arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۲ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

بایدن: درباره ایران با پوتین گفت‌وگو کردم

رییس جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه بعد از جلسه چهار ساعته با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در ژنو سوئیس گفت دو طرف درباره ایران و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند. وی گفت که با رئیس جمهوری روسیه توافق کرده که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با یکدیگر کار کنند.وی عنوان کرد که منافع روسیه در این زمینه مشابه منافع آمریکاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رییس جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه بعد از جلسه چهار ساعته با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در ژنو سوئیس گفت دو طرف درباره ایران و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

جو بایدن در نشست خبری پس از دیدار یادشده ، گفت که با رئیس جمهوری روسیه توافق کرده که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با یکدیگر کار کنند.

وی عنوان کرد که منافع روسیه در این زمینه مشابه منافع آمریکاست.

بایدن با بیان اینکه رویکرد او علیه روسیه نیست عنوان کرد که رابطه دو طرف باید با ثبات و قابل پیش‌بینی باشد.

دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در "ویلای لاگرانژ"، در حاشیه دریاچه شهر ژنو در سوئیس برگزار شد این دیدار در در مجموع ۴.۵ ساعت طول کشیدو حدود ساعت ۱۸.۰۵ به وقت مسکو پایان یافت.

پوتین پیشتر در نشست خبری ملاقات با همتای آمریکایی خود را سازنده توصیف کزد و گفت: ما درباره ثبات راهبردی، روابط تجاری، امنیت منطقه ای و امنیت سایبری گفت وگو کردیم و در باره بازگشت سفرا توافق کردیم . وی همچنین از موافقت بایدن برای تمدید بیمان استارت۲ خبر داد.

ناظران در روسیه بر این باور هستند که این دو رهبر در دیدار با یکدیگر با وجود همه اختلافات تلاش کردند تا اوضاع را کمی آرام کنند؛ وضعیتی که در حال حاضر بدترین روابط از زمان جنگ سرد و از سال ۲۰۱۶میلادی ارزیابی شده است.

از آخرین گفت و گوی تلفنی ولادیمیر پوتین و جو بایدن ( ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳ آوریل ۲۰۲۱ ) و پیشنهاد برای دیداری حضوری ارزیابی ها ، بحث ها و گفت و گو های فعالانه ای درباره اهداف اهمیت و نتایج این دیدار شکل گرفت که در روزهای اخیر به اوج رسیده است.

روابط دو قدرت غرب و شرق به اذعان مسکو و واشنگتن آنقدر تنزل یافته که بعید به نظر می رسد با ملاقات امروز سران دو کشور، اتفاق خاصی در روابط نه چندان گرم دو طرف رخ دهد. وزارت امور خارجه روسیه بارها گفته است که تعامل دو کشور به ویژه به دلیل فشار تحریم های ایالات متحده و اتهامات مداوم علیه مسکو به پایین ترین و بدترین وضعیت ممکن رسیده است.

خبر تکمیل می شود...

نظرات بینندگان