arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۰۹۶۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

رییسی: دولت من، دولت رانت‌خواری نخواهد بود / نمی‌توانم درد مردم را ببینم و کاری نکنم

سیدابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت دولت دلالی و رانت و پارتی نخواهد بود و دولت تولید و گره گشایی از زندگی مردم خواهد بود. با شناختی که از مسائل کشور دارم، راهکار حل مشکلات را می‎دانم؛ ریشه فساد را باید در دستگاه اجرایی خشکاند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: سیدابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز(سه شنیه)در برنامه «بادوربین» شبکه یک سیما به تشریح برنامه‌های خود پرداخت. محورهای این اظهارات به شرح ذیل است:

- در دستگاه قضایی وظیفه برخورد با مفاسد را برخورد داریم و رسیدگی‌ها به ابلاغ مردم می‌رسد ولی ریشه‌های فساد می‌تواند خشکانده شود و آنجا که ریشه فساد خشکانده می‌شود دستگاه اداره کشور است.

- به درخواست اقشار مردم و فرهیختگان در عرصه انتخابات حاضر شدم و سرباز مردم هستم و اگر نمی‌شد کاری کرد هرگز به صحنه نمی آمدم.

- بسیاری از مشکلات می‌تواند نباشد و امروز مبارزه با فساد و فقر و تبعیض را وظیفه خود می‌دانیم و در قوه مجریه برخورد با تبعیض و فساد و بی عدالتنی امکان پذیر است.

-می توانیم تغییر ایجاد کنیم و تحول در وضع موجود نیازمند همراهی همه قشرها هست.

- دولت دولت دلالی و رانت و پارتی نخواهد بود و دولت تولید و گره گشایی از زندگی مردم خواهد بود.

- اصحاب ما می توانیم هستیم و هرگز اهل نمی شود و نشد نیستیم و همه مسائل با کمک مردم قابل حل است.

- قرار بود سنگ زیربنای جامعه ما اخلاق و معنویت و عدالت باشد و اجرای عدالت خواست همه مردم و تاکید قانون اساسی است و هرگونه بی قانونی را توسط هر شخصی امری مذموم برای جامعه می‌دانیم.

- برای ایجاد ایرانی قوی در عرصه هایی که با اراده حاضر شدیم امتحان خوبی پس دادیم و هرجا وارد شدیم با قدرت و امید آنجا عرصه موفقیت ما بوده ولی در عرصه هایی مثل اقتصاد مشکل جدی داریم و چرا باید مشکل اقتصادی و وضعیت دولت مردم را رنج بدهد؟ 

- در این عرصه می توانیم ما و مردم در کنار هم به گام های ماندگاری برسیم که هم وضع مردم در این تاریخ و هم فرزندانمان را در آینده به سعادت برساند.

 - می توانستیم خیلی بهتر از این پیش برویم و من که به کارخانه ها می‌روم اولین بازدیدم از کارآفرینان و کارخانه ها و کارگاه‌ها است و آیا باید این میزان از ظرفیت کارخانه های ما تعطیل و نیمه تعطیل باشد؟ 40درصد از ظرفیت تولید ما معطل بماند؟ 70 درصد ظرفیت اقتصادی ما می تواند اشتغال ایجاد کند.

- کارخانه هایی که 5-6سال تعطیل بودند با یک زمان گذاری و دو نشست با مسئولین راه افتاده است و کارگرانی که اخراج شده بودند برگشتند و چرخ تولید کارخانه راه افتاده است.

- هویت من با مردم و رزمنده ها و حرکت جهادی شکل گرفته است.

- اگر کسی از درد مرم دردش نیاید باید از خود تردید کند و من از درد مردم دردم می آید و در اتاق اداری خود ننشسته ام که دستور بدهم  و یک مسئول باید با درد مردم دردش بگیرد.

- معتقدیم کسی که باید در این عرصه ظاهر می شود حتما باید برنامه داشته باشد در سه نکته اساسی برنامه دنبال می کنیم که اول معیشت مردم و دوم کسب و کار مردم و سوم دولت است و دولت توانمند و جهادی و با اقتدار و آگاهی می تواند مشکل معیشت و کسب و کار را حل کند.

- نسبت به افزایش درآمدها برنامه داریم و در برنامه‌های صداوسیما آنها را تشریح میکنم و اعتقاد به برنامه دارم و با برنامه وارد قوه قضائیه شدم و در قوه قضائیه این برنامه را غنی تر کردم.

- با مشورت نخبگان که مسئله حل کرده اند و توانسته اند میدان اجرایی را با موفقیت طی کنند و صاحبنظران اندیشکده های مختلف برنامه ای تهیه کرده ام.

- گرانی همه را اذیت کرده و ما برایش برنامه داریم نکته دوم که در سبد خانواده مهم است مسکن است و نکته سوم هزینه سلامت و درمان است که باید راهکارهایی برایش پیدا شود.
 
- وضعیت تورم ۳۲۰ درصدی در گذشته وضغعیت غیرقابل قبولی را برای همه ایجاد  کرده است ولی امکان تغییر وضعیت هست و تورم یک رقمی دست یافتنی است.

- کسری بودجه و استقراض دولت از بانک مرکزی باید کنترل شود و کاهش یابد.

