arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۸۹۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۶ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

سندرز خطاب به سیاستمداران آمریکایی‌: جنگ سرد با چین به راه نیندازید

سناتور برنی سندرز به سردمداران سیاسی در واشنگتن نسبت به تعیین چین به عنوان یک "تهدید وجودی" برای ایالات متحده هشدار داد و گفت جنگ سرد جدیدی با چین به راه نیندازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: برنی سندرز، از سناتورهای سرشناس آمریکایی در مطلبی برای فارن افرز نوشت: اجماع رو به رشد در میان سردمداران سیاسی آمریکا، برای دیدن روابط آمریکا – چین به عنوان یک چالش اقتصادی و نظامی مجموع صفر ناراحت کننده و خطرناک است.

او نوشت: رواج این دیدگاه یک فضای سیاسی ایجاد میکند که در آن دستیابی به همکاری‌ که جهان به شدت به آن نیاز دارد، دشوار خواهد بود.

سندرز با ذکر چالشهای جهانی بی‌سابقه‌ای که امروزه ایالات متحده با آن روبرو شده است، شامل تغییرات اقلیمی، پاندمی ها، گسترش سلاح‌های هسته‌ای، نابرابری گسترده اقتصادی، تروریسم و فساد، آنها را چالشهای جهانی مشترک خواند که نیاز به بهبود همکاری بین‌المللی از جمله با چین دارد.

او گفت که فشار رو به رشد دوحزبی برای رویارویی با چین "توجهات را از منافع مشترک دو کشور در مقابله با تهدیدهای واقعاً موجود مانند تغییرات آب و هوایی، پاندمی‌ها و تخریب‌هایی که یک جنگ هسته‌ای به همراه خواهد آورد، منحرف میکند."

سناتور سندرز که رئیس کمیته بودجه سناست، برخی سیاستمداران و نمایندگان مجموعه نظامی – صنعتی آمریکا را کوبیدن بر طبل جنگ سرد جدید به عنوان تازه‌ترین بهانه برای گرفتن بودجه های نظامی بزرگ و بزرگ‌تر متهم کرد.

این سیاستمدار مستقل آمریکایی تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید در برابر وسوسه تلاش برای ایجاد وحدت ملی از طریق خصومت و ترس مقاومت کنند.

سندرز با اشاره به جنگ علیه ترور آمریکا در دو دهه پیش، نسبت به سازماندهی سیاست خارجی این کشور حول رویارویی جهانی مجموع صفر با چین هشدار داد و آن را به لحاظ سیاسی خطرناک و به لحاظ استراتژیک غیر سازنده خواند.

او گفت: حدود دو دهه پیش و بعد از هزینه شش تریلیون دلار، معلوم شد که از وحدت ملی به منظور آغاز یک سری جنگ‌های بی پایان که اثبات شد هزینه انسانی، اقتصادی و استراتژیک هنگفتی دارند، سوء استفاده شد و به رشد بیگانه هراسی و تعصب در سیاست آمریکا منجر شد.

سندرز گفت در فضای "هراس‌افکنی بی محابا" در مورد چین در ایالات متحده، جای تعجب ندارد که امروز آمریکا شاهد افزایش جرایم مرتبط با تنفر علیه آسیایی هاست که به یک کشور "دو دسته‌تر نسبت به تاریخ اخیر" منجر میشود.

او نوشت، دولت ایالات متحده باید با ایجاد میلیون ها شغل مناسب، بازسازی زیرساخت ها، مقابله با تغییرات اقلیمی و حل مسائل مربوط به مراقبتهای بهداشتی، مسکن، آموزش، عدالت کیفری و مهاجرت، رفع نیازهای مردم آمریکا به ویژه خانواده های کارگر آمریکایی را که مدت هاست مورد غفلت واقع شده اند، در اولویت قرار دهد.

سندرز تاکید کرد که در مقابله با پاندمی کرونا، آمریکا میتواند در کمک به دیگران بهتر عمل کند و به تلاشهای چین برای تامین واکسن برای جهان که جای تقدیر دارد، اشاره کرد. او گفت: برقراری یک رابطه دوجانبه سودمند با چین آسان نخواهد بود اما می توانیم بهتر عمل کنیم تا جنگ سرد جدیدی رخ ندهد

نظرات بینندگان