arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۸۱۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

واكسن ايرانی برای سنين بعد

«واکسن موجــود نیست، لطفا مراجعه نکنید» این نوشـته در بسیاری از مراکز واکسیناسیون پس از تزریــق ۴ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۵۷۹ دُز نصب شده و برخی از مراکز استان‌ها اعلام کردند، که به دلیل کمبود واکسن، روند واکسیناسیون‌شان متوقف شده است. دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز گذشته، در اطلاعیه‌ای اعلام کــرد: «با توجه به اتمـام محموله‌های دریافتی واکسن از امروز تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون انجام نمــی‌شود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«واکسن موجــود نیست، لطفا مراجعه نکنید» این نوشـته در بسیاری از مراکز واکسیناسیون پس از تزریــق ۴ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۵۷۹ دُز نصب شده و برخی از مراکز استان‌ها اعلام کردند، که به دلیل کمبود واکسن، روند واکسیناسیون‌شان متوقف شده است. دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز گذشته، در اطلاعیه‌ای اعلام کــرد: «با توجه به اتمـام محموله‌های دریافتی واکسن از امروز تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون انجام نمــی‌شود.»

دبیر شورای سلامت اهواز هم روز شنبه از ادامه توقف واکسیناسیون در این شهر به علت اتمام موجودی واکسن خبر داده است. برخی مراکز بهداشت تهران اطلاعیه‌هایی را در ورودی خود نصب کرده‌ و از موجود نبودن واکسن کرونا خبر داده‌اند.پیش از این نیز خبرهایی در ارتباط با کمبود واکسن در استان هرمزگان، که این روزها با افزایش موارد بستری مواجه است، شنیده می‌شود.

همچنین موضوع تزریق دوز دوم واکسن ایرانی برکت به ۴ میلــیون و ۲۰۳ هزار و ۷۸۴ نفری که در فاز نخست واکسن سینوفار و اسپوتینگ را تزریق کرده‌اند، موجی از نگرانی را به وجود آورده است. این نگرانی زمانی، رنگ و بوی جدی می گیرد که برخی از استان‌های جنوبی در آستانه موج پنجم کرونا قرار گرفته‌اند. طبق آمار از مجموع 5 میلیون و 747 هزار و 800 دوز واکسن واردشده به کشــور، مجموعا 4 میلیون و 758 هزار و 59 دوز واکسن کرونا شامل 4 میلیون و 178 هزار و 125 دوز اول و تنها 579 هزار و 934 دوز دوم واکسن کرونا به ایرانیان تزریق شده است؛ این آمار نشان می دهد هنوز 989 هزار و 741 دوز از میان واکسن های وارداتی کرونا در سطح کشور تزریق نشده است و البته با توجه به شفاف نبودن شیوه اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون کرونا، دقیقا نمی‌توان گفت که چه تعداد از این واکسن ها مربوط به دوز اول و چه تعداد مربوط به دوز دوم است.

با این حال مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «زمان مراجعه برای تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹ از طریق سایت رسمی وزارت بهداشت و همچنین پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.» در این اطلاعیه آمده است: «تاخیر چندروزه تا چند هفته و برای برخی از واکسن‌ها تا چند ماه تاثیری در اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن نخواهد داشت.»

ظاهرا امید آنها به تولید میلیونی واکسن ایرانی است، در جایی که مسئولان خبر از تزریق دوز دوم واکسن کرونا با واکسن ایرانی را می‌دهند. چندی پیش بود که سازمان غذا و دارو اعلام کرد که «فاز ۳ مطالعه واکسن برکت تا خرداد تمام می شود، ۱.۵میلیون دوز آماده تزریق به مردم است.»

تایید توقف روند واکسیناسیون

همزمان علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با تایید تلویحی بروز مشکل در تامین واکسن به ایرنا گفته است:«تاخیر در دریافت یک محموله واکسن شامل سه میلیون دوز از یکی از کشورها علت بروز وضعیت فعلی است. او گفته واکسیناسیون در ایران متوقف نشده ولی در وضعیت کنونی فعلا برای افراد ۷۰ سال به بالا هم دوز اول و هم دوز دوم واکسن انجام شود و نوبت واکسیناسیون گروه بعدی به بعد از رسیدن واکسن موکول شده است.

همچنین حسن جلیلی، مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن کرونای کووایران برکت اعلام کرد: «چهار شهر شیراز، اصفهان، مشهد و بوشهر در روزهای آتی وارد فاز مطالعاتی واکسن کووایران برکت خواهند شد و تزریق به داوطلبان این شهرها از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود. تاکنون در استان های تهران و البرز برای ۱۰ هزار و ۵۰۰ داوطلب در قالب مرحله سوم تست انسانی، تزریق انجام شده است.»

