arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

ظریف: مانع اصلی در مذاکرات وین، نحوه راستی‌آزمایی پایبندی آمریکا به برجام است

ظریف در خصوص موانع باقیمانده در مذاکرات وین گفت: «مسئله‌ای که باقی مانده است، این است که چطور ما اجرای تعهدات ایالات متحده را راستی‌آزمایی کنیم زیرا نحوه اجرای تعهدات ما توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شود اما نحوه راستی‌آزمایی اجرای تعهدات آمریکا همچنان نامشخص است. ما حتی پس از خروج آمریکا و یکسال پس از آن نیز به تعهدات خود پایبند بودیم. آمریکا به تعهداتش پایبند نبود بنابراین طرفی که باید به ما اطمینان دهد، ایالات متحده است و این یک مانع در مسیر مذاکرات است و در حال حاضر بر روی این موضوع کار می‌شود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران طی گفت‌وگویی با اشاره به روند فعلی مذاکرات «وین» برای احیای برجام گفت که احتمالاً تا قبل از پایان کار دولت «حسن روحانی»، توافق حاصل خواهد شد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) طی مصاحبه‌ای در حاشیه «مجمع دیپلماسی آنتالیا» در پاسخ به سؤالی درباره چشم‌انداز تأثیر تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی ایران بر مذاکرات «وین» در خصوص احیای برجام گفت که احتمال حصول توافق قبل از پایان کار دولت «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران وجود دارد.

مجری برنامه در ابتدا تلاش خود را برای زیر سؤال بردن روند تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در شورای نگهبان به کار گرفت که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به وی گفت: «حدس می‌زنم که همه ما احتمالاً دیدگاه خود را درباره روند بررسی صلاحیت نامزدها داریم. بدون این که بخواهیم مقایسه کنیم، فرایند احراز صلاحیت نامزدها در تمامی جوامع وجود دارد، برخی از آن‌ها بازتر و شفاف‌تر و برخی از آن‌ها شفافیت کمتری دارد و اگر شما پول قابل توجهی نداشته باشید، یک حزب سیاسی مهم نامزدی شما را ملغی می‌کند. در ایالات متحده اگر برای پشتوانه خود پول زیادی نداشته باشید، حزب مهم سیاسی این کشور شما را به عنوان نامزد خود مورد حمایت قرار نخواهد داد، مثل "برنی سندرز".»

ظریف سپس با اشاره به پیروزی «سیدابراهیم رئیسی» در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ادامه داد: «در پایان امروز، آقای رئیسی، رئیس‌جمهور همه ملت ایران خواهد بود. ما باید به روند انتخاباتی احترام بگذاریم. حدود ۲۰ میلیون نفر به وی رأی دادند و وی نماینده ملت است.»

وی در این خصوص توضیح داد: «مذاکرات درباره برجام در جریان است. احتمال خوبی وجود دارد تا قبل از پایان دوران تصدی ما توافق حاصل شود. ما اواسط آگوست (اواسط مرداد) کنار می‌رویم (دولت را تحویل می‌دهیم) و فکر می‌کنم به احتمال زیاد خیلی قبل از این تاریخ بتوانیم به توافق برسیم.»

ظریف در خصوص روند مذاکرات فعلی وین گفت: «من جدیدترین متن ویرایش شده توافق را ملاحظه کردم. متن خالص و خالص‌تر شده است. پرانتزها (موارد مورد اختلاف) در حال حذف شدن است.»

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که در حال حاضر چه موانعی بر سر مسیر توافق نهایی درباره برجام باقیمانده است، گفت: «مانع اصلی باقیمانده مسئله درک این موارد است. اکثر مشکلات مسئله ادراک است. آمریکا باید به این درک برسد که ایالات متحده طرفی بودند که با هدف این توافق را ترک کردند و هدف آن‌ها نیز محقق نشد و هم اکنون که می‌خواهند به توافق بازگردند، نمی‌توانند هدفی را که از طریق جنگ اقتصادی به آن محقق نشدند، از طریق میز مذاکرات محقق کنند و آمریکا باید به این درک برسد و می‌توانم بگویم که تاحدودی به این امر نزدیک شدیم اما به مقصد نرسیدیم.»

