arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

بورل: روابط اروپا با روسیه در پایین‌ترین سطح قرار دارد / باید برای وخیم‌تر شدن هرچه بیشتر روابط با روسیه آماده شویم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه روابط این قاره با روسیه در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، مدعی شد که همکاری نزدیک با مسکو یک چشم‌انداز دور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره احتمال وخیم‌تر شدن روابط این قاره با روسیه هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بورل شامگاه چهارشنبه طی نشست خبری با هشدار در این باره گفت که روابط اتحادیه اروپا با روسیه هم‌اکنون نیز در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

وی ضمن تاکید بر لزوم «محکم‌تر و مقاوم‌تر» شدن ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، خواستار اعمال ترکیبی از فشار، تعامل و اقدامات محدودیتی درخصوص روسیه شد تا به‌زعم خودش روابط با مسکو پایدارتر و قابل پیش‌بینی شود.

این مقام اروپایی توضیح داد:‌ «اتحادیه اروپا باید واقع‌نگر باشد و برای وخیم‌تر شدن هرچه بیشتر روابط با روسیه، که هم‌اکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، آماده گردد».

به نوشته رویترز، بورل با بیان اینکه همکاری نزدیک با روسیه یک چشم‌انداز دور است، اظهار داشت: «وخیم‌تر شدن [روابط] چیزی است که برای زمان کنونی بیشترین احتمال را دارد».

وی با تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس علیه مسکو، افزود: «برای مهار کردن اقدامات روسیه در جهت تضعیف منافع اروپا، اتحادیه باید قوی‌تر و محکم‌تر شود. هدف اتحادیه اروپا باید تغییر تدریجی شرایط کنونی در روابط [با روسیه] باشد».

پیش از این نیز «ولادیمیر چیژوف» نماینده روسیه در اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرده بود روابط روسیه و اتحادیه اروپا که در وضعیت ناهنجار قرار دارد، رو به نزول خواهد گذاشت. (جزئیات بیشتر)

پارلمان اروپا ماه گذشته قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه پروژه خط‌لوله گاز «نورد استریم»، شرکت روس‌اتم و اخراج روسیه از سامانه پیام‌رسان بانکی «سوئیفت» شده است.

بعد از آن، وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا برای ممنوع کردن ورود مقام‌های ارشد این کشور به اروپا به دلیل نقش آنها در زندانی کردن «الکسی ناوالنی»، چهره معارض کرملین، ورود هشت مقام اروپایی به خاک این کشور را ممنوع کرد.

طی هفته‌های اخیر کشورهای غربی از جمله آمریکا، لهستان، جمهوری چک، استونی، لیتوانی و لتونی، با تحریک واشنگتن، تعدادی از دیپلمات‌های روس را از کشور خود اخراج کردند.

نظرات بینندگان