arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۲ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

نیویورک‌تایمز: تهران از آمریکا ضمانت کتبی عدم خروج از برجام درخواست کرده است

در گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» آمده یکی از موانع اصلی در روند احیای برنامه جامع اقدام مشترک درخواست ایران برای تعهدنامه کتبی از سوی واشنگتن است که هیچ دولت بعدی آمریکا نتواند همانند «دونالد ترامپ»، از توافق خارج شود. یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت که ایرانی‌ها چیزی دائمی‌خواهند که یک خواسته منطقی است اما هیچ دموکراسی واقعی نمی‌تواند چیزی را که ایران می‌خواهد بدهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به بررسی گفت‌وگوهای وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک پرداخت.

در این گزارش آمده یکی از موانع اصلی در روند احیای برنامه جامع اقدام مشترک درخواست ایران برای تعهدنامه کتبی از سوی واشنگتن است که هیچ دولت بعدی آمریکا نتواند همانند «دونالد ترامپ»، از توافق خارج شود.

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت که ایرانی‌ها چیزی دائمی‌خواهند که یک خواسته منطقی است اما هیچ دموکراسی واقعی نمی‌تواند چیزی را که ایران می‌خواهد بدهد.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود در توجیه ناتوانی آمریکایی در ارائه ضمانت مورد درخواست ایران نوشت: «برجام یک توافق بوده و یک پیمان به شمار نمی‌آید چون بایدن همانند اوباما، نمیتواند موافقت دو سوم سنای آمریکا با این توافق را داشته باشد بنابراین برجام می‌تواند یک توافقنامه اجرایی باشد و هر رئیس جمهور آتی همانند ترامپ می‌تواند آن را اجرا نکند».

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران بعد از برداشتن این پنج گام در ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

اخیراً دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرده قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

نظرات بینندگان