arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۸ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
فارین پالیسی:

چرا مواضع رابرت منندز درباره ایران، با موضع دموکرات‌ها متفاوت است؟

در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۷، رابرت منندز، سناتور آمریکایی در بیرون دادگاه نیوآرک در نیوجرسی ایستاد و از وکلا، فرزندان و همکاران خود در سنا از جمله کوری بوکر و لیندزی گراهام برای حمایت از خودش تشکر کرد. او در دادگاه فدرال متهم شده بود که از یک چشم پزشک ثروتمند یک میلیون دلار رشوه دریافت کرده تا برای وی امتیازات سیاسی ویژه‌ای مهیا سازد، در نهایت البته منندز از این اتهام تبرئه شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارین پالیسی در مطلبی به قلم کالم لینچ و رابی گراهم نوشت: در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۷، رابرت منندز، سناتور آمریکایی در بیرون دادگاه نیوآرک در نیوجرسی ایستاد و از وکلا، فرزندان و همکاران خود در سنا از جمله کوری بوکر و لیندزی گراهام برای حمایت از خودش تشکر کرد. او در دادگاه فدرال متهم شده بود که از یک چشم پزشک ثروتمند یک میلیون دلار رشوه دریافت کرده تا برای وی امتیازات سیاسی ویژه‌ای مهیا سازد، در نهایت البته منندز از این اتهام تبرئه شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه مطلب آمده است:  تنها چند دقیقه پس از آنکه هیئت منصفه از قاضی فدرال خواست که رای پرونده را اعلام کند منندز با اشک گفت که امروز روز رستاخیز است! پس از آن وزارت دادگستری کلیه اتهامات علیه منندز را تبرئه کرد.

این سیاستمدار ۶۷ ساله کوبایی-آمریکایی از اتهامات دو حزب کمیته اخلاق سنا جان سالم به در برد و توانست در سال ۲۰۱۸ مجددا به سنا برگشته و حتی به ریاست کمیته روابط خارجی سنا برسد. این سمت به او نفوذ خارق العاده‌ای داده است تا بتواند سیاست خارجی آمریکا را شکل دهد.

امروز، تولد دوباره سیاسی منندز کامل شده است و به همین خاطر حالا قصد دارد سنایی را احیا کند که احساس می‌کند باید بیش از حد در سیاست خارجی نقش داشته باشد.

منندز در ماه‌های نخست ریاست خود در سال جاری پس از آنکه دموکرات‌ها کرسی‌های اندکی در سنا را تصاحب کردند به صراحت اعلام کرد که قصد دارد مهر برند کنگره و نقش شخصی خود را پای طیف وسیعی از اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا بزند. منندز با تحمل نظارت شدید از سوی دادستان‌های فدرال اکنون به دنبال افزایش چشمگیر نظارت بر سیاست گذاران فدرال است.

منندز به فارین پالیسی گفت: من همیشه اعتقاد داشتم که سنا یک شاخه جداگانه و البته همسو با دولت به معنای وسیع کلمه است. به نظر من سنا صرف نظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید قرار دارد باید نقشی متعادل کننده ایجاد کند، من شخصا همیشه چنین رفتاری داشته‌ام.

در هفته‌های اخیر، منندز خواهان ایفای نقش برجسته کنگره در بررسی تصمیم رئیس جمهور بایدن برای خروج از افغانستان و شکل دادن به سیاست‌های آمریکا پس از خروج نیرو‌های این کشور از افغانستان شده است. او از یک لایحه مهم دو حزبی سخن به میان آورده که کنگره را در مرکز سیاست‌ورزی پیرامون مساله چین قرار می‌دهد، براساس این لایحه دولت ملزم به ارائه گزارش‌هایی مبسوط به کنگره خواهد بود. وی همچنین اخیراً با سناتور گراهام، جمهوری خواه، متحد شد تا کاخ سفید را تحت فشار قرار دهد بلکه دولت بایدن قبل از ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران امتیازات بیشتری را از این کشور درخواست کند، پیشنهادی که البته طرفداران این توافق نگران‌اند مانع از دستیابی به توافق شود.

ماه گذشته، منندز اصلاحیه‌ای را در لایحه مربوط به چین ارائه کرد که به کمیته خود اختیار گسترده برای بررسی هرگونه توافق رئیس جمهور با یک دولت خارجی را می‌دهد. منندز می‌داند که بعنوان بخشی از ایده بازگرداندن کنگره به نقش نظارتی مناسب خود چاره‌ای جز تصویب و اجرایی کردن این لایحه ندارد. برخی از کارشناسان حقوقی لایحه فوق را بعنوان یکی از مهمترین پیشرفت‌ها در ایجاد شفافیت پیرامون توافق نامه‌های بین المللی آمریکا طی چند دهه گذشته تحسین می‌کنند و در سوی مقابل البته منتقدان از اینکه هدف این لایحه افزایش قدرت منندز به هزینه سفیدپوستان باشد، ابراز نگرانی می‌کنند.

یکی از دستیاران دموکرات کنگره که خواست نامش فاش نشود گفت: این مانند قرار دادن باب منندز در میز مذاکره برای هرگونه توافق اجرایی است که دولت می‌خواهد انجام دهد. من هم معتقدم که کنگره باید نقش داشته باشد، اما این کاملا چیز دیگری است.

تلاش منندز برای نفوذ بیشتر، بسیاری از قانون گذاران در هر دو طرف را که البته می‌خواهند نقش تاریخی کنگره در سیاست خارجی آمریکا را بازپس بگیرند، راضی نکرده است. برخی از همکاران دموکرات منندز نگرانند که وی با این کار عملا جلوی اجرای برخی از اولویت‌های سیاست خارجی بایدن را بگیرد، از جمله این اولویت‌ها که برخی از دموکرات‌ها به ویژه دموکرات‌های مترقی به شدت دنبال آن هستند بازگشت مجدد به توافق نامه ایران و یا ایجاد مجدد روابط با کوبا است.

