arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

فراستی: من می‌مانم، جیرانی می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسعود فراستی تاکید کرد حضور او در «هفت» ادامه دارد، اما فریدون جیرانی به خاطر ساخت سریالش از این برنامه می‌رود.
 
برنامه «هفت» قرار است یک ماه تعطیل شود. این اتفاق همزمان با پخش جام ملت‌های اروپا از تلویزیون در خرداد ماه اتفاق می‌افتد.

با اعلام خبر تعطیلی یک ماهه این برنامه حرف و حدیث‌هایی در خصوص تذکر عزت‌الله ضرغامی به فریدون جیرانی بعد از انتشار نامه سرگشاده 21 رسانه به رئیس سازمان صدا و سیما و موضع‌گیر‌های مجری این برنامه در خصوص طرفداری از سینمای غیردولتی شنیده شد.

به دنبال انتشار این اخبار جیرانی با چند رسانه گفت‌وگو و اعلام کرد به خاطر ساخت سریالش از اجرای برنامه «هفت» انصراف می‌دهد و هیچ تذکری هم از سوی تلویزیون و ضرغامی به او داده نشده است. برای روشن‌تر شدن موضوع سراغ مسعود فراستی منتقد ثابت این برنامه رفتیم تا ببینم این شایعات تا چه اندازه حقیقت داشته و آیا او هم با رفتن جیرانی از «هفت» می‌رود یا خیر.

فراستی با اشاره به برپا ماندن این برنامه بدون حضور جیرانی به خبرآنلاین گفت: «با اینکه بعضی‌ها دوست ندارند برنامه سرجایش بماند، اما همچنان پخش می‌شود. فریدون جیرانی می‌رود چون قرار است سریال بسازد. به همین دلیل باید مجری تازه‌ای جایگزین او شود.»

 وی ادامه داد: «هنوز درباره انتخاب مجری تصمیمی گرفته نشده است. این مسئله در حال بررسی است. این کار قطعا توسط مسئولان تلویزیون انجام می‌شود.»

فراستی درباره شایعه تذکر از سوی ضرغامی به جیرانی، عنوان کرد: «به من هیچ تذکری در طول برنامه «هفت» داده نشد. اما سر برنامه یکی مانده به آخر انتقادات زیادی به فریدون وارد بود. دقیقا نمی‌دانم به او تذکری دادند یا نه، اما یادم است برنامه‌ای که در آن فیلم «نارنجی‌پوش» داریوش مهرجویی نقد نشد، حرف و حدیث زیادی به همراه داشت. رویکرد آن برنامه اشتباه بود. چرا که ما اصلا چنین روالی نداشتیم که به یک فیلمساز جدا از اثرش پرداخته شود.»

این منتقد با اشاره به رویکرد برنامه «هفت» و پرداختن به همه جریان‌های فکری، گفت: «من معتقدم رویکرد برنامه «هفت» در مورد فیلم «نارنجی‌پوش» - مستقل از اینکه این فیلم توهین‌آمیز، عقب‌افتاده و سفارشی و بی‌معناست و تنها پول هنگفتی برای ساخت از شهرداری گرفته است - اشتباه بود. فریدون هم در برنامه آخر اشتباهش را پذیرفت. به نظرم نه مهرجویی آدم روشنفکری است و نه فیلمش روشنفکری است.»

فراستی در خصوص نظرات مخالف درباره این برنامه، افزود: «عده‌ای می‌خواهند این برنامه نباشد. ما در «هفت» گرایش‌های مختلف را کنار هم جمع کردیم به خاطر همین کسی نمی‌تواند بگوید این برنامه فقط به روشنفکران اختصاص دارد. «هفت» تمام تلاشش را کرد که تعادل ایجاد کند، اما عده‌ای نمی‌خواهند بپذیرند این تعادل برای بیان نظرات و دیدگاه‌های مختلف ایجاد شد.»

فراستی ادامه داد: «متاسفانه برنامه ماقبل آخر گرایش‌های شبه‌روشنفکرانه در خودش داشت و به همین خاطر هم حرف و حدیث‌هایی درباره آن به وجود آمد، اما مابقی این دو سال اصلا این گونه نبود که کسی بتواند بگوید تنها صدای یک جریان خاص، از «هفت» شنیده می‌شود.»

وی با اشاره به موضع «هفت» درباره سینمای دولتی و غیر دولتی، عنوان کرد: «بحثی که فریدون جیرانی و برنامه «هفت» در مورد سینمای دولتی و مواضع آن داشت، کاملا منطقی است. چیزی که ما همان ابتدا هم به آن معتقد بودیم این بود که سینمای دولتی راه حل و موضع ما نیست. باید کاری کنیم به سمت سینمای غیر دولتی با نظارت دولت برویم.»

فراستی همچنین عنوان کرد: «مشکل برنامه «هفت» از تلویزیون نیست. اتفاق تلویزیون نشان داد با سعه صدر زیادی با این برنامه برخورد کرد. خیلی از حرف‌هایی که از سطح تلویزیون بالاتر بود در «هفت» زده شد و هیچ مشکلی پیش نیامد.»

وی ادامه داد: «مشکلاتی که برای این برنامه به وجود آمد از بیرون بود. بعضی از گروه‌ها فشارهایی به این برنامه آوردند. فرقی هم نمی‌کند. هم شبه‌روشنفکرها مدام به من توهین می‌کردند و علیه «هفت» حرف می‌زدند که چرا منتقدش را عوض نمی‌‌کند و هم جریان ضدروشنفکری که علیه «هفت» اظهاراتی کردند، به این برنامه فشار آوردند، اما تلویزیون معقول ترین موضع را گرفت و در این دو سال طبق معمول پای برنامه ایستاد و همچنان ایستاده است.»

 فراستی در پایان گفت: «امیداوم تحمل نقدپذیری را بالا ببریم که نقد تنها راه جلو رفتن است.»
نظرات بینندگان