arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

آیا قالیباف معاون اولی حداد را می‌پذیرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که یک سال تا آغاز فعالیت های رسمی انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، فعالیت های غیررسمی از هم اکنون آغاز گردیده است.

 

به گزارش خبرنگار «بازتاب»؛ انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در حالی برگزار خواهد شد که هنوز پس لرزه ها و آثار انتخابات سال 1388 در جامعه احساس می شود و به همین دلیل در صورتی که اصلاح طلبان از چهره های معدود باقی مانده خود نظیر سید حسن خمینی و سید محمد خاتمی استفاده نکنند، حضور چندان جدی در انتخابات نخواهند داشت.

 

در مقابل، رقابت درون گروهی در اردوگاه اصولگرایان به شدت در جریان است و با توجه به دوره های گذشته، چهره هایی نظیر علی لاریجانی، غلامعلی حداد عادل، محمدباقر قالیباف، علی اکبر ولایتی و محسن رضایی از گزینه های مطرح برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

 

در این میان به نظر می رسد وجود حمایت و پشتوانه بالای غلامعلی حداد عادل، به عنوان برگ برنده ای برای او در انتخابات آینده عمل کند.

 

در مسیر این سناریو، بایستی حداد عادل بتواند رقبای اصولگرای خود را پشت سر بگذارد و در غیاب اصلاح طلبان بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زند.

به نظر می رسد برای بالا بردن ضریب اطمینان پیروزی حداد عادل  و عدم تکرار غافلگیری انتخابات سال 1384، قرار است کل فرایند پشت سر گذاردن رقبا به روز انتخابات موکول نشود، و بخشی با لابی و روشهای سیاسی انجام گیرد.

 

اولین رقیب جدی حداد، علی لاریجانی است که به گواهی تعداد آرایش در مجلس هشتم، مقبولیت بیشتری از حداد عادل در میان نمایندگان داشته است و برای پشت سر گذاشتن لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری، ناکامی وی در انتخاب رییس مجلس نهم ضروری است، چرا که در صورت تکرار شکست حداد عادل در انتخاب رییس مجلس در برابر لاریجانی، شانس وی برای پشت سرگذاشتن لاریجانی در انتخابات آینده به شدت کاهش می یابد.

 

بر این اساس، تلاش گسترده جمعیت ایثارگران و رهپویان انقلاب برای تثبیت ریاست حدداد عادل بر مجلس نهم، از روشهای مختلف ازجمله برگزاری اردوی آمادگی برای منتخبان مجلس نهم در جنوب با محوریت حدادعادل، در این راستا می باشد.

 

بر این اساس اگر حداد عادل بتواند لاریجانی را پشت سر گذاشته و رییس مجلس شود، احتمال رقابت لاریجانی با حداد عادل در انتخابات ریاست جمهوری کاهش یافته و با رییس جمهور شدن حداد عادل، پست ریاست مجلس خالی شده و احتمالا به لاریجانی بازخواهد گشت.

 

اما دومین رقیب جدی حداد عادل قالیباف محسوب می شود که به واسطه عملکرد موفق در شهرداری تهران پس از دوره احمدی نژاد و افتتاح بسیاری از پروژه های عمرانی نظیر تونل رسالت، تونل توحید، برج میلاد و بزرگراه ها و طرح های خدماتی متعدد، توانسته کارنامه موفقی در شهرداری تهران بر جا گذارد، و در صورت رقابت با حداد عادل، بخت حداد برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به شدت کاهش می یابد .

 

 

از سوی دیگر دیگر چهره فرهنگی و فلسفی حداد عادل و سابقه او در وزارت آموزش و پرورش و همچنین نوع سخن گفتن و فعالیتهای وی که بیشتر در حوزه فرهنگی و کمتر در حوزه اقتصادی و اجرایی می باشد، از نقاط مهم آسیب پذیری وی در مقابل رقبا در انتخابات ریاست جمهوری است که مسئولیتی عمدتا اجرایی و اقتصادی محسوب می شود و از این رو در صورت پیوستن یک مدیر اجرایی موفق به حداد عادل نظیر قالیباف، هم مشکل کمبود توانمندی اجرایی وی تا حدودی برطرف می شود و هم یکی از رقبای اصلی او به اردوگاهش پیوسته و بخت او برای پیروزی در انتخابات افزایش می یابد.

 

از این رو  به نظر می رسد برگ برنده اصلی حدادعادل برای انتخابات ریاست جمهوری، حضور قالیباف به عنوان معاون اول وی و رئیس بخش اجرایی رییس جمهور بعدی باشد.

 

برخی منابع در تهران می گویند به محمدباقر قالیباف، شهردار پایتخت برای پذیرش یک اتحاد سیاسی با غلامعلی حداد عادل جهت شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری و پذیرش معاون اولی پیشنهادهایی غیر رسمی نیز شده است.

 

به نظر می رسد در صورت پشت سر گذاشتن قالیباف و لاریجانی قبل از انتخابات با لابی و توافقات سیاسی که  به  ریاست مجلسی لاریجانی و معاون اولی قالیباف ختم شود، حضور علی اکبر ولایتی و محسن رضایی در رقابتهای انتخاباتی بدون تهدید جدی حداد عادل به پرشور شدن انتخابات منجر خواهد شد.

 

در این مسیر حامیان حدادعادل با دو آزمون بزرگ مواجهند: نخست شکست لاریجانی در انتخاب رییس مجلس نهم که نتیجه آن طی یک ماه آینده مشخص خواهد شد و دوم متقاعد کردن قالیباف برای انصراف از رقابت با حداد عادل و پذیرش معاون اولی وی که تصمیم گیری درباره آن به عهده شهردار تهران می باشد.
نظرات بینندگان