arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
الخلیج آنلاین:

دلیل رزمایش‌های نظامی شتابزده کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس چیست؟

یک ماه نمی شود که نیروهای نظامی دولتهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال برگزاری مانورهای نظامی را با شرکای و متحدان خود با هدف تقویت آمادگی ارتش خود هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار مطالب رسانه های خارجی تنها با هدف اطلاع رسانی و اگاهی از تحلیل های آنان در «انتخاب» انجام می شود و به هیچ عنوان به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم يوسف حمود نوشت: یک ماه نمی شود که نیروهای نظامی دولتهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال برگزاری مانورهای نظامی را با شرکای و متحدان خود با هدف تقویت آمادگی ارتش خود هستند. از ابتدای سال جاری، این نیروها آموزشها و رزمایشهای خود با دولتهای بزرگ دیگر را گسترش داده اند که این مهم بوضوح در ماههای می و ژوئیه گذشته در بحبوحه تنشها بین ایران و ایالات متحده نمایان شده و منطقه به صحنه نمایش عملیات های رزمایشی نظامی عظیمی تبدیل شد که به نظر می رسد ایالات متحده پیوند مشترکی میان دولتهای انجام دهنده رزمایشهاست.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در تاریخ 9 ژوئیه 2020 فرمانده نیروهای هوایی مسلح دولتهای عضو شورای همکاری با نماینده امور نظامی دبیر کلی و نماینده فرماندهی نظامی شورای همکاری جلسه ای برگزار کرد و در این جلسه در خصوص اقدام نظامی مشترک در مورد نیروهای هوایی و پدافند هوایی دولتهای عضو شورا بحث و گفتگو شد.

در همین رابطه، در ژوئن 2021 ارتش کویت اعلام کرد یک یگان نظامی به ترکیه اعزام کرده تا در آموزش مشترک با ارتش ترکیه شرکت کرده و همکاری نظامی با این کشور را افزایش دهد.

در مقابل، نیروهای سعودی که درگیر و دار نبرد با حوثی های یمن هستند نیز در تاریخ 8 ژوئن2021 رزمایش«چنگالهای باز 4» را بین نیروهای زمینی این کشور با همتایان آمریکایی خود در منطقه شمال غربی عربستان برگزار کردند که اعلام شد هدف از آن، تحکیم روابط نظامی بین دو کشور است. علاوه بر این، سعودیها رزمایشهای هوایی را با نیروهای هوایی یونان نیز انجام دادند.

این در حالی است که عربستان در تاریخ 6ژوئن مانورهای هوایی مشترکی را با حضور گسترده نیروهای منطقه ای در پایگاه شاهزاده سلطان برگزار کرد، یعنی پایگاه هوایی نظامی که در جنوب شرق شرق السیح قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، واس، رزمایشهای هوایی مشترک تحت عنوان«طویق2» به دنبال رسیدن به یک سطح عالی از توانایی عملیاتی، فنی و اداری است.

در این باره، اسماعیل ایوب کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک می گوید: خاورمیانه منطقه ای است که بیشترین واردات سلاح به آن انجام می شود، همانطور که تنش های سیاسی و نظامی زیادی در آن وجود دارد.

ایوب در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: این تنش ها بوضوح در عراق، سوریه، یمن یا لیبی، به چشم می خورد، افزون بر اینکه تنش هایی هم بین دولتهای منطقه و ایران وجود دارد. وجود سلاح پیشرفته و جدید، ضرورتا به معنای منبعی برای جذب سرمایه گذاریهای نظامی بویژه بین دولتهای تولید کننده سلاح و دولتهای هم پیمان آن است.

وی خاطر نشان کرد که رزمایشهای نظامی در عربستان، کویت، خلیج فارس یا مدیترانه، در چارچوب طبیعی خود و به دور از طرحهای جنگی است. ایوب معتقد است مانورهای نظامی اخیر با هدف تمرین استفاده از سلاح جدیدی است که از خارج آمده است.

در تاریخ 23 می گذشته، ارتش سودان از انجام رزمایش مشترکی با نیروهای قطری خبر داد که هدف از آن، اجرای سیاستهای مربوط به آموزش نیروها و تلاش برای کسب مهارت از سوی آنهاست. طبق بیانیه ارتش سودان، یک رزمایش دیگر نیز بین نیروهای مسلح سودان و مصر انجام می شود و در آن، نیروهای زمینی و هوایی دو کشور حضور دارند.

در واقع همزمان با شروع سال میلادی جدید، اغلب دولهای عربی حاشیه خلیج فارس رزمایشهایی را در منطقه برگزار کردند که همزمان بود با تهدیداتی که بین واشنگتن و اسرائیل از یک سو و ایران و شبه نظامیان شیعه از سوی دیگر رد و بدل می شد.

رزمایشهای امارات در تاریخ 30 می گذشته، رزمایش مشترک بین مصر و امارات تحت عنوان  «زاید3» در امارات برگزار شد و در آن، یگانهایی از نیروهای زمینی دو کشور به مدت 9 روز حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، این مانورها در راستای برنامه های نظامی مشخص بین دو کشور و با هدف تبادل تجربیات نظامی و جنگی و افزایش آمادگی عملیاتی نیروهای مسلح امارات و مصر صورت گرفته است.

در حاشیه این رزمایشها، گفتگوهایی بین رئیس ستاد ارتش امارات، حمد الحمیشی و فرمانده نیروهای هوایی مصر، محمد عباس حلمی انجام شده که محوریت آن، همکاری بین دو کشور در زمینه های دفاعی، تبادل تجربیات و هماهنگی مشترک است.

در تاریخ 26 می گذشته نیز مذاکراتی بین وزیر دفاع امارات، محمد البواردی و فیاض الرویلی، رئیس ستاد ارتش عربستان در ابوظبی انجام شده که در جریان آن، روابط دو جانبه تاریخی و استراتژیک بین امارات و عربستان، راههای حمایت از منافع مشترک دو کشور و تلاش برای بهبود همکاری ها در تمام زمینه ها بخصوص زمینه های نظامی و دفاعی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نظرات بینندگان