arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۲۲۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰

بلینکن: برنامه هسته‌ای ایران به سرعت در حال پیشرفت است / بازگشت به برجام اولین قدم برای جلوگیری از دسترسی ایران به بمب اتمی است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد تهران به سرعت درحال توسعه برنامه اتمی خود است و بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اولین قدم برای جلوگیری از دسترسی ایران به بمب اتمی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد تهران به سرعت درحال توسعه برنامه اتمی خود است و بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اولین قدم برای جلوگیری از دسترسی ایران به بمب اتمی است.

به گزارش "بلومبرگ" وزیر امور خارجه آمریکا این اظهارات خود را در طول نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد.

وی مدعی شد: برنامه اتمی ایران به سرعت پیش می‌رود. خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و وضع تحریم‌های جدید، ایران را ترغیب کرد تا در سطح بالاتری به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و سانترفیوژهای پیشرفته‌تری تولید کند.

این اظهارات بلینکن پس از سوال سناتور باب مندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مورد چگونگی بازگشت به توافق هسته‌ای در دستیابی به یک توافق (بهتر) برای کنترل برنامه موشکی ایران و پایان حمایت آن از گروه‌های مختلف در منطقه انجام می‌شود.

این سیاست مدار دموکرات آمریکایی خود مخالف برجام است و از خروج دونالد ترامپ از این توافق حمایت کرده بود.

مندز در اظهارات ضد ایرانی خود گفت: آیا درست است زمانی که ما در برجام بودیم، ایران به برنامه موشکی بالستیک خود و همچنین اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه ادامه داد؟

بلینکن در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه اقدامات ایران در این زمینه‌ها بدتر شده است.

جیم ریچ یک سناتور جمهوری خواه دیگر در این کمیته ضمن انتقاد از رویکرد دولت بایدن در مقابل ایران مدعی شد: وقتی تحریم‌ها لغو شوند، ایرانی‌ها دیگر به پای میز مذاکره نخواهند آمد.

مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی در پایتخت اتریش در حال برگزاری است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ادعا می‌کند می‌خواهد به برجام بازگردد.

دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یک جانبه از برجام خارج شد و با نقض تمام تعهدات واشنگتن، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع نمود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده بود که اولویت واشنتگن بازگشت به برجام و استفاده از این توافق به عنوان یک چارچوب برای رسیدگی به مسائل دیگر است.

رفتار آمریکا و مقامات این کشور در مقابل ایران همیشه شامل مواردی چون ایران‌هراسی نظام‌مند، جنگ طلبی، ماجراجویی نظامی در خلیج فارس، دخالت در امور داخلی ایران و بسیاری اقدامات غیرقانونی و تحریک کننده دیگر بوده است.

ایران بارها اعلام کرده است برنامه موشکی آن به هیچ موضوع دیگری پیوند نمی‌خورد. طبق حقوق بین الملل، توسعه برنامه موشکی متعارف حق ذاتی هر کشوری بوده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو، ایران در مورد برنامه مشروع موشک‌های بالستیک خود مذاکره نخواهد کرد.

نظرات بینندگان