مانع اصلی در مذاکرات وین، نحوه راستی‌آزمایی پایبندی آمریکا به برجام است

ظریف در خصوص موانع باقیمانده در مذاکرات وین گفت: «مسئله‌ای که باقی مانده است، این است که چطور ما اجرای تعهدات ایالات متحده را راستی‌آزمایی کنیم زیرا نحوه اجرای تعهدات ما توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شود اما نحوه راستی‌آزمایی اجرای تعهدات آمریکا همچنان نامشخص است. ما حتی پس از خروج آمریکا و یکسال پس از آن نیز به تعهدات خود پایبند بودیم. آمریکا به تعهداتش پایبند نبود بنابراین طرفی که باید به ما اطمینان دهد، ایالات متحده است و این یک مانع در مسیر مذاکرات است و در حال حاضر بر روی این موضوع کار می‌شود.»

بایدن می‌خواهد از سیاست‌های شکست‌خورده ترامپ به عنوان اهرم استفاده کند

محمدجواد ظریف در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص رویکرد فعلی دولت «جو بایدن» در قبال ایران گفت: «فکر می‌کنم که دولت جو بایدن در حال حاضر به این درک رسیده است که سیاست‌های دولت دونالد ترامپ شکست خورده ا ست اما باز هم تلاش دارد از آن سیاست‌ها به عنوان اهرم استفاده کند و به همین دلیل است که مشکل ادراکی به وجود می‌آید. به نظرم آن‌ها باید این حقیقت را کنار بگذارند که تحریم دارایی آن‌ها است. تحریم‌، غیرقانونی است. متأسفانه کشورهای اروپایی مجبور شده‌اند که در مقابل سیاست‌های تحریمی آمریکا تسلیم شوند اما به مفهوم آن نیست که این سیاست را قبول دارند و پذیرفته‌اند.»

تحریم‌های آمریکا علیه ایران در جامعه بین‌الملل مشروعیت ندارد

وی سپس با اشاره به شکست‌های اخیر ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل در زمینه پیشبرد لایحه تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «آمریکا باید بداند که به طور کامل منزوی شده است..علی‌رغم آن که آمریکا همچنان می‌تواند بر نهادهای مالی قدرت اقتصادی خود را تحمیل کند و تحریم‌هایی را علیه آن‌ها وضع کند، اما در جامعه بین‌المللی برای چنین اقدامات خود مشروعیت ندارد.»

ظریف سپس توضیح داد: «آمریکا می‌تواند اراده‌های سیاسی خود را پیش ببرد اما به مفهوم آن نیست که برای اقداماتی که انجام می‌دهد در جامعه بین‌الملل از مشروعیت برخوردار است و به همین دلیل است که دوستان اروپایی ما هم‌اکنون در حال گفت‌وگو برای رسیدن به یک استقلال و نوعی از استقلال راهبردی هستند.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره ویژگی‌های بایدن گفت: «فکر می‌کنم که بایدن یک سیاستمدار جدی است و وی در قبال ایران واقع‌بینانه‌تر است و در مقایسه با ترامپ، ایران را بهتر می‌شناسد.»

به بایدن اعتماد ندارم، در دیپلماسی هیچ‌کس به دیگری اعتماد ندارد

ظریف سپس در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر این که آیا به بایدن اعتماد دارند، گفت: «خیر، در دیپلماسی هیچ‌کس به بقیه اعتماد ندارد. اگر کسی به شما بگوید که من به همتای خود اعتماد دارد، دروغ گفته است. هیچ‌کس در دیپلماسی به دیگری اعتماد ندارد. در دیپلماسی باید راستی‌آزمایی کنید. باید اعتماد ایجاد کرده و قابل پیش‌بینی باشید. در دیپلماسی باید سیاست‌های خود را پیش ببرید نه این که به دیگری اعتماد کنید. دیپلماسی یک رابطه عاشقانه نیست اما کار با جو بایدن بسیار ساده‌تر از دونالد ترامپ است.»

نظرات بینندگان