arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۷ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

دفتر نفتالی بنت: او قرار است مخالفت شدید خود را با بازگشت آمریکا به برجام اعلام کند

نفتالی بنت، سیاستمدار راستگرای افراطی اسرائیل که قرار است امروز بعد از تایید کنست، به عنوان نخست وزیر بعدی اسرائیل سوگند بخورد، به شدت با احیای برجام و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران مخالفت خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: دفتر  بنت می‌گوید او در نطق بعد از سوگند نخست وزیری خود خواهان همکاری با دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواهد شد، اما "مخالفت سرسخت" خود را با بازگشت ایالات متحده به برجام اعلام خواهد کرد.

 بنت قرار است به مدت دو سال در دولت ائتلافی جدید که یائیر لپید، رهبر حزب یش عتید، تشکیل داده نخست وزیری اسرائیل را به عهده بگیرد و جایگزین بنیامین نتانیاهو شود که ۱۲ سال قدرت را به دست داشت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی او سخنرانی خود از حمایت آمریکا از اسرائیل در جریان درگیری‌های اخیر غزه قدردانی خواهد کرد اما در مقابل ایران موضعی مشابه نتانیاهو در پیش خواهد گرفت.

 بنت، رهبر حزب راستگرای یمینا پیش از این هم همواره موضعی تند علیه جمهوری اسلامی و برجام داشته است.

مقابله با ایران در کنار تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها از جمله چالش‌های عمده  بنت در اسرائیل خواهد بود.

او در شرایطی به نخست وزیری اسرائیل می‌رسد که مذاکرات وین برای احیای برجام با بازگشت آمریکا به این توافق و ازسرگیری تعهدات ایران در برجام در حال برگزاری است.

پارلمان اسرائیل امروز درباره کابینه جدید رای‌گیری می‌کند و انتظار می‌رود سیطره بنیامین نتانیاهو بر فضای سیاسی اسرائیل پایان دهد.

 

تشکیل کابینه تازه به دو سال بن‌بست سیاسی در اسرائیل پایان می‌دهد؛ دوره‌ای که چهار انتخابات در آن برگزار شد.

نفتالی بنت، رهبر حزب راست افراطی یامینا، در توافقی برای تقسیم قدرت با یائیر لپید رهبر حزب راست میانه یش عتید به نخست وزیری خواهد رسید.

براساس این توافق  بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ در قدرت خواهد بود و بعد از آن لپید برای دو سال به نخست وزیری می‌رسد.

 نتانیاهو، که رکورد طولانی‌ترین نخست وزیری تاریخ اسرائیل را دارد، رهبری حزب راست‌گرای لیکود را حفظ می‌کند و به رهبر اپوزیسیون تبدیل می‌شود.

بنیامین نتانیاهو رقبای خود را به دلیل ائتلاف با احزاب چپگرا به تلاش برای تشکیل یک "کابینه چپ خطرناک" متهم کرده و قول "سرنگونی خیلی سریع" آن را داده است.

در همین حال محاکمه او به اتهام ارتشاء، کلاهبرداری و نقض اعتماد عمومی - اتهاماتی که رد می کند - ادامه دارد.

یائیر لپید از هفته‌ها پیش تلاش می‌کرد ائتلاف "تغییر" را برای بیرون راندن نتانیاهو از قدرت با حضور احزاب سیاسی با گرایش های مختلف و متفاوت تشکیل دهد.

هرچند یامینا به رهبری نفتالی بنت با کسب فقط هفت کرسی در انتخابات پنجم شده بود، حمایت آن برای تشکیل یک ائتلاف اکثریت در پارلمان ضروری بود.  لپید بعد از هفته‌ها مذاکره پیوستن یامینا به این ائتلاف را اعلام کرد.

در دو سال اخیر چهار انتخابات در اسرائیل برگزار شد و ناکامی رهبران احزاب برای تشکیل ائتلافی پایدار، به بن بست سیاسی در اسرائیل منجر شد.

بعد از انتخابات ماه مارس ۲۰۲۱،  نتانیاهو مسئول تشکیل کابینه شد اما نتوانست در مهلت ۲۸ روزه برای ائتلاف با بقیه احزاب به توافق برسد.

او ابتدا از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ و بعد از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ نخست وزیر بوده است.

کابینه تازه چگونه خواهد بود؟

کابینه  بِنت در ظاهر هیچ شباهتی به کابینه های که در ۷۳ سال گذشته  سر کار آمده اند نخواهد داشت.

این ائتلاف شامل احزابی با تفاوت های بزرگ عقیدتی است که شاید مهم ترین آنها حضور اولین حزب مستقل عرب به نام "فهرست متحد عربی" در آن است. همچنین انتظار می رود ائتلاف حاکم شامل هشت وزیر زن باشد.

عضویت فهرست متحد عربی و احزاب چپگرای غیرعرب می تواند باعث ایجاد اصطکاک در مورد مسائلی مانند سیاست های اسرائیل در قبال فلسطینی ها شود.

برای مثال یامینا و حزب "امید تازه" که آن هم راست‌گراست، از طرفداران سفت و سخت شهرک های یهودی نشین در کرانه غربی اشغالی هستند.

 بنت گفته است که بر موضوع هایی تمرکز خواهد کرد که توافق بر سر آنها ممکن است، مانند مسائل اقتصادی یا همه گیری کرونا، و از مسائل تنش آفرین پرهیز خواهد کرد.

او اخیرا گفت: "هیچ کس مجبور نیست نظام عقیدتی خود را رها کند... اما ما باید تحقق بعضی از رویاهایمان را عقب بیندازیم... ما بر آنچه قابل دسترسی است تمرکز می کنیم، نه بحث و جدل بر سر چیزی که ممکن نیست."

نظرات بینندگان