arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

نتيجه انتخابات فرانسه چه معنايي براي آمريكا و جهان دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
راي‌دهندگان فرانسوي در انتخابات روز يكشنبه، فرانسوا اولاند سوسياليست را به عنوان رئيس جمهوري جديد خود انتخاب كردند؛ انتخاباتي كه نتيجه آن تاثيراتي در بحران بدهي اروپا، جنگ افغانستان و ديپلماسي در جهان خواهد داشت.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، فرانسوا اولاند كه در خارج از مرزهاي فرانسه به طور چشمگيري ناشناخته است موفق شد نيكولا ساركوزي، رئيس جمهوري محافظه‌كار فرانسه را كه با نارضايتي گسترده مردم فرانسه روبه‌رو بود شكست دهد. مردم فرانسه به خاطر سياست‌هاي اقتصادي ساركوزي از وي ناراضي بودند.

چند دليل در مورد چگونگي تاثير نتايج انتخابات فرانسه بر اروپا و جهان:

بحران بدهي اروپا: اولاند مي‌تواند سياست اتحاديه اروپا براي مقابله با بحران بدهي را تغيير دهد. تا به حال فرانسه و آلمان به رهبري ساركوزي و آنگلا مركل سياست احياي وضعيت اقتصادي كشورهاي اتحاديه اروپا و احياي رشد اقتصادي آهسته كشورها را اتخاذ مي‌‌كردند. راه حل "مركوزي" كاهش بيشتر هزينه‌ها براي كاهش دادن بدهي‌ها و اطمينان بخشيدن دوباره به بازارها بود اما راه حل اولاند بسته‌هاي محرك اقتصادي تحت حمايت دولت براي احياي رشد اقتصادي است.

ديپلماسي: اولاند از لحاظ ديپلماسي در خارج از مرزهاي فرانسه بسيار ناشناخته است و اين در حالي است كه وي پنج سال دوره رياست جمهوري فرانسه؛ كشوري مجهز به تسليحات هسته‌اي و داراي كرسي دائم در شوراي امنيت سازمان ملل را عهده‌دار خواهد بود. ساركوزي طي نيم قرن گذشته مهربان‌ترين رئيس جمهوري فرانسه در قبال آمريكا بوده است. وي با واشنگتن عليه ايران و سوريه متحد شد. حضور نظامي فرانسه در افغانستان را افزايش داد و نقشي بزرگ در حملات هوايي ناتو عليه ليبي كه منجر به سقوط معمر قذافي بود، ايفا كرد اما اولاند خواهان بازگرداندن سربازان فرانسوي از افغانستان است و تمايل به گسترش حضور نظامي و ديپلماتيك فرانسه در خارج از كشور ندارد.

ماليات: اولاند خواهان آن است كه افراد بسيار ثروتمند 75 درصد ماليات بر درآمد پرداخت كنند و همچنين وي قصد دارد ماليات كمپاني‌هايي كه سود خود را در ميان سهام‌داران توزيع مي‌كنند و اين سود را در حوزه شغلي خود سرمايه‌گذاري نمي‌كنند، افزايش دهد. ساركوزي قول داده بود بار سنگين ماليات را در فرانسه كاهش دهد؛ باري كه جزو سنگين‌ترين بارهاي مالياتي در اروپاست اما در اين حال قول داده بود ماليات فروش افزايش يابد.

مهاجرت: ساركوزي تصميم داشت تعداد مهاجران قانوني را كه هر سال به فرانسه مي‌آيند، كاهش دهد (هر سال 100 هزار مهاجر) و كنترل مرزها را سخت‌گيرانه‌تر كند. اين در حالي است كه اولاند اعلام كرده به مهاجران غيرقانوني به صورت پرونده به پرونده اقامت مي‌دهد. مساله مهاجرت با مساله مهاجران مسلمان در فرانسه سكولار در هم تنيده شده و فرانسه محل سكونت پنج ميليون مسلمان است.
نظرات بینندگان