arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۴ خرداد ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: شب باز به مرقد امام رفتم و در مراسم ۱۴ خرداد و ۱۵ خرداد، سخنرانى‌کردم و از دولت‌هاى غربى خواستم، اکنون‌که منافقین رسماً اعتراف به اعمال تروریستى در ایران کرده‌اند و دولت آمریکا هم آن‌ها را محکوم کرده، با ضوابط تروریست‌ها، با آن‌ها رفتار کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

براى مراسم سالگرد، به مرقد امام رفتيم. آيت‌الله خامنه‌اى با خوردن قرص،آماده صحبت كوتاهى شده بودند، ولى آثار ضعف از چهره هويدا بود. تأكيدكردم‌كه سعى‌كنند،كوتاه باشد. طبق قرار، حسن‌آقا خمينى در اظهارات مقدماتى، اشاره‌اى به كسالت آيت‌الله خامنه‌اى‌كرد و خود ايشان هم در صحبت‌هاى پانزده دقيقه‌اى خود، گفتندكه پزشكان و دوستان، توصيه به كم‌حرف‌زدن كرده‌اند و لحن و تُن صدا نشان مى‌داد.

در مراجعت، آقاى خاتمى، همراه من با هلي‌كوپتر مراجعت كرد. از حملات فراوان كه در نمازجمعه‌ها و حوزه‌هاى قم و مشهد و... به مراسم دوم خرداد شده، و به خصوص از اظهارات جديد [آقای یحیی رحیم صفوی]، فرمانده سپاه، ناراحت است. فكر مى‌كنند، بدون اشاره و رضايت رهبرى، اين حركات وسيع اتفاق نمى‌افتد و آن را زير سر دفتر رهبرى مى‌داند.

جريان پيام آمريكا توسط دولت عربستان را كه قبلاً آقاى نورى شاهرودى، [سفیر ایران در عربستان سعودی] به من گفته بود هم تعريف كرد و گفت، به رهبرى گفته و رهبرى بر مخالفت سابق خودشان اصرار دارند. خبر دادكه آقاى [سیدمحمد موسوی] خویينى‌ها، [مدیرمسئول روزنامه سلام] را هم با شكايت فرمانده سپاه و موارد ديگر، به دادگاه ويژه روحانيت برده‌اند؛ بازجويى شده و منتظر تشكيل دادگاه‌اند.

در مورد نتيجه مذاكرات جلسات ساماندهى اقتصاد گفت، به اين نتيجه رسيده‌اندكه همان سياست دولت من كه در سال 1374 اتخاذ شده، بايد پيگيرى شود و اقدام جديدى مقدور نيست و دارند براى پيداكردن منبع جديدى براى كسرى بودجه، فكر مى‌كنند.

شب باز به مرقد امام رفتم و در مراسم 14 خرداد و 15 خرداد، سخنرانى‌كردم و از دولت‌هاى غربى خواستم، اكنون‌كه منافقين رسماً اعتراف به اعمال تروريستى در ايران كرده‌اند و دولت آمريكا هم آنها را محكوم كرده، با ضوابط تروريست‌ها، با آنها رفتار كنند.

نظرات بینندگان