arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

چالش دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترزنوشت:‌ دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر در مسیر تبلیغات با مشکل و چالشی مشابه روبرو هستند که عبارتست از گذشته آنها.

به گزارش انتخاب، عبدالمنعم ابوالفتوح نماینده پیشرو اسلام خواهان و عمرو موسی دیپلمات باسابقه مصری به دلیل روابط گذشته خود با تحقیق و بررسی های فراوانی روبرو هستند؛ اولی به سبب ارتباط با اخوان المسلمین و دومی به خاطر رابطه با دولت حسنی مبارک رئیس جمهور ساقط شده این کشور.

در حالی که تنها دو هفته به اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر باقی مانده است هر یک از این نامزدها با هدف تبلیغ منفی علیه نامزد دیگر، گذشته و سابقه یکدیگر را نشانه گرفته اند. عمرو موسی، عبدالفتوح را یک «شیخ»خوانده است که به سابقه وی در اخوان المسلمین اشاره دارد و عبدالفتوح نیز به نوبه خود موسی را بخشی از نظام قدیمی این کشور توصیف کرده است که شایسته رهبری مصر نیست.

حملات لفظی این دو نفر علیه یکدیگر نشان دهنده مناقشه ای گسترده درباره آینده مصر است. این امر همچنین نشانگر دیدگاه آنهایی است که درباره قدرت گرفتن گروه های اسلامگرای سرکوب شده در دوره مبارک و یا به قدرت رسیدن بقایای نظام سابق که به روند حرکت به سمت دموکراسی آسیب می زند نگران هستند.

موسی و ابولفتوح در صحنه سیاسی به شدت متغیر مصر، تلاش می کنند خود را به عنوان نامزدهایی مستقل و متمایل به مرکز نشان دهند. در شرایط کنونی این دو نفر از بقیه پیشی گرفته اند. با این حال برخی نظرسنجی ها نیز نشان می دهد بسیاری از مردم مصر درباره نامزد مورد حمایت خود در انتخابات ریاست جمهوری بیست و سه و بیست و چهار ماه مه تصمیمی نگرفته اند.

نامزدهای مطرح دیگر انتخاب عبارتند از محمد المرسی نامزد اخوان المسلمین و احمد شفیق آخرین نخست وزیر دوره مبارک.

عمرو موسی که تا سال دو هزار و یک میلادی به مدت ده سال وزیر امور خارجه دولت مبارک بود از یک سال قبل که قصد خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد هر گونه پرسشی را درباره ارتباط با حکومت سابق این کشور رد کرده است. این نامزد هفتادو پنج ساله انتخابات ریاست جمهوری همواره خود را به عنوان صدایی مخالف در داخل حکومت مبارک نشان داده است که نهایتا نیز از چشم رئیس جمهور سابق افتاد.

با این حال به رغم همه تلاش های موسی، پرسش هایی که درباره سابقه و گذشته وی مطرح است به سبب پافشاری مخالفان وی هنوز به صورت کامل ناپدید نشده است.

وی روز گذشته در مصاحبه با یکی از روزنامه های این کشور درباره گذشته خود گفت آنهایی که تلاش دارند نام وی را خدشه دار کنند باید خاطرات مبارک را مطالعه کنند که نشان می دهد وی در دوره تصدی پست وزارت امور خارجه این کشور با سیاست های رئیس جمهور سابق مخالفت می کرده است.

صعود عبدالفتوح به رده های بالای نظرسنجی ها باعث شده است سابقه و گذشته وی در جنبش اخوان المسلمین نیز در کانون توجه قرار بگیرد. با اینکه اخوان المسلمین در قلب زندگی اجتماعی مصر قرار گرفته است ولی بسیاری از مردم مصر هیچ شناختی از کارکردهای داخلی این گروه ندارند.

جنبش اخوان المسلمین که در دوره مبارک ممنوع اعلام شده بود در انتخابات پارلمانی توانست بیشترین کرسی ها را به خود اختصاص دهد.

عبدالفتوح که پزشکی شصت ساله است سال قبل زمانی که می خواست نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، راه خود را از اخوان المسلمین جدا کرد. با اینکه وی به صورت رسمی از این گروه اخراج شده است ولی پرسش هایی که درباره رابطه وی با این گروه مطرح می شود نشان می دهد جامعه مصر درباره احتمال وفاداری او نسبت به این گروه شک و تردیدهایی دارد.

این نامزد اسلامخواه در پاسخ های خود از اختلافات عمیق با رهبران جنبش اخوان المسلمین که هشتاد و چهار سال سابقه دارد سخن می گوید.

روز یکشنبه یک روحانی مسلمان مصری در برنامه ای تلویزیونی از عبدالفتوح پرسید آیا وی سوگند وفاداری نسبت به اخوان المسلمین خورده است یا نه. وی در پاسخ به این سئوال با اشاره به اینکه چنین سوگندی نخورده است گفت این امر به گذشته های دور اخوان المسلمین بر می گردد ولی رهبران این گروه به تازگی این شیوه را مرسوم کرده اند.

روزنامه ارگان اخوان المسلمین نیز روز سه شنبه در صفحه اول خود با انتشار مطلبی ضمن اشاره به اینکه نسبت به موضوع سوگند «بی عدالتی»شده است افزود هدف از این سوگند، تعهد برای خدمت به اسلام و ملت مصر است.

ابولفتوح در مطلبی که نشان دهنده فاصله گرفتن وی از اخوان المسلمین است گفت این گروه که در زمان مبارک ممنوع الفعالیت بود باید به صورت رسمی به عنوان یک گروه به ثبت برسد و این امر چیزی است که رهبران با آن مخالف هستند.

با اینکه ارتباطات سازمانی وی با اخوان المسلمین قطع شده است، ابوالفتوح اعلام کرد دیدگاه های اسلامگرایانه وی از زمان خروج از این گروه تغییری نکرده است. با این حال میزان حمایت و محبوبیت وی در میان رای دهندگان سکولار که وی را به عنوان فردی میانه روی در نظر می گیرند افزایش یافته است.

ابوالفتوح خود را پیشروی تفسیری از اسلام توصیف می کند که تامین کننده منافع اجتماعی است.
ولی عمرو موسی نیز همانند برخی دیگر درباره خط مشی ابوالفتوح ابراز نگرانی کرده و گفته است چگونه وی می تواند هم نامزدی میانه رو باشد و هم از حمایت حزب تندروی النور برخوردار باشد.

موسی گفت ابوالفتوح نیز همردیف برخی نامزدهای اسلام خواه دیگر از قبیل مرسی و محمد سلیم العوَا نامزد اسلامگرای مستقل است.

ابوالفتوح نیز در شبکه تلویزیونی خصوصی النهار با اشاره به اینکه عمرو موسی وی را «شیخ»خطاب کرده است گفت این امر نشان دهنده خشم و نفرت مقامات دوره مبارک نسبت به جنبش اسلامگرایی است.

شیخ در زبان عربی هم درباره افرادی که به لحاظ سیاسی و اجتماعی پایگاه بالایی دارند به کار می رود و هم درباره ا فرادی که سن آنها بالاست.

ابوالفتوح گفت‌:‌«اگر عمرو موسی به سبب سن و سال به من لقب شیخ را داده است در این حالت این لقب بیشتر برازنده خود اوست زیرا او شانزده سال از من بزرگتر است. پس ما باید به وی بگوییم شیخ عمرو موسی!»
نظرات بینندگان