arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

باور‌های اشتباهی که فیلم‌ها در ذهن ما ایجاد کردند

اتفاقات زیادی در فیلم‌های سینمایی باعث ایجاد باور‌های غلط در میان مخاطبان سینمایی می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اتفاقات زیادی در فیلم‌های سینمایی باعث ایجاد باور‌های غلط در میان مخاطبان سینمایی می‌شود.


 به نقل از لیست ورس، فیلم‌ها پنجره‌ای رو به اتفاقاتی هستند که ممکن است نتوانیم آن‌ها را در دنیای واقعی تجربه کنیم. به همین دلیل است که بسیاری از اغراق‌هایی که در آن‌ها وجود دارد را تحمل می‌کنیم؛ چرا که اگر فیلم‌ها کامل مطابق با آنچه که در واقعیت شاهد آن هستیم باشند، برای ما خسته کننده خواهند شد.

البته تکرار این اغراق‌ها و تصورات نادرست در فیلم‌ها، در واقعیت مشکل ساز خواهند شد و باعث می‌شود که مردم آن‌ها را به عنوان یک حقیقت بپذیرند. این اغراق‌ها نه تنها ادراک عده زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه مشکلاتی را در زمان وقوع بحران‌هایی که در زندگی واقعی رخ می‌دهند، ایجاد می‌کند. در ادامه برخی از این موارد را بخوانید:

استفاده از کلروفرم برای بیهوشی


در تمامی فیلم‌های سینمایی که تاکنون دیده ایم، از کلروفرم به عنوان یک سلاح فوری برای بیهوشی استفاده شده است. مهم نیست باقی داستان فیلم چقدر دقیق و مشابه با واقعیت ساخته شده باشد، نویسندگان معمولا این موضوع که کلروفرم اینگونه عمل نمی‌کند را فراموش می‌کنند. در واقعیت، کلروفرم حتی در دُز‌های پایین می تواند باعث بیهوشی شود، اما این اتفاق فوراً نمی‌افتد. حتی در دُز‌های بالا حداقل پنج دقیقه طول می‌کشد تا کلروفرم عمل کند. از کلروفرم در سال‌های گذشته به عنوان بیهوش کننده استفاده می‌شد.

کهربا نمی‌تواند از DNA محافظت کند


اگرچه این یک مورد در فیلم‌هایی با موضوع خاص مثل «پارک ژوراسیک» بیشتر به تصویر کشیده شده، اما عده زیادی به آن باور دارند. به لطف این فیلم، این باور در ذهن ما ایجاد شده که اگر DNA به وسیله یک کهربا یا هر سنگ دیگری محافظت شود، می‌تواند برای میلیون‌ها سال باقی بماند و می‌توان از این روش برای بازیابی جانوران ماقبل تاریخ استفاده کرد. اگرچه DNA می‌تواند در شرایطی خاص باقی بماند، اما در هر حال به اندازه‌ای مقاوم نیست که بتوان DNA دایناسور‌ها را از آن بازیابی کرد.

جمله معروفی که در هنگام بازداشت متهمان گفته می‌شود


هربار که در فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های تلویزیونی شاهد دستگیری فردی بودیم، پلیس‌ها همیشه جمله معروف «تو این حق را داری که ساکت بمانی» یا «هر چه بگویی در دادگاه بر علیه تو استفاده می‌شود» را به مظنونین می‌گویند. این جمله به هشدار میراندا معروف است. کسانی که تاکنون در زندگی واقعی دستگیر نشده اند ممکن است فکر کنند که روند این کار واقعاً همینگونه است؛ اما اینطور نیست. اگرچه پلیس‌ها موظف هستند در مقطعی از دستگیری، حقوقتان را به شما متذکر شوند، اما این اتفاق به محض دستگیری و زدن دستبند نمی‌افتد. حقوق میراندا معمولا بعد از بازداشت و پیش از بازجویی به متهمان اطلاع داده می‌شود.

شهاب سنگ‌ها سرد هستند


در سال‌های گذشته فیلم‌های سینمایی زیادی در مورد برخورد یک شهاب سنگ به زمین و ایجاد یک دنیای پسا آخرالزمانی ساخته شده است که از آخرین موارد آن می‌توان به «گرینلند» اشاره کرد. اگرچه ما فکر می‌کنیم شهاب سنگ‌هایی که به اتمسفر زمین نزدیک می‌شوند، آتشین و سوزان هستند، اما واقعیت چیز دیگری است. اگر اطلاعاتی در مورد فضا داشته باشید، باید بدانید که شهاب سنگ‌ها به شدت سرد هستند. خطوط آتشینی که در آسمان در اطراف آن‌ها ایجاد می‌شود نیز به خاطر آتش گرفتن هوای اطراف شهاب سنگ است و خود شهاب سنگ به همان سردی که قبل از وارد شدن به جو زمین بوده باقی می‌ماند.

