arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

قرار گرفتن قم در وضعیت زرد کرونایی تا از سر گرفته شدن واکسیناسیون

قرار گرفتن در وضعیت زرد کرونایی، از سر گرفته شدن واکسیناسیون و چالش کنترل کرونا به دلیل واکسن هراسی، از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در قم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 قرار گرفتن در وضعیت زرد کرونایی، از سر گرفته شدن واکسیناسیون و چالش کنترل کرونا به دلیل واکسن هراسی، از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در قم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۱۵۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم تحت معالجه و درمان قرار دارند که ۳۰ نفر از آن‌ها به دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان، اظهار داشت: در شبانه‌روز منتهی به‌بیست و هشتم خردادماه جاری، ۳۹ بیمار کرونایی توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به ‌ترخیص ۱۹ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، افزود: ۲ بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها مثبت شده بود، جان خود را از دست دادند.

قدیر اضافه کرد: از مجموع ۹۰۵ آزمایش کرونای صورت گرفته، نتیجه ۱۴۲ مورد مثبت شد.

وی همچنین یادآور شد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۵۱ هزار و ۲۰۳ دُز واکسن تزریق شده است.

قم دوباره در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت

بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، استان قم با بهبود شرایط بار دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت.

بر این اساس، قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه وارد شرایط نارنجی شد و از ۲۷ خردادماه پس از چندین ماه دوباره با بهبود شرایط در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت.

همچنین نرم‌افزار ماسک در آخرین رنگ‌بندی اعلامی خود از گسترش وضعیت قرمز کرونا در نوار جنوبی کشور خبر داد.

واکسیناسیون کرونا در قم از سر گرفته می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: واکسن ملی کوبرکت به‌مرحله تایید رسیده و به همراه واکسن‌های دوز دوم از هفته آینده تزریق را خواهیم داشت.

محمدرضا قدیر اظهار داشت: روند مراجعه‌های سرپایی و بستری بیماران مشکوک کووید ۱۹ در استان نزولی است؛ اما نباید عادی انگاری کرده و غافلگیر شویم.

وی افزود: آن چیزی که برای ما مهم است، حفظ وضعیت موجود بوده که باید با توجه و رعایت مردم، در راستای جلوگیری از اوج‌گیری مجدد ویروس بکوشیم.

وی اضافه کرد: ۵۱ هزار دز واکسن تاکنون تزریق شده و همکاران در مراکز بهداشت در حال تحویل گرفتن پارت‌های جدید واکسن هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پایان بیان کرد: حوزه سلامت جهت حمایت‌های بهداشتی در برگزاری خوب انتخابات ریاست جمهوری کاملا آماده می‌باشند.

واکسن هراسی کنترل کرونا را با چالش مواجه کرده است

مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم با بیان این‌که واکسن هراسی کنترل کرونا را با چالش مواجه کرده است، گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه عوارض شدیدی در افرادی که واکسن کرونا را در این استان دریافت کرده‌اند، ثبت نشده است.

محمدتقی سلطانی در چهل و هشتمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان در سالن کرامت استانداری قم، با بیان این‌که بیش از ۵۱ هزار دز واکسن در این استان تزریق شده است، افزود: به دلیل فضای ضد واکسن ایجاد شده و انتشار شایعه‌های فراوان در این زمینه با عدم استقبال مردم قم از واکسن‌های کرونا مواجه هستیم.

وی گفت: با وجود فضای واکسن هراسی هیچ‌گونه عوارض جدی در استان به ثبت نرسیده است و تنها برخی عوارض ضعیف که کاملا طبیعی است، مشاهده شده است.

مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم، با تاکید بر این‌که متاسفانه مطالب کذب منتشر شده در فضای مجازی کار را برای کنترل این بیماری سخت کرده است، گفت: این شایعه‌سازی‌ها موجب شده است که استقبال از واکسیناسیون کرونا در این استان پایین باشد.

سلطانی با اشاره به عبور استان از پیک چهارم کرونا، اظهار داشت: پیک چهارمی که پشت سر گذاشتیم اگرچه از نظر قدرت، دو برابر پیک‌های قبلی بود، ولی خوشبختانه موارد مرگ در این پیک نسبت به پیک‌های قبلی ۵۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم، افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کل کشور کاهش یافته است که این موضوع در قم نیز مشاهده می‌شود و لازم است اهمیت رعایت این دستورالعمل‌ها همچنان برای مردم تبیین شود.

وی با بیان این‌که بیماران دارای شرایط خاص فارغ از سن به آن‌ها واکسن تزریق می‌شود، گفت: بیماران هموفیلی، دیالیزی، تالاسمی، ام‌اس، بیماران دارای پیوند اعضا و همچنین بیماران سرطانی که از شیمی‌درمانی آن‌ها ۶ ماه گذشته باشد، فارغ از شرایط سنی به آن‌ها واکسن تزریق می‌شود.

سلطانی با بیان این‌که همچنان آمار ابتلایان به کرونا در این استان روندی نزولی دارد، گفت: تعداد بیماران مثبت شناسایی شده در استان طی هفته‌های اخیر کاهش یافته است، ولی این روند کاهش با کندی همراه است که می‌تواند وضعیت شکننده‌ای باشد.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای واکسیناسیون اهالی رسانه‌ای استان، گفت: ۲ هفته پیش مکاتبه‌ای با وزارتخانه شده و ۸۰۰ دز واکسن برای خبرنگاران استان درخواست شده است.

مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم، گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، واکسیناسیون تنها بر اساس سند واکسیناسیون کرونا باید انجام شود و هر تصمیمی خارج از آن باید از طریق وزارتخانه اعمال شود.

سلطانی با بیان این‌که فاز دوم واکسیناسیون کرونا برای بیماران زمینه‌ای و افراد بالای ۶۰ سال است گفت: در سند واکسیناسیون ملی ابلاغی وزارت بهداشت، پس از انجام فاز دوم، واکسیناسیون مشاغل پرخطر از جمله خبرنگاران در نظر گرفته شده است.

طبق رنگ‌بندی جدید نقشه کرونایی کشور، قم از ۲۹ خردادماه از منطقه نارنجی وارد منطقه زرد شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.


ایرنا

نظرات بینندگان