arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

قلیان بهتر از سیگار نیست/ دخانیات را ترک کنید

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دود حاصل از تنباکوی قلیان حاوی مقادیر زیادی از مواد سمی شناخته شده برای ایجاد بیماری‌ها از جمله سرطان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دود حاصل از تنباکوی قلیان حاوی مقادیر زیادی از مواد سمی شناخته شده برای ایجاد بیماری‌ها از جمله سرطان است.

به گزارش روز شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر غلامرضا حیدری ضمن گرامیداشت هفته ملی بدون دخانیات به تبیین شعار این روز جهانی و روزشمار این هفته ملی پرداخت.

شعار روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۱ (Commit to quit) تعهد برای ترک دخانیات است که امیدواریم در هفته بدون دخانیات بتوان گامی بزرگ در جهت تحقق این شعار برداشت.

سازمان بهداشت جهانی ۳۱ ماه می مصادف با ۱۰ خردادماه را از سال ۱۹۸۷ به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری کرده و امسال ۱۰ خرداد ماه سی و سومین سالروز جهانی بدون دخانیات است.

وی افزود: در این روز کشورهای مختلف به تبیین و برجسته سازی توفیقات و پیشرفت های حاصله در طی یکسال گذشته در راستای تبدیل جهان به دنیایی عاری از دخانیات می پردازند.

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه استفاده از قلیان را مانند مصرف سیگار برای سلامتی مضر دانست و تصریح کرد: مصرف کنندگان قلیان درک کمتری از خطرات سلامت آن دارند و یا تحت تاثیر باورهای غلط و رایج در جامعه هستند که قلیان را بی ضرر می دانند.

به گفته وی قلیان هرگز جایگزین سالمی برای سیگار نیست و هیچ دلیل علمی وجود ندارد که اضافه کردن برخی وسایل یا لوازم جانبی بتواند مضرات قلیان را کاهش دهد.

حیدری خاطر نشان کرد: استفاده از قلیان علاوه بر آسیب های جدی به مصرف کننده، افرادی که هوای بازدمی استفاده کنندگان از قلیان (دود دست دوم) را استنشاق می کنند، را نیز به شدت در معرض خطر قرار می دهد.

حیدری تصریح کرد: استفاده از قلیان در سراسر دنیا به ویژه در منطقه مدیترانه شرقی رو به افزایش است و جوانان بیشتر به آن روی می‌آورند. در سال های اخیر، استفاده از قلیان در بین جوانان در این منطقه نسبت به سیگار محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

حیدری یادآور شد: این مواد سمی در هوای تنفسی، خون و ادرار آنها وجود دارد. استفاده از قلیان با سرطان های دهان، مری و ریه، و احتمالا با سرطان های معده و مثانه ارتباط دارد.

وی افزود: شواهد جدی به نفع ارتباط استفاده از قلیان با بیماری های تنفسی، قلبی عروقی، دهان و دندان، وزن کم هنگام تولد، التهاب مزمن بینی، ناباروری مردان، بیماری ریفلاکس معده مری و مشکلات سلامت روان وجود دارد.

حیدری بیان کرد: ترک دخانیات سلامتی و زندگی اطرافیان شما را بهتر می کند. متعهد به ترک باشید و همراه با میلیون ها نفر در سراسر جهان این عادت نامناسب را ترک کنید.

ایرنا 

نظرات بینندگان