arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۴۰۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۹ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

ظریف: فرصت خوبی برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه بوجود آمده / فردا با جوزپ بورل دیدار دارم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (پنجشنبه) به منظور شرکت در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا به این شهر ترکیه سفر کرده در بدو ورود در اظهاراتی عنوان کرد: اهالی این منطقه یک اجلاس مطالعاتی تشکیل دادند و از مدت‌ها قبل دعوت کردند و بنده هم وعده کردم در این اجلاس شرکت کنم و قرار دارم در این اجلاس درباره سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کنم. ین فرصت ویژه‌ای را برای ما فراهم کرده که با توجه به این‌که تعداد زیادی از وزرای خارجه از منطقه و همین‌طور از سایر کشورها در این اجلاس شرکت می‌کنند، دیدارهایی را داشته باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (پنجشنبه) به منظور شرکت در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا به این شهر ترکیه سفر کرده در بدو ورود در اظهاراتی عنوان کرد: اهالی این منطقه یک اجلاس مطالعاتی تشکیل دادند و از مدت‌ها قبل دعوت کردند و بنده هم وعده کردم در این اجلاس شرکت کنم و قرار دارم در این اجلاس درباره سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کنم.

وی افزود: این فرصت ویژه‌ای را برای ما فراهم کرده که با توجه به این‌که تعداد زیادی از وزرای خارجه از منطقه و همین‌طور از سایر کشورها در این اجلاس شرکت می‌کنند، دیدارهایی را داشته باشیم. امروز با وزیر خارجه عراق، عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه افغانستان و شاید دوستان دیگری ملاقات کنیم. فردا (جمعه) هم با آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایر مقامات دیدار می‌کنم.

ظریف همچنین گفت:‌ روز شنبه نیز نخستین اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و افغانستان را خواهیم داشت که مدت‌هاست برای آن طراحی کردیم برای همکاری بین سه کشور، مخصوصا با شرایط ویژه‌ای که امروز افغانستان دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: فرصت بسیار خوبی است در یک اجلاس چند روزه در منطقه هم در موضوع مهم امنیت منطقه صحبت کنیم و هم دیدارهایی را داشته باشیم.

وزیر خارجه عنوان کرد:‌ با تلاشی که آقای سفیر داشت یک مرکز رای گیری در آنتالیا داشت و دیروز هم سخنگوی وزارت خارجه بعد از اظهار نگرانی مقام معظم رهبری توضیح داد، ما از ۶ ماه قبل در وزارت خارجه با کمک وزارت کشور و شورای نگهبان کار را برای ایجاد صندوق‌های اخذ رای در همه کشورهای که وزارت خارجه و سفرای ما در آن حضور دارند و توانسیم در ۲۳۵ شعبه اخذ رای در سراسر جهان تشکیل دهیم، علیرغم مشکلات کرونا و این‌که در بعضی از کشورها مذاکرات بین سفرای ما و وزارت امور خارجه آن کشورها چند ماه طول کشید که بتوانند مقررات منع جمع شدن در یک محیط را به شکلی تعدیل کرده یا به شکلی با آن کنار بیایند که بتوانیم رای گیری را برگزار کنیم.

ظریف ادامه داد: متاسفانه جایی که با ما همکاری نکرد و بسیار ناراحت شده و شرمنده ایرانیان آن جا شدیم، دولت کانادا بود که علیرغم ادعاهای مردمسالاری و ادعای خدمت به ایرانیان که مطرح می‌کند مانع از این شد که حتی یک صندوق رای مستقر کنیم. ما بیش از ۲۴ صندوق اخذ رای در آمریکا داریم و همین کار را می‌توانستیم در کانادا هم انجام دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در آمریکا در واشنگتن و نیویورک حضور رسمی داریم و جای دیگر حضور نداریم، ولی در ۲۴ نقطه آمریکا توانستیم صندوق اخذ رای مستقر کنیم ولی متاسفانه علیرغم چندین دور مذاکره که در سازمان ملل متحد و همین‌طور در بین سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور داشتیم، متاسفانه دولت کانادا همراهی نکرد و اجازه برای استقرار یک صندوق اخذ رای را نداد.

وزیر خارجه افزود: من یک بار دیگر از شهروندان مقیم کانادا عذرخواهی می‌کنم، ولی بدانند به دلیل کم کاری و بی توجهی همکاران من نبوده است، بلکه به دلیل سرسختی دولت کانادا در ممانعت از این اقدام بوده است.

ظریف گفت: امیدواریم مردم با شرکت گسترده در رای گیری روز تاریخی را برای کشور رقم بزنند.

نظرات بینندگان