واکسن ایرانی و چینی، تفاوتی ندارد

در همین حال پرفــسور علــی کرمی، متخصص بیوتکنولوژی پزشکــی و فـوق‌تخصص مهندسی ژنتیک درباره روند توقف واکسیناسیون و تزریق دوز دوم واکسن ایرانی به «آرمان ملی» می‌گوید: «90 درصد واکسن‌های موجود یک نوع ساختار و با پروتئین شاخک ویروس ساخته شده اند و تفاوتی ندارد کدام شرکت از این پروتئین واکسن ساخته باشد.

جنس واکسن کوو ایران برکت، رازی و پاستور، از ویروس کشته شده است و سینوفارم، سینوواک نیز از ویروس کشته شده ساخته شده‌اند، اما جنس واکسن اسپوتینک مثل آسترازنکاست و با اینها تفاوت دارد. پس اگر واکسن‌های هم خانواده در فاز اول و دوم تزریق شود، هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و بدن شما علیه آنتی ژن پیکره ویروس واکنش نشان خواهد داد. مثلا کسانی که در فاز نخست واکسن سینوفارم زده‌اند، می‌توانند در فاز دوم واکسن برکت یا رازی بزنند.

ممکن است این واکسن‌ها در ترکیبات مواد با هم اختلافاتی داشته باشند، اما ماده اصلی آنها پروتئین شاخک ویروس کووید 19 است و هیچ تعارض یا تقابلی با یکدیگر ندارند. وی در ادامه می‌افزاید: در این میان یک باور اشتباه وجود دارد که بسیار خطرناک است، افرادی که یکبار (دوز اول) واکسن کرونا را زده‌اند، معمولا برای تزریق دوز دوم واکسن مراجعه نمی‌کنند و حتی ماسک هم نمی‌زنند، درحالی‌که این رویه بسیار خطرناک است، چون درصورت تزریق دوز دوم و پس از 14 روز بدن ایمنی پیدا می‌کند.در حقیقت ، واکسن دوم یادآور واکسن اول به بدن است.

مردم یک ماه می‌توانند صبر کنند

وی با اشــاره به کمبــود واکسن و توقف ظاهری واکسیناسیون در کشور ابراز تاسف نمود که چرا اینقدر حرف‌ها و قول‌های مسئولان وزارت بهداشت متناقض است و سبب شده مردم بیش از هر زمان دیگری نگران شوند. پرفسور کرمی همچنین خاطر نشــان کــرد:‌

«بر اساس استانداردها فاصله تزریق دوز نخست با دوز دوم 21 روز است و اگر شما یک ماه بعد هم واکسن بزنید، اشکالی ندارد، اما در این بین یک اشکال وجود دارد و پس از 14 روز که واکسن دوز اول تزریق شده، سیستم ایمنی بدن واکنش نشان می‌دهد و آنتی بادی بالا می‌آید، اما این آنتی بادی ایمنی دهنده نیست و باید پس از سه هفته دوز دوم را فرد تزریق نماید. اگر به هر دلیلی واکسن موجود نباشد، بدن تا یک ماه این میزان از آنتی بادی را نگه می‌دارد و ظاهرا این اتفاق در کشور رخ خواهد داد و فاصله تزریق دوز اول و دوم یک ماه خواهد شد، ولی جای نگرانی نیست و مردم صبر کنند تا واکسن‌های ایرانی برسند و آن را تزریق کنند.

در این میان موضوعی که همه کارشناسان و پزشکان را نگران کرده، خبرهایی در ارتباط با بروز موج پنجم کرونا در کشور است که مصادف با انتخابات 28 خرداد می‌شود. همه ما از این اخبار عجیب و غریب گیج شده‌ایم. موج پنجم یعنی اینکه ویروس‌های جهش یافته شیوع پیدا می‌کنند، ولی جای نگرانی نیست و واکسن‌های ایرانی نسبت به ویروس جهش یافته ایمنی دارند. از آن طرف، برخی شیوع بیماری سرخک را با تزریق واکسن کرونا ارتباط می‌دهند که این موضوع نیز کاملا غلط است و نمی‌دانیم چرا برخی اینگونه اظهار نظر می‌کنند.

احتمال آغاز موج پنجم از هرمزگان

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از شنبه (15 خرداد) تا یکشنبه (16 خرداد) ۱۲۲ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و با این احتساب، مجموع جانباختگان این بیماری از ۸۱ هزارنفر فراتر رفت. همچنین ۵ هزار و ۶۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۰۲۷ نفر از آنها بستری شدند. در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

در این میان با ادامه روند افزایشی ابتلا به کرونا در استان‌های جنوبی، مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی و استانداری هرمزگان، وضعیت کرونا در این استان را فراتر از بحرانی توصیف کردند و گفتند احتمال دارد موج پنجم کرونا در کشور از هرمزگان آغاز شود.


روزنامه آرمان ملی 

نظرات بینندگان