arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۸ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

برجام یکی از محورهای اجلاس مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا

رئیس شورای اروپا در پایان نشست مشترک سران اتحادیه با رئیس جمهوری آمریکا در بروکسل گفت که دو طرف پیرامون توافق هسته‌ای ایران که دیپلمات‌ها در وین سرگرم احیای آن هستند، رایزنی کردند. وی با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام یادآور شد که اتحادیه اروپا طی سال‌های گذشته تلاش کرد تا کانال ارتباطی (اعضای توافق هسته ای ایران) را حفظ کند تا از تشدید درگیری که می‌توانست برای منطقه و جهان خطرناک باشد جلوگیری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا:  رئیس شورای اروپا در پایان نشست مشترک سران اتحادیه با رئیس جمهوری آمریکا در بروکسل گفت که دو طرف پیرامون توافق هسته‌ای ایران که دیپلمات‌ها در وین سرگرم احیای آن هستند، رایزنی کردند.

شارل میشل روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا عنوان کرد که در جلسه امروز دو طرف پیرامون «امنیت جهانی، منطقه‌ای و درباره توافق هسته‌ای ایران» صحبت کردند.

وی با گوشه چشمی به خروج یکجانبه آمریکا از برجام یادآور شد که اتحادیه اروپا طی سال‌های گذشته تلاش کرد تا کانال ارتباطی (اعضای توافق هسته ای ایران) را حفظ کند تا از تشدید درگیری که می‌توانست برای منطقه و جهان خطرناک باشد جلوگیری کند.

دولت پیشین آمریکا دو سال پیش به طور یکجانبه به مشارکت در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا که برای شرکت در اجلاس سران پیمان اتلانتیک شمالی و نشست مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده، بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

در همین حال دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

نظرات بینندگان