arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۹۱۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۹ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

سازمان بنادر: حمل‌ونقل دریایی بین ایران و اروپا افزایش داشته است

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال‌های اخیر حمل‌و نقل دریایی اروپا به ایران و بالعکس رو به افزایش بوده و ایران با دسترسی به آب‌های بین‌المللی توانسته امکان تبادل مستقیم کالا با کشورهای اروپایی را گسترش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان بنادرو دریانوردی: مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال‌های اخیر حمل‌و نقل دریایی اروپا به ایران و بالعکس رو به افزایش بوده و ایران با دسترسی به آب‌های بین‌المللی توانسته امکان تبادل مستقیم کالا با کشورهای اروپایی را گسترش دهد.

«نادر پسنده» در آستانه روز جهانی هیدروگرافی با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی موثرترین شیوه برای جابجایی کالا در سطح بین‌الملل است و سالانه بیشترین میزان حمل‌و نقل کالا در جهان را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار داشت: ایران به دلیل دسترسی به دریای خزر در شمال کشور و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشور دارای ۵ هزار و ۷۹۰ کیلومتر نوار ساحلی است و حدود ۳۰۰۰ کیلومتر آن بخشی از خطوط دریایی بوده و موقعیت مناسب برای تجارت دریایی دارد و بخش زیادی از حمل و نقل بین ‌المللی خود را از این طریق انجام می دهد.

وی ادامه داد: در این بین، بیشترین تجارت دریایی از جنوب کشور بوده و ترابری دریایی به کشورهای جنوب خلیج فارس و اقیانوس هند و خاور دور سهم زیادی را در بر می‌گیرد.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، حمل و نقل دریایی اروپا به ایران و بالعکس رو به افزایش بوده و ایران با دسترسی به آب‌های بین‌المللی توانسته امکان تبادل مستقیم کالا با کشورهای اروپایی را گسترش دهد، گفت: بدون شک از ضروریات حمل و نقل دریایی ایمن، دسترسی دریانوردان و فعالان این عرصه به نقشه‌های به روز از مسیرهای شناخته شده دریایی و آبراهه‌ها است که این مهم از طریق برداشت داده‌های دریایی از جمله هیدروگرافی تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این سازمان، سه نقش اصلی را در جهت بهبود چارت‌های بین المللی دریایی و هیدروگرافی در بین کشورهای عضو بر عهده دارد، اظهار داشت: تدوین راهنما و استانداردهای بین المللی لازم برای انجام هیدروگرافی و تهیه چارت‌های دریایی، هماهنگی جهت ارائه چارت‌های دریایی مناسب و خدمات هیدروگرافی در سطح جهانی و منطقه‌ای، توسعه توانمندی‌های هیدروگرافی در میان کشورها از طریق همکاری‌های منطقه‌ای و برنامه‌های آموزشی سه نقش اصلی این سازمان است.

هیدروگرافی شاخه‌ای از علم ژئودزی است که به بررسی ویژگی‌های فیزیکی اقیانوس‌ها، کف دریاها و دریاچه‌ها، رودها و رودخانه‌ها و حتی مخازن سدها می‌پردازد و این علم در حوزه دریانوردی کمک می‌کند تا از محل‌های قابل کشتیرانی اطلاع پیدا کرده و پیمایش در اقیانوس‌ها و آبراه‌های دریایی به طور ایمن انجام شود. شعار امسال روزجهانی هیدروگرافی؛ ۱۰۰سال همکاری بین‌المللی درحوزه هیدروگرافی است. این روز هر سال ۳۱ خرداد در سراسر جهان گرامی داشته می شود.



نظرات بینندگان