arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

افزایش تیراندازیهای پلیس نشانه چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدزاده: رئیس اداره حقوقی و امور نمایندگان مجلس فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: متمردین در مقابل مأموران پلیس علاوه بر برخورد قانونی مأموران تحت پیگرد قضایی قرار می گیرند.


سرهنگ محمد مهدی نوروزی افزود: قانون در هر کشوری عصاره اداره مردم و پلیس مجری این اداره عمومی است، بنابراین مخالفت با مأمور مخالفت با قانون و خواست مردم است.
وی اظهار داشت: اجرای قانون لازمه استقرار امنیت بوده و امنیت مطالبه همیشگی مردم از پلیس است اما در این بین افرادی هستند به دلایلی چون فرار قانون به سبب ارتکاب جرایم، تصمیمات آنی و یا در مواردی تحت عنوان بگو مگو با مأموران پلیس درصدد جلوگیری از اجرای قانون هستند.
نوروزی ضمن هشدار جدی به این گروه از افراد گفت: متمردین بدانند که نتیجه این اقدام خلاف قانون آنها یعنی مقاومت در برابر مأموران مجری قانون تبعات قانونی دیگری برای آنان به دنبال خواهد داشت که محرومیت از تخفیف مجازات جرم اولیه و حتی تشدید مجازات و نیز تشکیل پرونده مستقل تحت عنوان تمرد از آن جمله است.
وی ادامه داد: نقص زیرساختها و نبود بستر لازم برای اجرای قوانین و نیز نحوه خدمات رسانی در دستگاه های مختلف بر روحیه افراد تأثیر داشته و زمان رویایی با پلیس واکنش هایی بروز می دهند که به نوعی مقاومت در برابر قانون محسوب می شود که از نگاه آسیب شناسی قابل توجه بوده و دستگاه های مختلف باید تلاش کنند به هر شکل از گلایه های مردم بکاهند تا تبعات منفی رفتاری ناشی از فشارهای روحی افراد در جامعه کاهش یابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بکارگیری سلاح برابر قانون از اختیارات پلیس است و استفاده از این حق از سوی مأموران طی سال گذشته تأثیرات مثبتی در کاهش جرایم خشن در شهرهای استان و بویژه مشهد داشته است.
نوروزی با اشاره به تشکیل پرونده های متعدد در محاکم قضایی علیه مأموران پلیس اظهار داشت: خوشبختانه در تمامی پرونده ها رعایت قانون به کارگیری سلاح از سوی مأموران احراز شده و تنها در یک مورد به صدور کیفرخواست در مرحله بازپرسی علیه مأمور منجر شد که پس از بررسی پرونده در دادگاه حکم به برائت مأمور صادر شد.
وی افزایش تیراندازی مأموران به سوی متهمان یا مجرمان را نشانه تشدید برخورد قانونی با جرایم دانست و اظهار امیدواری کرد، قانون ملاک رفتار همه مردم و مأموران باشد تا کوچکترین مشکلی بروز نکرده و جامعه ای ایمن داشته باشیم.
نظرات بینندگان