arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰

شیوع «قارچ سیاه» در بیماران کرونایی در هند؛ درباره این بیماری عفونی چه می‌دانیم؟

در اوایل ماه مه، پزشکان هند متوجه افزایش موکورمیکوز، یک نوع عفونت نادر و بالقوه کشنده که به آن «قارچ سیاه» نیز گفته می‌شود، شدند. بسیاری از مبتلایان به قارچ سیاه بیماران کووید۱۹، افرادی که به تازگی از این بیماری بهبود یافته‌اند و سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف شده است، و یا افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، به ویژه دیابت، هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شیوع «قارچ سیاه» در بیماران کرونایی در هند / وزرات بهداشت هند: این بیماری بیشتر در افراد تحت اکسیژن درمانی و دیابتی دیده شدهدر اوایل ماه مه، پزشکان هند متوجه افزایش موکورمیکوز، یک نوع عفونت نادر و بالقوه کشنده که به آن «قارچ سیاه» نیز گفته می‌شود، شدند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بسیاری از مبتلایان به قارچ سیاه بیماران کووید۱۹، افرادی که به تازگی از این بیماری بهبود یافته‌اند و سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف شده است، و یا افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، به ویژه دیابت، هستند.

در چند هفته گذشته هزاران مورد قارچ سیاه در سراسر هند گزارش شده است که صدها نفر از آنها در بیمارستان ها بستری شده و دست کم ۹۰ تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

 

چگونگی ابتلا به «قارچ سیاه» و علایم آن

عامل ابتلا به قارچ سیاه، کپکی است که در محیط‌های مرطوب، مثل خاک یا کود گیاهی، یافت می‌شود و می‌تواند به سیستم تنفسی حمله کند. این بیماری مسری نیست و از یک فرد به فرد دیگر انتقال پیدا نمی‌کند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ آمریکا چند نوع قارچ می‌توانند این بیماری را به وجود آورند. این قارچ‌ها برای اکثر افراد بی‌خطر هستند، ولی می‌توانند در افرادی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند، موجب بیماری عفونی جدی و شدیدی شود.

تنفس هاگ قارچ سیاه در هوا، روی سینوس‌ها، یا ریه‌ها تاثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند موجب عفونت زخم یا سوختگی روی پوست شود.

علایم قارچ سیاه، بسته به محل آن در بدن، می تواند شامل تورم صورت، تب، زخم‌های پوستی، و زخم‌های سیاه داخل دهان باشد.

وزارت بهداشت هند در روز ۱۴ ماه مه با انتشار بیانیه‌ای گفت، این بیماری «ابتدا به شکل عفونت پوستی در حفره‌های هوای پشت پیشانی، بینی، گونه‌ها، و بین ابروها و دندان‌ها آغاز می‌شود.»

شدیدی ترین نوع این بیماری، عفونتی است که از راه خون به مغز وارد شود که می تواند موجب از دست دادن بینایی شود و اگر تحت درمان و کنترل قرار نگیرد بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کشنده است.

 

«قارچ سیاه» با کووید۱۹ چه ارتباطی دارد؟

به گفته وزرات بهداشت هند، افراد دچار کمبود ایمنی و مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی - از جمله بیماران مبتلا به کووید۱۹، بیماران دیابتی، افرادی که استروئید مصرف می‌کنند، و افرادی که بیماری‌های دیگر مثل سرطان دارند و پیوند عضو داشته‌اند - در برابر این بیماری آسیب‌پذیری بیشتری دارند. در این میان بیماران کرونایی به طور ویژه‌ای آسیب‌پذیرتر هستند، چرا که نه تنها ویروس سیستم ایمنی آنها را ضعیف کرده، بلکه «داروهایی که برای درمان آنها استفاده شده واکنش سیستم دفاعی بدن آنها را سرکوب کرده است.»

به گفته این وزارتخانه، بیماران مبتلا به کووید که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده و تحت اکسیژن درمانی هستند، ممکن است در مجاورت دستگاه رطوبت‌ساز باشند و این امر محیط را برای رشد قارچ‌ها، از جمله قارچ سیاه، مستعد می‌کند و آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

البته تاکید شده است که هر فردی که به کووید۱۹ مبتلا شده یا از آن بهبود یافته است در خطر عفونت قارچ سیاه قرار ندارد. این عفونت در بین بیمارانی که به دیابت مبتلا نیستند دیده نشده است.

 

«قارچ سیاه» چطور درمان می‌شود؟

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، قارچ سیاه با داروهای ضد قارچ اغلب از راه تزریق وریدی درمان می‌شود. رایج‌ترین دارو آمفوتریسین ب است؛ دارویی که در حال حاضر در هند برای مقابله با این بیماری استفاده ‌می شود.

بیماران ممکن است برای بهبودی کامل به شش هفته درمان با داروی ضد قارچ نیاز داشته باشند. بهبودی آنها به زمان تشخیص بیماری و شروع درمان بستگی دارد.

 

«قارچ سیاه» تا چه حد رایج است؟

قارچ سیاه هرچند بیماری نادری است، ولی در سراسر جهان وجود دارد. با این حال به نظر می‌رسد این بیماری در هند رایج‌تر است. بسیاری از بیماران در هند به دلیل عدم معاینات سالانه نمی‌دانند که به دیابت مبتلا هستند. میزان مرگ و میر از این بیماری عفونی به خاطر تاخیر در درمان بیماری در هند بالاتر است.

آب و هوای هند نیز مساعد رشد قارچ، از جمله قارچ سیاه، است. قارچ سیاه مثل هر قارچ دیگر در هوای مرطوب و گرم سریع‌تر رشد می‌کند.

نظرات بینندگان