arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۰

شاخص کل بورس، امروز ۹ خرداد ۱۴۰۰

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۷ هزار و ۳۷۷ واحد روبه‌رو شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: بورس اوراق بهادار تهران که از دیروز روند رو به رشد به خود گرفته، امروز هم در یک روند افزایشی با رشد ۱۷ هزار و ۳۷۷ واحد شاخص کل به رقم یک میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۱۳ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن ۹۳ واحد کاهش یافته و به رقم ۳۸۵ هزار و ۵۳۶ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۴ میلیون و ۶۲۷ هزار میلیارد تومان رسید.

امرزو معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۷.۵ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۷۰۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۵ هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از ۲ هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان رسید را هم در نظر بگیریم ارزش معاملات دو بازار به بیش از ۸ هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان رسید.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱.۵ درصد رشد کردند، اما این دو شاخص با معیار هموزن فقط ۰.۲ درصد رشد کردند شاخص آزاد شناور ۱.۱ درصد رشد کرد.

شاخص بازار اول بورس ۱.۹ درصد ارتقاء یافت و شاخص بازار دوم بورس یک درصد رشد کرد.

امروز نماد‌های مهم شاخص‌ساز در افزایش شاخص بورس تأثیرگذار بوده‌اند که به ترتیب می‌توان نماد‌های فولاد مبارکه، ملی مس ایران، شستا، گل‌گهر، پتروشیمی خلیج‌فارس، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و پالایش نفت اصفهان را نام برد.

نماد‌های پرتراکش در بورس شامل زرماکارون، ایران‌خودرو، ملی مس ایران، فولاد مبارکه، سایپا، بهساز کاشانه تهران و دارویی برکت بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل ۱۰۹ واحد افت کرده و به رقم ۱۷ هزار و ۸۴۱ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۸۹ هزار میلیارد تومان رسید.

پالایش یکم

خریداران پالایش یکم هنوز با ۲۷ درصد زیان همراه هستند، امروز گرچه رشد ۳.۳ درصدی پالایش انجام شد، اما هنوز تا رسیدن به ۱۰ هزار تومان ۲۷ درصد فاصله دارد. امروز هر واحد پالایشی یکم ۷۳۳۰ تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از ۱.۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۱۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۲ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های هلدینگ خلیج‌فارس، آریا ساسول، ذوب‌آهن و فولاد هرمزگان به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نماد‌های گهرزمین، صنعتی مینو و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نماد‌های پرتراکنش در فرابورس شامل گسترش صنایع روی ایرانیان، چوب خزر کاسپین، تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان، شیر پاستوریزه پگاه گیلان، ذغال سنگ پروده طبس، توسعه و عمران استان کرمان و ذوب‌آهن اصفهان بوده‌اند.

نظرات بینندگان