- نقدینگی که خلق می‌شود و به سمت تولید نمی رود مشکلات فزاینده ایجاد میکند و بای به سمت تولید برود و اگر در کنار افزایش نقدینگی رونق تولید باشد هیچ نگرانی وجود ندارد.

- اگر حرکت بورسی به تامین تولید کمک کند روز به روز ارزش سهام افزایش پیدا می‌کند.

- مداخله دولت در بازار را نمی پسندیم ولی زنجیره تامین و تولید و مصرف باید نظارت شود و شان دولت حمایت، هدایت و نظارت است و بازار دستوری اداره نمی شود.

- اگر کالاهای اساسی را به قیمت ارز بند کنیم گرفتاریم و حتما باید رابطه اش را با ارز قطع کنیم و به سمت خودکفایی کالاهای اساسی برویم.

- باید به سمت استقلال کشاورزی و نان و گوشت و مرغ مردم برویم و سفره مردم نباید وابسته به ارز و تکانه های آن باشد و این هم راهکار دارد.

- به هیچ عنوان نمی پسندیم دست دولت به جیب مردم برود و کسری خود را از بخش های مختلفی چون بورس و استقراض بانک مرکزی حل کند چون این مسائل مشکل ایجاد می کند و باید به سمت افزایش ارزش پول ملی برویم

- هزینه مسکن را می توان حذف کرد. امکان تولید مسکن و راه انداختن اقتصاد پیشران که مسکن است 4میلیون در 4سال امکان پذیر است و دولت درمورد مسکن روستایی و بافت فرسوده وظیفه دارد.

- مسئله زمین را می توان به عنوان هزینه های مسکن کاهش داد و تسهیلات باید برای ساخت مسکن در اختیار گذاشت و سوداگری مسکن را خاتمه داد.

- در سال اول ورود به آستان قدس شهر زائر را در ورودی شهر ساختیم چون شان زائر امام رضا نبود که در پارک و گوشه خیابان چادر بزند و باید گرامی داشته شود و استاندار وقت خراسان گفت با شروع این کار هزاران شغل ایجاد شد.

- 43درصد هزینه درمان را مردم می دهند ولی امکان کاهش  50درصدی این 43درصد وجود دارد و می توان به 20درصد کاهش داد.

- باید دسترسی به تخصص درمانی را افزایش دهیم. تقویت بیمه های تکمیلی  کاهش هزینه ای سلامت در دستور کار ماست و امکان صدور کارت سلامت برای 70درصد مردم هست. 

- راهکار کسب درامد اشتغال است و ما به عنوان دستگاه قضایی 2هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل را فعال کردیم.

- رشد نقدینگی باید به سمت تولید برود و اصلاح نظام پولی و بانکی برای تامین مالی تولید در دستور کار ماست.

- اگر گفتیم تولید مسئله اول کشور است یعنی قوه قضائیه و وزارت امور خارجه ما باید حس تولید پیدا کند و باید سوال کنیم که دیپلماسی اقتصادی وضعیت سهم ما در تجارت منطقه همین میزانی است که داریم؟ تجارت منطقه هزار میلیارد است و سهم ما دو درصد است. همین دو درصد سهم ماست؟

- کاملا می توانیم سهم‌مان را در تجارت منطقه و صادرات به کشورهای همسایه و منطقه دو برابر کنیم و از 20میلیارد دلار به 40 تا 50میلیارد دلار تبدیل کنیم.

- اجاره نخواهیم داد دیپلماسی در وزارت خارجه به مناسبات سیاسی خلاصه شود و مناسبات اقتصادی در متن کار ما خواهد بود.

- قاچاق کالا با کار پلیسی حل نمی شود و راهش این است که ببنیم پولش از کجا می آید و اگر این پول درست ردیابی بشود باید وارد چرخه تولید شود. قاچاق کالا از موانع جدی تولید است و باید کار جدی رویش شود.

- حتما می شود به نظام واردات و صادرات سامان دا به وری که مرزنشینان و مرزبانان امان پیدا کنند.

- منابع منجمد بانک ها باید در چرخه تولید وارد شود تا وضعت تولید متفاوت شود. باید موضوع معوقه بانکی را تمام کنیم

- تا ایجاد جذابیت برای تولید واقعی نکنیم و کارهای اقصادی غیر مولد را بدون جاذبه نکنیم مسئله حل نخواهد شد و باید برای فرد صرف نکند که زمینی بگیرد و 20سال ان را منجمد کند.

- مسئله اول دولت شایسته‌سالاری است و هرکس دنبال رانت و بازی های سیاسی است جایگاهی ندارد و حزب و گروه بحث من نیست بلکه بحث من استفاده از همه ظرفیت های کشور است.

- شفافیت و مبارزه با فساد جزو موضوعات مهم در دولت خواهد بود و باید موضوعات پشت ویترین بیاید تا نقد شود

- کسر بودجه را به عنوان دومین نقطه اساسی حتما دنبال می کنیم.

- هر کسی با هرگویش در هر نقطه از کشور بداند حضور و نقش آفرینی اش اثربخش است و می تواند دولتی قوی را رقم بزند 

محور تحولی ما اجرای عدالت در تولید و توزیع و تقسیم ظرفیت ها و جذب و ارتقای نیروی انسانی خواهد بود و محوریت تحول در دولت مردمی بر اجرای عدالت خواهد بود و ما این امر را بسیار نزدیک می‌بینیم.

نظرات بینندگان