arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

استاد فرشچيان: ارادتم را به اهل بيت(ع) از دريچه هنر ابراز مي‌کنم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در ديدار با استاد محمود فرشچيان، بر آمادگي کامل حوزه هنري در پروژه طراحي و ساخت ضريح امام حسين ( ع ) تاکيد کرد .

به گزارش خراسان ، اين ديدار که در حوزه هنري و با حضور گودرزي مدير مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري و وحيد فرجي رئيس حوزه هنري استان قم و محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري، برگزار شد مومني شريف با بيان اين که حفظ و انتشار تجربيات و دانش استادان هنر متعهد از وظايف حوزه هنري است ، خاطر نشان کرد: در انديشه اسلامي، «هنر» عطيه اي الهي است که خداوند در نهاد هنرمند قرار مي دهد. اگر او از اين گوهر بي بديل در راه رضاي الهي استفاده کند، به يقين مورد تفضل الهي قرار مي گيرد و از ذهن، زبان و دست او آثاري خلق مي شود که اعجاز گونه است. لذا خودشان اعتراف مي کنند که: کيست اين پنهان مرا در جان و تن/ کز زبان من همي گويد سخن!

وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود به توسعه بارگاه رضوي و عتبات عاليات اشاره کرد و گفت : خوشبختانه در اين روزگار فرصتي پيش آمد تا بزرگان هنر اسلامي مانند استاد فرشچيان، عشق و ارادت خود را به اهل بيت (ع) با طراحي و ساخت ضريح آنان، به نمايش بگذارند و هنرشان را به گره زدن به آن جاودانه ها، جاودانه کنند.

مومني شريف با ابراز تأسف از اين که در معماري بعضي از مساجد و اماکن مذهبي تازه تأسيس يا در بازسازي بعضي امامزادگان از معماري مدرن و غير شرقي استفاده مي شود، گفت: ظاهراً ساخت و ساز اين گونه اماکن تحت تأثير معماري مکه و مدينه صورت مي گيرد. در حالي که معماري اين دو مکان مقدس ربطي به معماري اسلامي ندارد بلکه متأثر از سبک بعضي از کشورهاي غير مسلمان است. اما در ايران که تمدن شيعي شاهد صاحب مکتب ممتازي در معماري اماکن مقدس شد و در سطح جهان به معماري و کاشي کاري بعضي مساجد زيبايش شهرت دارد، زيبنده نيست که از ديگران تقليد کنيم يا با صرف هزينه هاي زياد کارهاي نازيبايي توليد شود که قابل افتخار نباشد، در حالي که در اين سرزمين هنوز استادان برجسته اي مانند استاد فرشچيان تنفس مي کنند.

رئيس حوزه هنري با اعلام آمادگي کامل اين نهاد در پروژه طراحي و ساخت ضريح امام حسين (ع) که توسط استاد محمود فرشچيان در حال انجام است ، تصريح کرد : اميدوارم به برکت اين پروژه مبارک، هنرمندان جوان ما با ظرايف هنر اسلامي و حکمت هاي نهفته در آن بيشتر آشنا شوند و اين پروژه آغازي براي ورود به پژوهش در اين وادي مقدس باشد. حوزه هنري در خدمت اين پروژه ماندگار است.

ضرورت تاسيس دانشکده رسمي هنرهاي ديني

استاد محمود فرشچيان نيز گفت : تمام تلاش خود را به کار گرفته ام که همواره از دريچه هنر ارادت خود را به اهل بيت (ع) ابراز کنم، تا امروز هم خود اين بزرگواران بودند که به کمک من آمده، دست من را به حرکت در آورده و موجب خلق آثار هنري شده اند.

طراح هنري ضريح امام حسين ( ع) با اشاره به حضور استادان حوزه هاي مختلف که در ساخت اين ضريح مشارکت دارند، خاطر نشان کرد: اگر اين پروژه به ياري خداوند و امام حسين(ع) به اتمام برسد، اطمينان مي دهم اين طرح تبديل به يکي از شکوه مند ترين آثار هنر ديني خواهد شد. چرا که من هميشه براين باورم هنرهايي که در تمام جهان براي ظهور و بروز اديان الهي خلق شده اند، همواره رنگ و بويي معنوي و خاص داشته است که باعث ماندگاري آنها در تمام قرن ها مي شود .

استاد فرشچيان افزود : اميدوارم با کمک مسئولان حوزه هنري که تلاش آن ها در عرصه گسترش هنر ديني ستودني بوده است، کتابي نفيس از مراحل مختلف طراحي پروژه ضريح امام حسين(ع) منتشر شود تا دانشجويان و هنرمندان، بتوانند از اين کتاب استفاده علمي و تکنيکي کنند چه بسا با اين اقدام بتوانيم گام کوچکي در زمينه محو نشدن هنرهاي اسلامي و ايراني برداريم و شاهد اين نباشيم که حتي تسبيح و جا نماز ما از چين وارد کشور شود .

ثبت و ضبط آثار استاد فرشچيان در يک مجموعه نفيس

مدير مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري هم در اين ديدار گفت: استاد فرشچيان از جمله هنرمندان شاخصي است که از قبل انقلاب هم به هنر ديني متصل بودند. ما مي بينيم که بسياري از آثار ارزشمند ايشان از مضامين قرآني و عرفاني بهره گرفته شده است. به نظر من ديگر وقت آن رسيده است که آثار اين هنرمند ارزشمند در قالب يک مجموعه واحد به طور کامل ثبت و ضبط شود. چرا که هر آن چه تاکنون در اين حوزه تهيه و گردآوري شده مجموعه تاليفات پراکنده اي است که به طور کامل نشان دهنده شان اين هنرمند نيست.

گودرزي ديباج گفت : حوزه هنري همواره تلاش کرده است در مناسبات سياسي دخالتي نداشته باشد. به همين خاطر اعتماد ملت را کسب کند. قاطعانه مي گويم که اين نهاد سالم ترين نهاد فرهنگي هنري کشورمان است که چرخه توليدات سالم و ارزشمند سر لوحه اصلي فعاليت هاي آن است .بنابراين آمادگي کامل داريم که در شرايط مناسب، نسبت به ثبت و ضبط آثار ارزشمند استاد فرشچيان اقدامات لازم را انجام دهيم .

انتقال ضريح امام حسين(ع) به کربلا توسط کاروان هنرمندان

فرجي مدير حوزه هنري استان قم نيز در اين نشست از تشکيل کاروان هنرمندان بعد از ساخت ضريح امام حسين (ع) در شهرستان قم خبر داد و گفت : به محض پايان عمليات طراحي و ساخت اين ضريح مقدس و با هماهنگي که با ستاد عتبات عاليات انجام شد، کارواني متشکل از هنرمندان تشکيل و اين ضريح طي مراسم ويژه به کربلا انتقال داده مي شود .

شايان ذکر است در پايان اين ديدار استاد محمود فرشچيان به همراه محسن مومني شريف و مرتضي گودرزي، از کارگاه مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري ديدن کردند و با هنرمندان حاضر در اين کارگاه به گفت و گو پرداختند.

نظرات بینندگان