arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تایید نامه انتخاباتی روحانی به رهبری / حمایت نمایندگان ردصلاحیت ها / تردد بین استانی از ۱۱ خرداد تا ۱۷ خرداد ممنوع شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

توافق ایران با ۱+۵ در مسائل اساسی احیای برجام
رئیس جمهور درباره روند مذاکرات کمیسیون مشترک برجام گفت: پیشرفت در مذاکرات وین قابل ملاحظه است. در مسائل اساسی با ۱+۵ به توافق رسیدیم. برخی موارد باقی مانده است. آن اصولی که رهبری مطرح کرد مدنظر ماست.

تایید نامه انتخاباتی روحانی به رهبری
رییس‌جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: دیشب به مقام معظم رهبری نامه نوشتم که اگر ایشان می‌توانند درباره انتخابات کمک کنند و در نهایت هر طور ایشان صلاح بدانند. کاری که می‌توانستیم انجام بدهیم این نامه بود و صلاح با ایشان است.

قالیباف رییس مجلس ماند
محمد باقر قالیباف در دومین دوره انتخابات هیات رییسه مجلس به عنوان رییس انتخاب شد.  قالیباف در جریان این انتخابات با ۲۳۰ رای به عنوان رییس مجلس یازدهم برای دومین سال انتخاب شد،فریدون عباسی ۱۸ رای کسب کردند. قالیباف سال گذشته هم ۲۳۰ رای کسب کرده بود. همچنین نیکزاد و مصری نایب رییس شدند. قاضی زاده هاشمی که نایب رییس بود کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده و جای خود را به مصری داده است.

استخراج رمز ارزها تا پایان شهریور ممنوع شد
حسن روحانی رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت گفت «استخراج مجاز رمز ارزها برق زیادی مصرف نمی‌کند و حدود ۳۰۰ مگاوات است اما غیرمجازها هستند که زیاد مصرف می‌کنند؛ آنها حدود ۲هزار مگاوات استفاده می‌کنند». او تاکید کرد «از امروز استخراج رمز ارز تا پایان شهریور ممنوع است؛ حتی آنهایی که مجاز هستند».

قطعی آب در تابستان حتمی است
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: حتما بروز قطعی آب در تابستان وجود دارد اما تلاش می کنیم با مدیریت فشار شرایط آبرسانی را مدیریت کنیم. وی افزود: پیش بینی می‌کنیم قطعی‌های آب را بیشتر در ۱۰۰ شهر دارای وضعیت قرمز تنش آبی شاهد باشیم.

حمایت نمایندگان ردصلاحیت ها
نمایندگان مجلس با امضای بیانیه ای از اقدام شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند. مصطفی تاجزاده، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمود احمدی نژاد و مسعود پزشکیان از داوطلبان شاخصی بودند که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان احراز نشده است.

آخرین آمار کرونا در ایران
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به نیمروز ۵ خرداد  ۱۰هزار و ۴۶۸ مورد جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۶۳ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند.

گروسی: غنی‌سازی ایران نزدیک به سطح بمب اتم است
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی گفت که به دلیل پچیده‌تر شدن برنامه هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته، وضعیت «بسیار نگران‌کننده» شده است. گروسی درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران با بیان این که این که کشوری تا ۶۰ درصد غنی‌سازی انجام دهد، موضوعی بسیار جدی است مدعی شد: فقط کشورهایی که بمب تولید می‌کنند تا این سطح غنی‌سازی انجام می‌دهند. شصت درصد تقریبا نزدیک به سطح تسلیحات است، غنی‌سازی تجاری دو سه درصد است.

پیک پنجم کرونا شدیدتر از پیک چهارم خواهد بود
عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در یادداشتی نوشت: قبلا خبری از ویروس انگلیسی‌، آفریقایی، هندی و برزیلی نبود و حالا بعد از کرونای انگلیسی، خطر شیوع سوش‌های دیگر این ویروس وجود دارد. بنابراین پیک پنجم شدیدتر از پیک‌های قبلی خواهد بود؛ چراکه دچار جهش‌های بیشتری شده و همچنین کادر درمان خسته و فرسوده شده است. برای پیشگیری از ایجاد شرایط بحرانی، باید تبلیغات انتخاباتی به رسانه‌ها منتقل و در فضای مجازی انجام شود، نباید فریب شرایط فعلی را که منجر به کاهش موارد ابتلا و فوتی شده خورد.

تردد بین استانی از ۱۱ خرداد تا ۱۷ خرداد ممنوع شد
جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا بعداز ظهر چهارشنبه با حضور رییس جمهوری برگزار شد. در این جلسه با توجه به تعطیلات پیش رو در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد، مقرر شد به منظور کنترل بیشتر بیماری، از ساعت ۱۲ روز سه شنبه ۱۱ خرداد تا ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد تردد بین استانی ممنوع شود.

نظرات بینندگان