arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

وجود وایتکس در شیر تکذیب شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون غذای سازمان غذا و دارو وجود هر گونه مواد آلاینده به خصوص وایتکس در شیر های تولیدی کشور را تکذیب کرد.

دکتر بهروز جنت، معاون غذای سازمان غذا و دارو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درخصوص شایعه آلودگی شیر های تولیدی به وایتکس گفت: این موضوع خبر جدیدي نیست و هر چند وقت یکبار افرادی برای تشویش اذهان عمومی خبرهایی مبنی بر آلودگی مواد غذایی یا آب به مواد مختلف را عنوان می کنند.

وی با اشاره به اینکه بحث آلوده بودن شیر به وایتکس بحث جدیدی نیست، گفت: کارخانه های تولید شیر و لبنیات در کشور دارای بازرسین کنترل کیفی هستند که تمام مقدار شیر های خامی که توسط تانکرهای شیر از دامداری وارد کارخانه می شوند را طبق چک ليست های مصوب سازمان غذا و دارو از لحاظ پروتئین، اسیدیته، چربی، آلودگی میکروبی و وجود آنتي اکسیدان چک می کنند که اگر مطابق با چک لیست مورد تائید ما باشند شیر ها اجازه ورود به خط تولید کارخانه را دارند.

جنت اظهار داشت: علاوه بر این بازرسی های صورت گرفته توسط بازرسین کنترل کیفی بازرسین وزارت بهداشت هر چند وقت یکبار بر اساس تاریخچه تولیدی کارخانه به طور تصادفی از کارخانه ها نمونه شیر گرفته و آن را در آزمایشگاههای مرجع غذا و دارو سازمان غذا و دارو مورد بررسی و آنالیز قرار می دهند که در صورت بروز هر گونه مشکل کارخانه را مورد بازخواست قرار می دهند.

وی به مردم توصیه کرد: تمام شیر های موجود در بازار که دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت هستند از وجود هر گونه آلودگی به مواد مختلف به خصوص وایتکس مبرا هستند و مردم با خیال راحت می توانند از این نوع شیر ها استفاده کنند.

استفاده از مواد سفيدكننده در شير كذب است

معاون نظارت استاندارد سازمان استاندارد ايران وجود مواد سفيدكننده در شيرهاي توليدي كشور را تكذيب كرد.

بهادر كاظمي معاون نظارت استاندارد سازمان استاندارد ايران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص افزودن مواد سفيدكننده به شير از سوي كارخانه ها گفت:‌ هيچگونه مواد سفيدكننده به شير افزوده نمي شود و فرآورده هاي لبني كه به صورت صنعتي توليد مي شوند كاملا تحت نظارت سازمان ملي استاندارد و وزارت بهداشت هستند.

وي ادامه داد: مسئولان كنترل كيفي و فني در محيط كارخانه ها حضور دارند و با توجه به نمونه برداري هاي دوره اي و نمونه برداري در سطح بازار هيچگونه ماده سفيدكننده در شير مشاهده نكرده اند و اگر هم چنين اشتباهي صورت گيرد به شدت با واحد توليدي برخورد خواهد شد.

کاظمي گفت: بايد مردم را به مصرف مواد لبني تشويق كرد و مصرف سرانه شير را در كشور افزايش داد تا مردم با اطمينان خاطر مواد لبني صنعتي مصرف كنند.

وي تصريح كرد:‌ تقلب در شير قابل تشخيص است و اگر مواد افزاينده اي در محصولات لبني باشد از طريق تست ها مي توان وجود مواد شيميايي خارجي در شير را تشخيص داد.
نظرات بینندگان