arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۴ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰

بی‌توجهی به نوبت‌دهی عامل ترافیک واکسیناسیون در رشت

طی روزهای اخیر شاهد ازدحام جمعیت در برخی مراکز و پایگاه های واکسیناسیون در شهر رشت استان گیلان هستیم که به گفته مسئولان بهداشت و درمان ناشی از عدم آگاهی و بی‌توجهی به نوبت‌دهی و فراخوان برای واکسن کرونا از سوی گروه‌های هدف است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

- طی روزهای اخیر شاهد ازدحام جمعیت در برخی مراکز و پایگاه های واکسیناسیون در شهر رشت استان گیلان هستیم که به گفته مسئولان بهداشت و درمان ناشی از عدم آگاهی و بی‌توجهی به نوبت‌دهی و فراخوان برای واکسن کرونا از سوی گروه‌های هدف است.

روزهای اخیر گزارش های میدانی و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی استان گیلان نشان میدهد که برخی مراکز تزریق واکسن کرونا در سطح شهر رشت مملو از جمعیت گروه های هدف برای دریافت واکسن شده و تصاویر ازدحام جمعیت در این مراکز دغدغه مردم و افراد مسن گروه هدف دریافت واکسن را به همراه داشته است.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت هم اکنون واکسیناسیون کرونا برای گروه های سنی بالای ۷۰ سال در کشور و استان گیلان انجام می شود و گروه های هدف باید پس از دریافت پیامک به مراکز مراجعه کرده و مرحله نخست یا مرحله دوم واکن خود را دریفات کنند.

اما متاسفانه در برخی مراکز شاهد ترافیک سنگین مراجعان هستیم که امکان رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را غیرقابل اجرا کرده است.

به گفته مسئولان بهداشتی یکی از دلایل ازدحام گروه های هدف تزریق واکسن کرونا به دلیل مراجعه زودهنگام آنان بدون دریافت پیامک تزریق واکسن کووید-۱۹ است که این مهم موجب معطلی سایر افراد شده است.

قرار بر این است که سالمندان تنها پس از تماس تلفنی از سوی مراکز بهداشت و یا دریافت پیامک مبنی بر اعلام زمان و مکان تزریق واکسن به مراکز بهداشت مراجعه کنند اما عده ای با بی توجهی به این مهم موجب ازدحام در پایگاه ها شده اند.

یکی از مراجعه کنندگان برای تزریق واکسن کرونا می گوید: چند روز گذشته از مرکز بهداشت برای تزریق واکسن با من تماس گرفتند تا چهارم خرداد یعنی امروز ۹ صبح برای واکسن مراجعه کنم، اما بعد از یک ساعت معطلی واکسن کرونا را دریافت کردم.

وی با گلایه از ازدحام جمعیت برای تزریق واکسن کرونا خاطر نشان کرد: بارها از رسانه ها شنیده ایم که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود، اما در مراکز تزریق واکسن کووید ۱۹ فاصله گذاری رعایت نمی شود که این نگران کننده است.

فاصله گذاری اجتماعی از موارد مهم پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا است که بارها از سوی مسئولان بهداشت و درمان اطلاع رسانی شده بنابراین رعایت توصیه های بهداشتی در مراکز تزریق واکسن کرونا باید بیش از پیش توجه شود تا این مراکز کانونی برای انتشار ویروس کرونا نشود.

بدون نوبت به مراکز تزریق واکسن مراجعه نشود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در واکنش به مسئله شلوغی پایگاه های واکسیناسیون شهر رشت گفت: متاسفانه برخی از سالمندان بدون اینکه زمان و مکان تزریق واکسن به آنها اعلام شود به پایگاه های تزریق واکسن کرونا مراجعه می کنند که عامل اصلی برای ازدحام جمعیت در این مراکز است.

دکتر آبتین حیدرزاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افرادی که بدون نوبت به پایگاه ها مراجعه می کنند، علاوه بر اخلال در انجام واکسیناسیون، سلامت خود را نیز به خطر خواهد انداخت.

وی از گروه های هدف دریافت واکسن خواست که بر اساس نوبت به مراکز مراجعه کنند و افزود: همه سالمندان و سایر گروه های هدف واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد و جای هیچ نگرانی نیست، بنابراین مراجعه بدون نوبت شرایط را برای دریافت کنندگان واکسن همچنین کارشناسان بهداشتی در مراکز تزریق واکسن سخت می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: اطلاعات بیش از ۸۰ درصد مردم در سامانه سیب ثبت است، یعنی افراد به دلایل مختلف به مراکز درمانی مراجعه کرده و اطلاعات آن در سامانه ثبت شده است.

وی یادآور شد: مراقبان سلامت در مراکز بهداشتی با گروه های هدف تزریق واکسن طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه سیب تماس می گیرند بنابراین افرادی که اطلاعاتشان در سامانه ثبت شده نیاز به مراجعه حضوری و ثبت نام در سامانه ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان خاطر نشان کرد: اما افرادی که اطلاعات آن ها در "سامانه سیب" ثبت نیست می توانند از طریق سامانه وزارت بهداشت http://Salamat.gov.ir برای دریافت واکسن ثبت نام کنند که زمان و مکان تزریق واکسن به آنها اعلام می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون ۲۸ مرکز تزریق واکسن کرونا در گیلان فعال است، خاطر نشان کرد: در زمان حاضر روزانه هشت هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کرونا در این استان به گروه های هدف تزریق می شود.

دکتر حیدرزاده بیان داشت: از ابتدای تزریق واکسن کرونا در گیلان "بهمن ماه پارسال" ، ۱۱۸ هزار دوز واکسن به گروه های هدف در این استان تزریق شده است.

مراکز تزریق واکسن کرونا در رشت افزایش می یابد

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه مراکز تزریق واکسن کرونا طی روزهای آینده در رشت افزایش می یابد، اظهار داشت: هم اکنون سه مرکز تزریق واکسن کرونا در رشت و ۶ مرکز در بخش های تابعه و امام زاده هاشم این شهر فعال است که طی چند روز آینده به ۱۸ مرکز افزایش می یابد ضمن اینکه مکان یابی و زیرساخت های لازم برای این افزایش مهیا شده است.

علی فتح اللهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: از این تعداد مراکز فعال برای تزریق واکسن، سه مرکز واکسیناسیون به صورت خودرویی برای رفاه حال سالمندان در نظر گرفته شده است.

وی درباره دلیل ازدحام در مراکز تزریق واکسن کرونا در رشت خاطر نشان کرد: برخی از سالمندان بدون دریافت پیامک به مراکز تزریق واکسن کرونا مراجعه می کنند که موجب ازدحام می شود لذا همکاری و همراهی گروه های هدف برای تزریق واکسن و جلوگیری از شلوغی ضروریست.

فتح اللهی با بیان اینکه هم اکنون روزانه تزریق واکسن کرونا برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در شهرستان رشت انجام می شود، اضافه کرد: تمامی گروه های هدف به نوبت واکسن کرونا را دریافت می کنند بنابراین دلیلی برای مراجعه بدون دریافت نوبت قبلی نیست.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش ، نزدیک به ۵۰ هزار نفر در شهرستان رشت واکسن کرونا را دریافت کرده اند، این شهرستان به لحاظ تزریق واکسن کرونا موفق بوده و شرایط خوبی در کشور دارد.

شهرستان رشت طبق آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در وضعیت نارنجی بیماری کرونا قرار دارد.

شهرستان رشت دارای ۸۸۱ هزار و ۲۱۴ نفر جمعیت دارد.

 ایرنا

نظرات بینندگان