arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

«هیپنوتیزم» ملاقات با خاطرات گذشته را آسان می‌کند

هیلا رضاییان نویسنده و کارگردان نمایش «هیپنوتیزم»، هدف از اجرای این نمایش را آگاه کردن مردم از مفهوم هیپنوتیزم دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هیلا رضاییان نویسنده و کارگردان نمایش «هیپنوتیزم»، هدف از اجرای این نمایش را آگاه کردن مردم از مفهوم هیپنوتیزم دانست.


هیلا رضاییان نویسنده و کارگردان نمایش «هیپنوتیزم»،  درباره موضوع این نمایش گفت: این متن بر اساس واقعیتی که برای من و یکی از دوستانم اتفاق افتاده، نوشته شده و مستند است. «هیپنوتیزم» داستان دو جوان به نام آرش و فرشید است که با هم صمیمی هستند. این دو در سفر شمال به همراه همسرانشان تصادف می‌کنند و در جریان آن همسرانشان را از دست می‌دهند.

وی افزود: پس از این اتفاق فرشید توهم می‌زند که خود عاقل پندار است (یعنی همه چیز را می‌داند) و آرش، شخصیت نقش اول نیز بر اثر این ضایعه افسردگی شدید می‌گیرد. بیشتر از این به دلیل لو نرفتن قصه نمی‌توانم داستان را توضیح دهم، اما در نهایت هیپنوتیزم و هیپنوتراپی به آرش کمک می‌کند تا از طریق به یادآوردن خاطره اش با همسرش درمان شود. شعار اصلی نمایش «هیپنوتیزم» این است که مرگ نمی‌تواند عاشقان را از هم جدا کند، تنها آن‌ها را از هم دور می‌کند و هیچ کس جز خود انسان نمی‌تواند زندگی اش را تغییر دهد.

رضاییان درباره منبع نوشتن این نمایش درباره «هیپنوتیزم» توضیح داد: من مدتی در دوره‌های آموزشی پدر هیپنوتیزم ایران شرکت کردم. جهانی که او ترسیم می‌کرد جهان زیبایی است و خودت را با خودت آشنا می‌کند. ناخودآگاهی که تو نمی‌توانی به آن دست پیدا کنی از طریق هیپنوتیزم دست یافتنی می‌شود. هیپنوتیزم علمی است که می‌توان به کمک آن یکسری از بیماری‌ها را درمان کرد.

 

نویسنده و کارگردان نمایش «هیپنوتیزم» درباره طراحی دکور این نمایش توضیح داد: دکور ما کاملاًٌ انتزاعی و مینیمال است و سعی شده مخاطب بیشتر درگیر بازی‌ها شود تا صحنه. ۸ قاب عکس که نمادی از خاطرات گذشته شخصیت های اصلی هستند، از سقف خانه و مطب آویزان شده و بازی با نور انجام می‌گیرد تا توجه مخاطب به آن جمع شود. همچنین از آکسسوار دار استفاده شده تا نمادی باشد از خاطراتی که در حال خفه‌کردن شخصیت اصلی داستان هستند. در واقع واقعیت و رویا همانند طناب دار شخصیت اصلی را خفه می‌کند تا وی به آرامش برسد.

 

وی در پایان درباره مسائل نمایش «هیپنوتیزم» گفت: نمایش ما چینش متفاوتی بین ساز‌ها دارد و شاخصه آن موسیقی تلفیقی ساز‌های شرقی و غربی است. تولید این کار حدود ۹ ماه زمان برده است و نمایش در ۹۵ دقیقه اجرا می‌شود. موردی که حین اجرای نمایش ما پیش آمد قطعی برق سالن بود که مجبور شدیم از فلش گوشی استفاده کنیم، اما در سانس بعدی خوشبختانه برق سالن وصل شد. بازخوردی که از تماشاگر‌ها گرفتیم خوب بود، اما در یکی دو روز اخیر میانگین فروش بلیت پایین آمده که دلیلش را نمی‌دانم.

گفتنی است؛ نمایش «هیپنوتیزم» به نویسندگی و کارگردانی هیلا رضاییان هر شب ساعت ۱۹:۳۰ تا سوم تیر ماه در تماشاخانه اهورا اجرا می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات بینندگان