arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۰

لاوروف: بازگشت سفرای روسیه و آمریکا مهم اما نمادین است

وزیر امور خارجه روسیه گفت، بازگشت سفرای آمریکا و روسیه به مأموریت‌هایشان اقدامی نمادین اما مهم محسوب می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت، بازگشت سفرای روسیه و واشنگتن به مأموریت‌های خود جنبه نمادین دارد اما اقدامی مهم است.

به نوشته پایگاه خبری «اردو پوینت»، لاوروف در کنفرانس خبری با همتای بلاروسی خود گفت: «هر دو کشور با فشار خارجی قابل توجه از طریق مکانیسم‌های بازدارندگی غیرقانونی مواجه هستند».

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «با توجه به سیاست‌های تهاجمی همتایان غربی، درخصوص هماهنگ کردن تلاش‌هایمان در راستای تقویت حق حاکمیت فدراسیون روسیه و جمهوری بلاروس و همچنین تضمین امنیت ملی هر دو کشور از طریق توافقات بین المللی قانونی، به توافق رسیدیم».

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره بازگشت سفرای روسیه و آمریکا به مأموریت‌هایشان گفت: «البته این موضعی نمادین است. این اقدامی مهم اما نمادین محسوب می‌شود. با این حال این اقدام معنایی را نیز در خود دارد، به این صورت که حضور سفرا در پایتخت‌ها بدون حضور معاونین آن‌ها، قابلیت گفت‌وگوهای فعالانه را تا حدی بیشتر می‌کند».

او همچنین درباره دیدار روز چهارشنبه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی گفت: «بررسی‌های انجام شده بر روی نتیجه مذاکرات ژنو را که توسط مقامات آمریکایی فراهم شده است مطالعه کرده کردم که شامل افراد مشارکت‌کننده در مذاکرات می‌شوند. آن‌ها مدعی هستند که ما (آمریکایی‌ها) گفته‌ایم به بازگشت کارکنان به سفارت نیاز داریم، ما باید درباره اتهامات مربوط به فعالیت هکرهایی که زیرساخت‌های آمریکا را هدف قرار می‌دهند پاسخی بگیریم و به‌دنبال آزاد کردن آمریکایی‌هایی باشیم که در زندان‌های روسیه به سر می‌برند».

لاوروف تأکید کرد: «دو رئیس‌جمهور با چنین رویکردی با یکدیگر صحبت نکردند. می‌خواهم کسانی که چنین اظهاراتی درباره این دیدار بیان می‌کنند این را بشنوند: هیچ بازی یک طرفه‌ای وجود نخواهد داشت. رئیس جمهور پوتین بدون اما و اگر پیشنهاد رئیس جمهور بایدن برای رسیدگی به مسائل، طبق یک اساس قابل قبول توسط دو طرف را پذیرفت. این تنها راه پیشبرد مسائل است».

به نوشته خبرگزاری «تاس»‌، وزیر امور خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال تأسیس پایگاه نظامی در جمهوری آذربایجان توسط ترکیه گفت:‌‌ «ما درباره این موضوع صحبتی نمی‌کنیم و درباره شایعات اظهارنظر نمی‌کنیم».

طی ماه‌های گذشته اختلافات میان مسکو و واشنگتن وارد دور جدیدی شد و در نتیجه آن سفرای هردو کشور به پایتخت‌های خود بازگشتند.

با این حال روز چهارشنبه پوتین و بایدن در دو دیدار طولانی دو ساعته بر لزوم حل اختلافات و کاهش تنش‌ها تأکید کردند. وزرای امور خارجه هردو کشور این دیدار را سازنده و مثبت ارزیابی کردند.

نظرات بینندگان