arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۹ خرداد ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر دکتر [حسن]روحانى، [دبیر شورای‌عالی امنیت ملی]آمد. در مورد حزب استقلال صحبت شد؛ ترجیح دادیم‌که بپذیرد. راجع به مشکلات کشور و دولت صحبت شد. به نحوه اداره دادگاه شهردار توسط آقاى [غلامحسین]محسنى [اژه‌ای]، انتقاد داشت و گفت، به خودش هم گفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى محسن رضايى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. از اوضاع كشور و به‌خصوص زيرسئوال رفتن رهبرى، اظهار نگرانى نمود.گفت، در سئوالاتى كه از او در اجتماعات مى‌كنند، روشن است راه‌حل مشكلات كشور را در حال حاضر، دخالت من و در درجه اول، كمك به رهبرى در انجام بهتر وظايف و دوركردن دفتريان ايشان، از تصميم‌سازى‌ها مى‌داند.گفت، نيروهاى مسلح وضع خوبى ندارد و آقاى [حسن] فيروزآبادى، [رییس ستاد كل نیروهای مسلح]، تصميمات نادرست مى‌گيرد و از [آقای یحیی رحیم‌صفوی]، فرمانده سپاه هم انتقاد نمود.

آقاى محمدرضا موحدى‌كرمانى، مسئول تبليغات سپاه آمد. با بعثه [رهبری] هم در حج همكارى دارد. جزوه‌هايي آورد، از اظهار حاجيان كشورهاى اسلامى، دربارة اهميت سفر من به عربستان و نقشى كه در تحسين روابط و اصلاح وضع دنياى اسلام خواهد داشت؛ 120 اظهارنظر دارد. از خطر تضعيف سپاه در ايران، به خاطر دخالت در سياست و انتخابات، و خطرهايى كه كشور با آن مواجه است، گفت و طرحى براى تبليغات‌اسلامى در خارج ارایه كرد كه سطحی است.

آقاى [محمدتقی] امان‌پور از جهادسازندگی آمد و از كم‌شدن اعتبارات آبخوان‌دارى شكايت‌كرد. در برنامه، براى سال 1377، اعتبار هفت ميليارد تومان بوده است و عملاً امسال كمتر از يك و نيم ميليارد تومان خواهند داد. به ریيس‌جمهور نوشتم‌كه پشتيبانى‌كنند.

عصر دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای‌عالی امنیت ملی] آمد. در مورد حزب استقلال صحبت شد؛ ترجيح داديم‌كه بپذيرد. راجع به وضع رهبرى و مشكلات كشور و دولت صحبت شد. به نحوه اداره دادگاه شهردار توسط آقاى [غلامحسین] محسنى [اژه‌ای]، انتقاد داشت و گفت، به خودش هم گفته است. دربارة ساختمان مركز تحقيقات [مجمع تشخیص مصلحت نظام] و مشكلات راه‌اندازى مذاكره‌كرديم. قرار شد، در جلسات جامعه روحانيت مبارز، براى تأثيرگذارى روى اعضاى جديد شركت كند.

آقاى [محمد محمدی] رى‌شهرى آمد. گفت، خواب ديده كه امام در حال سخنرانى بودند و ضمن صحبت گفتند، به آقاى هاشمى رفسنجانى بگوييد، چرا به خاطر سه كلمه حرف‌شخصى، خودشان را كناركشيده‌اند؟ و نيز خواب ديده كه من با كاميون در سربالايى حركت مي‌كردم، نزديك قله به زحمت افتاده بودم و ايشان به من‌كمك‌كرده است. از دادگاه شهردار انتقادكرد و گفت، اعتراض به عدم‌صلاحيت وارد است و آبروى قضاي ايران را برده است. از من خواست، براى حل مشكل انتخابات [مجلس] خُبرگان اقدام و براى اصلاح امور دخالت‌كنم.

به محسن گفتم، به آقاى [غلامحسین] كرباسچى، [شهردار تهران]، تذكر دهدكه در دفاع خود، متوجه باشد كه براى مردم، ابهامي در امور پيش نيايد.
 

نظرات بینندگان