arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

روند سینوسی کرونا در تهران / نگرانی از خطر بروز موج جدید

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با بیان اینکه روند کاهشی بیماری کووید-۱۹ در تهران بسیار کند و در عین حال سینوسی است، گفت: با توجه به این روند همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد که اگر کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها را داشته باشیم، ممکن است موج جدید ایجاد شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با بیان اینکه روند کاهشی بیماری کووید-۱۹ در تهران بسیار کند و در عین حال سینوسی است، گفت: با توجه به این روند همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد که اگر کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها را داشته باشیم، ممکن است موج جدید ایجاد شود.

دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در تهران، گفت: درست است که روند کاهشی بیماری کووید-۱۹ را شاهد بودیم، اما این روند کاهشی بسیار بطئی و کند و در عین حال سینوسی است. از آنجایی که ما وضعیت را به صورت روزانه رصد می‌کنیم، حتی برخی روزها نسبت به روز گذشته افزایش هم داریم و این روند، روند خوبی نیست و نشان‌دهنده این است که بیماری در شهر تهران کاملا فعال است و فعالیت ویروس به شدت کاهش پیدا نکرده است.

وی افزود: بالاخره حتی بستری‌های ما هم روزانه بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ مورد در نوسان است. به عنوان مثال ما در روز جمعه ۲۸ خرداد ماه ۸۰۰ مورد بستری داشتیم. البته می‌توان گفت که میزان مرگ و میر کاهش یافته است؛ چراکه اولا بیماران نسبتا نسبت به پیک‌های قبلی بدحال‌تر نیستند و دوم اینکه تعداد ترخیص‌هایمان با تعداد بستری‌هایمان تقریبا برابری می‌کند و بعضی روزها میزان ترخیصی‌ها هم بیشتر است.

توکلی با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا حدود ۴۰۰۰ بیمار بستری مبتلا به کرونا در شهر تهران داریم، گفت: از این تعداد روزانه درصدی ترخیص و درصدی هم بستری می‌شوند. بستری روزانه هم بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ نفر است. در سه هفته اخیر روند کاملا سینوسی است و به صورت محسوس و هفتگی کاهش چشمگیری نداریم که این موضوع مقداری نگران‌کننده است. به هر حال بیم ایجاد موج جدید را داریم.

وی با بیان اینکه میزان مراجعات سرپایی نیز بین ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ نفر در نوسان است و بالا است، گفت: باید مراقبت‌ها را افزایش دهیم که خوشبختانه سطح رعایت پروتکل‌ها در تهران نسبتا بد نیست. البته برخی محدودیت‌ها کماکان باید حفظ شود و نمی‌توان کامل محدودیت‌ها را برداشت. بیشترین چیزی که می‌تواند در سه ماهه تابستان کمک کند، بالا بردن پوشش واکسیناسیون است.

وی درباره وضعیت رعایت پروتکل‌ها در تهران، گفت: میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران متغیر و بین ۷۰ تا ۷۵ درصد است. در عین حال واکسیناسیون هم به دلیل توقفی که در واردات ایجاد شد، متوقف ماند که البته در حال حاضر واکسن وارد شده، اما هنوز توزیع آن به صورت کامل انجام نشده است. زمانیکه توزیع کامل شود، واکسیناسیون اولویت‌های سنی سالمندان را مجددا فعال می‌کنیم.

توکلی گفت: با توجه به این روند سینوسی بیماری در تهران همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد که اگر کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها را داشته باشیم، ممکن است موج جدید ایجاد شود و از مردم می‌خواهیم که کماکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

نظرات بینندگان