arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

زنگنه: سالانه ۷۰ میلیارد دلار یارانه سوخت‌مایع و گاز پرداخت می‌شود

وزیر نفت گفت: سالانه ۷۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در بخش سوخت مایع و گاز در کشور پرداخت می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزیر نفت گفت: سالانه ۷۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در بخش سوخت مایع و گاز در کشور پرداخت می‌شود.

«بیژن زنگنه» امروز در مراسم گشایش رسمی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، با بیان اینکه ۸۰ درصد صحبت‌هایی که در کشور می‌شود حرف‌های اضافه است، ادامه داد: صحبت‌ها در این جلسه صحبت‌های مفیدی شد.

وی افزود: مهمترین عامل نیاز در توسعه صنعتی، کارآفرین است نه دانشمند، کارآفرین و انسان خلاق است که یک مجموعه را موفق می کند و این موضوع در جوانان بیشتر است.

زنگنه تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب می‌گویند جوان گرایی اما وقتی جوانی را برای جایی در نظر می‌گیریم همه مخالفت می‌کنند. این در حالی است که جوان، خلاق است.

وی با بیان اینکه در سال‌هایی که در صنعت نفت بودم برای توسعه فناوری کارهایی کردم، گفت: مهمترین مساله نگرش است.

به گفته زنگنه، نفت در توسعه بالادستی باید افزایش تولید مبتنی بر افزایش بازیافت داشته باشد.

وی ادامه داد: این در حالی بود که نیرویی که بالادستی نفت خوانده باشد، نداریم و با بهترین دانشگاه‌های ایران مذاکره کردیم تا رشته های بالادستی نفت را توسعه دهند.

وزیر نفت افزود: اکنون در زمینه آموزش مشکلی نداریم و نیروهای خوبی تربیت می‌شوند.

وی اضافه کرد: در گام بعدی، ظرفیت‌های عملیاتی مورد توجه قرار گرفت و شرکت‌های خدماتی و شرکت‌های اکتشاف و تولید فعال شد که جزو دارایی تکنولوژی کشور هستند.

زنگنه گفت: گام آخر، توسعه فناوری بود که برای توسعه فناوری باید از ایده‌های جدید استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه این ایده باید زودتر به ذهن ما می‌رسید، افزود: برنامه من این است که بیشتر عمر باقی‌مانده خود را برای توسعه واحدهای فناور اختصاص دهم. البته فهم این موضوع بسیار ضعیف است و یکی از نهادهای نظارتی تهدید کرده بود که اگر این پارک فناوری را احداث کنید شکایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه پارک فناوری صنعت نفت در طرف تقاضا است، گفت: طرح ۵۰۰ میلیون دلاری با عنوان طرح چاه‌های کم بازده و بی بازده مطرح شده است. مهمتر از نفت تولیدی، ظرفیت‌های مهندسی و فناوری است که در کشور ایجاد می‌شود.

زنگنه تاکید کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ ما در کشور خدمات چاه‌ها است که می‌توان از واحدهای استارتاپ در این زمینه استفاده کرد.

وی یکی دیگر از زمینه‌ها که می توان از استارتاپ‌ها استفاده کرد را بحث بهینه سازی دانست و ادامه داد: سالانه ۷۰ میلیارد دلار یارانه بخش انرژی است.

وزیر نفت افزود: روزانه ۱.۵ میلیون بشکه مصرف داخلی سوخت مایع است که سالانه ۵۴۰ میلیون بشکه در سال می‌شود. با احتساب قیمت حدود ۶۵ دلار در هر بشکه، معادل ۳۵ میلیارد دلار می‌شود.

وی افزود: مصرف گاز نیز سالانه ۳۰۰ میلیارد متر مکعب است که با قیمت هر متر مکعب۱۶ سنت حدود ۳۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بنابراین به جز برق ۷۰ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهیم.

نظرات بینندگان