arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

روسیه ۴ میلیارد به ایران بدهکار شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادگاه رسیدگی کننده به پرونده شکایت ایران از روسیه به دلیل فسخ قرارداد سامانه موشکی اس ۳۰۰، روسیه را به پرداخت ۴ میلیارد دلار محکوم کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در پی استنکاف روسیه از تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از روسیه شکایت کرد که منجر به محکومیت روسیه به پرداخت چهار میلیارد دلار غرامت شد.

این گزارش حاکی است با توجه به اینکه مبلغ اصل قرارداد 400 میلیون دلار بود، غرامت چهار میلیارد دلاری به شدت خشم روس‌ها را برانگیخته است، اما خشم آن‌ها مانع پرداخت غرامت نخواهد بود!

سفیر ایران در روسیه بهمن ماه سال گذشته درباره قرارداد فروش سیستم‌های اس ـ 300 به ایران گفت که روسیه پیش پرداخت و سود پیش پرداخت را به خاطر تحویل ندادن این سیستم‌ها به ایران برگرداند.

وی گفت: این قرارداد به همراه پیش پرداخت و سود پیش پرداخت به ایران برگردانده شد اما ما همکاری‌های دیگری نیز با روسیه داریم و تازمانی که روسیه علاقمند باشد این همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

قرارداد تحویل سیستم‌های «اس ـ300» در اواخر سال 2007 امضا شد و قرار بود روسیه سیستم‌های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد. اما دمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه در تاریخ 22 سپتامبر (31 شهریور) با صدور فرمانی تحویل سیستم‌های اس ـ300، تسلیحات زرهی و هواپیما، هلیکوپ‌تر و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. فرمان مدودف روسیه به دنبال تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل صادر شد.

نظرات بینندگان