برخورد گلوله شما را به عقب پرتاب نمی‌کند


با دیدن برخی از فیلم‌های سینمایی اکشن ممکن است باور غلطی در مورد نحوه عملکرد اسلحه‌ها در ذهن شما شکل بگیرد. در فیلم‌های سینمایی برخورد یک گلوله به اندازه‌ای قدرتمند من است که می‌تواند یک نفر را به عقب پرتاب کند. در واقعیت، اگر یک اسلحه می‌توانست چنین کاری را انجام دهد، باید میزان نیروی برابری به شخص شلیک کننده وارد می‌شد. این موضوع در مورد اسلحه‌ها در انواع و کالیبر‌های مختلف صادق است. اگر فیلم‌های سینمایی می‌خواستند به این قانون فیزیکی پایبند باشند، به ساخت صحنه‌هایی مسخره منجر می‌شد.

در هنگام بازداشت نمی‌توانید با کسی تماس بگیرید


به نظر می‌رسد نویسندگان فیلم و سریال‌ها یا تاکنون تجربه دستگیر شدن نداشته اند و یا از گوگل استفاده نمی‌کنند؛ چرا که در آثار آن‌ها مظنونین می‌توانند در زمان بازداشت یک تماس تلفنی داشته باشند. در واقعیت، هیچ قانونی در مورد تماس تلفنی وجود ندارد و اگر جرم جدی انجام داده باشید هرگز به شما اجازه برقراری تماس داده نخواهد شد، چون باعث پیچیده شدن تحقیقات می‌شود. اگر هم مرتکب جرم مهمی نشده باشید می توانید چندین بار با نزدیکان خود تماس بگیرید.

شلیک همزمان با دو اسلحه غیر عملی است


در فیلم‌های اکشن در دهه ۱۹۸۰ و ۹۰ میلادی، شخصیت‌های قهرمان با شلیک‌های دو اسلحه‌ای خود، صحنه‌های اکشن ماندگاری را خلق کرده اند. منطق استفاده از دو اسلحه هم این بود که همیشه دو اسلحه بهتر از یکی است و تعداد گلوله‌های بیشتر خواهد شد؛ اما در واقعیت، شلیک با دو اسلحه غیرممکن است. تعداد شلیک‌های موفق و دقیق‌تر با یک اسلحه بیشتر از دو اسلحه خواهد بود.

ضامن نارنجک را نمی‌توان با دندان کشید


باور‌های نادرست زیادی در مورد نارنجک‌ها در فیلم‌های سینمایی وجود دارد، اما فقط قصد داریم در مورد نحوه کشیدن ضامن آن در فیلم‌های سینمایی بحث کنیم. نارنجک‌ها پر از ترکش هستند و می‌توانند آسیب زیادی به محیط اطراف بزنند، بنابراین ضامن آن‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شود که به این راحتی را از جایش تکان نخورد. البته انواع مختلفی از نارنجک‌ها وجود دارد اما در هر مورد از آن‌ها، تلاش برای کشیدن ضامن با دندان به آسیب دیدگی دندان‌های شما منجر خواهد شد.

غرق شدن در شن‌های روان باعث مرگ نمی‌شوند


در فیلم‌های سینمایی اگر شخصیتی تصادفا در شن‌های روان بیفتد و کسی برای کمک در اطراف او نباشد، مرگ وی حتمی است. این موضوع ممکن است در دنیای واقعی مشکل ساز شود، چون افرادی که در شرایطی مشابه گرفتار می‌شوند خیلی زود وحشت می‌کنند و شرایط را برای خودشان بدتر می‌کنند. در واقعیت اگر برای شما چنین اتفاقی بیفتد به راحتی می‌توانید خودتان را نجات دهید.

اغراق در مورد حس بویایی کوسه‌ها


با اطلاعاتی که در فیلم‌های سینمایی به مخاطبان نشان داده می‌شود، عده‌ای تصور می‌کنند نوعی از کوسه‌ها وجود دارند که از کیلومتر‌ها دورتر می‌توانند یک قطره خون را حس کنند. اگرچه نمی‌توان گفت که کوسه‌ها حس بویایی خوبی ندارند، اما به اندازه‌ای هم که در فیلم‌های سینمایی اغراق شده حس بویایی آن‌ها خوب نیست.

 باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات بینندگان