این دستیار حزب دموکرات افزود: منندز برای تضعیف سیاست‌های بایدن با گراهام متحد شده است و این یک مشکل است.

منندز، یک آمریکایی کوبایی تبار است که تعهدی تزلزل ناپذیر با جمهوری خواهان در قبال اسرائیل و سیاست‌های ضد کوبا دارد، سیاست‌های منندز در برخی مواقع با دولت در تضاد بوده تا جایی که حتی وی نسبت به برخی سیاست‌های جناح مترقی حزب دموکرات سو ظن پیدا کرده است.

بسیاری از مواضع او با حزب دموکرات امروز چندان همخوان نیستند. استفان مایلز، در مصاحبه‌ای گفت: منندز تندروترین عضو حزبی است که از دیپلماسی با ایران حمایت می‌کند و این دقیقا نقطه مشکل ساز است.

اما از نظر طرفداران وی از جمله قانون گذاران برجسته مترقی در کمیته روابط خارجی، منندز یک دموکرات مرکز گرا مستقل است که ارزش خود را برای حزب ثابت کرده است. آن‌ها او را به عنوان یک مروج قوی حقوق بشر در سطح جهانی می‌دانند، مهارت مهمی که وی در دولت ترامپ با شور و حرارت از آن استفاده کرد، از نظر حامیان وی بسیار ارزشمند است.

رابرت منندز قبلاً از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا فعالیت می‌کرده است و حالا در یکی از غیر منتظره‌ترین داستان‌های بازگشت در واشنگتن مجددا به پست قبلی خود بازگشته است. بیش از شش سال پیش، اعتبار سیاسی منندز به دلیل ادعای دریافت رشوه از یک دوست نزدیک، چشم پزشک ثروتمند در ازای کمک به وی به شدت خدشه دار شده بود. وی علاوه بر این به چندین فقره رشوه خواری دیگر نیز متهم شد.

منندز و طرفدارانش اظهار داشتند که وی به اشتباه هدف حمله قرار گرفته و اصرار دارند که این اتهامات ناعادلانه بوده است. جودی هرمان، کارمند سابق منندز که اکنون در بنیاد ملی اوقاف برای دموکراسی است، گفت: هیچ کس از نزدیکان وی هیچ اقدام غیرقانونی از سوی منندز مشاهده نکرد و کارمندان و همکارانش در کنار او ایستادند، زیرا می‌دانستند هیئت منصفه نیز بی گناهی‌اش متوجه خواهد شد.

سایر کارمندان و ترقی خواهان دموکرات همچنان به ایستادن منندز در حزبی ادامه می‌دهند که می‌خواهد خود را از ماهیت معاملاتی سیاست خارجی آمریکا در دوران ترامپ متمایز کند. جالب اینکه تقریباً همه منتقدان وی خواستند نامشان فاش نشود چرا که نگران کینه‌جویی و انتقام‌گیری وی بودند.

یکی از کارشناسان مترقی سیاست خارجی که اصرار داشت نامش فاش نشود، گفت: برای دموکرات‌ها شرم آور است که او همچنان به حفظ این موقعیت قدرت ادامه می‌دهد.

مسیر رسیدن منندز به قدرت در واشنگتن از دهه ۱۹۷۰، در یونیون سیتی، نیوجرسی واقع در حومه نیویورک که زمانی با نام "هاوانای کوچک در هادسون" شناخته می‌شد، آغاز شد. منندز فقط ۲۰ سال داشت که یک دوره خدمت در دفتر شهردار را تجربه کرد و به عضویت هیئت آموزشی شهر درآمد.

پدرش، نجار و مادرش، خیاط هر دو از کوبا به آمریکا مهاجرت کرده و در یونیون سیتی جایی که منندز بزرگ شد خانه‌ای اجاره کرده بودند. کارمندان سابق او در مورد شخصیت منندز می‌گویند که او در پشت صحنه جنبه نرم تری دارد. منندز انسان خوبی است و مردم واقعاً دوست دارند برای او کار کنند. این قطعاً در تضاد با روشی است که او معمولا در جلسات کاری به کار می‌گیرد. دستیاران سابق منندز گفتند که وی همیشه در روز تولد کارمندانش با آن‌ها تماس می‌گرفت تا برایشان آهنگ "تولدت مبارک" بخواند و درباره برنامه‌های خود برای سال آینده صحبت کند.

به هر روی علیرغم وجود اختلافات سیاسی بین منندز و دولت مشاوران ارشد امنیت ملی بایدن تا به حال به شکل عمومی از منندز انتقاد نکرده‌اند، شاید به این دلیل که نقش وی در جلسات تأیید برای تلاش‌های بایدن جهت پر کردن تعداد زیادی از شکاف‌های مهم امنیت ملی و سیاست خارجی حیاتی است. بایدن همچنین تعداد زیادی از کارمندان سابق منندز را در وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و آژانس توسعه بین المللی آمریکا در دولت خود استخدام کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، در بیانیه‌ای گفت: رئیس منندز یک شریک حیاتی است، اما بیشتر از آن، او یک منبع مشاوره و یک صدای برجسته در مورد مهمترین مسائل امنیت ملی زمان ما است. من و تیم من در تلاش هستیم که مرتباً با او و تیمش ارتباط برقرار کنیم و این کار را هم ادامه خواهیم داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در بیانیه‌ای گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا منندز را یک شریک نزدیک، یک قهرمان در پیگیری ارزش‌ها و منافع آمریکا و یک متحد واقعی می‌داند.

نظرات بینندگان