arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت: تحقیقات فنی رو به اتمام است

بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت اعلام کرد که تحقیقات فنی درباره این پرونده رو به اتمام است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت اعلام کرد که تحقیقات فنی درباره این پرونده رو به اتمام است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، طارق البیطار، بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت گفت: مرحله تحقیقات فنی رو به اتمام است. بعد از چند هفته مرحله احضار افراد متهم آغاز خواهد شد. تحقیقات بر پایه سه فرضیه است: اول امکان حصول اشتباه در جوشکاری باب العنبر شماره۱۲ که به وقوع آتش سوری و بعد انفجار منجر شد. دوم: حصول عملیات امنیتی یا تروریستی عمدی در داخل بندر که موجب انفجار شد و سوم فرضیه هدف قرار گرفتن از طریق موشک. یکی از این فرضیه‌ها حدود ۷۰ درصد بعید است و باید بفهمیم بین دو فرضیه دیگر کدام یک درست است.

وی فرضیه‌ای را که بعید است مشخص نکرد.

البیطار گفت: گزارش فرانسه که اخیرا آن را تحویل گرفتیم مشخص کرد که یکی از سه فرضیه تا حد زیادی بعید به نظر می‌رسد.

وی درباره میزان احتمال هدف قرار گرفتن هوایی گفت: این مسئله در دست تحقیق عمیق است و به سه عوامل بستگی دارد: گزارشات شاهدان و اینکه آیا جنگنده یا سقوط موشکی را دیده‌اند یا خیر. دوم اطلاع یافتن از رادارها و سوم تجزیه و تحلیل خاک و اطمینان یافتن از اثر موشک یا مواد منفجره.

البیطار گفت: تحقیقات حدود ۷۰ درصد به این نتیجه ختم شد که آیا کشتی رسوس که نیترات آمونیوم را از جورجیا منتقل کرد به صورت عمدی وارد بندر بیروت شده و محموله را بارگیری کرده یا به صورت اتفاقی مجور به بارگیری شده است. حدود دو ماه لازم است تا دلایل انفجار به صورت قطعی مشخص شود.

نظرات بینندگان