arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۸ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

عراقچی: بخش دشوار گفت‌وگوها در وین هنوز باقی است

معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین ضمن ابراز امیدواری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در دوران ریاست‌جمهوری روحانی گفت که هنوز بخش دشوار گفت‌وگوها باقی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در گفت‌وگو با شبکه «ان اچ کی» ابراز امیدواری کرد که مذاکرات «وین» در خصوص احیای برجام در دوران ریاست‌جمهوری «حسن روحانی» به نتیجه برسد.

مذاکرات برای تصمیم‌گیری و نه رایزنی خاتمه می‌یابد

طبق گزارش شبکه «ان اچ کی»، عراقچی در این گفت‌وگو تصریح کرده است که مذاکرات وین بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده است و مذاکره‌کنندگان تصمیم گرفته‌اند که این دور از مذاکرات را نه تنها برای رایزنی‌های بیشتر بلکه برای تصمیم‌گیری خاتمه دهند.

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (یکشنبه) پس از پایان جدیدترین دور از مذاکرات وین در گفت‌وگو با «ان اچ کی» ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در دوران کار دولت فعلی ایران به اتمام برسد و حتی اجرایی شود.

اولویت ایران، حفظ منافع ملی جمهوری اسلامی است

عراقچی با این حال تأکید کرد که حفظ منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، مسئله‌ای است که برای این کشور بسیار حائز اهمیت است و ادامه داد که بخش دشوار گفت‌وگوها همچنان باقی است.

رئیسی منطقی و واقع‌بین است، موضع ایران تغییر نمی‌کند

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین همچنین در پاسخ به سؤالی در ارتباط با توصیف ویژگی آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور منتخب ایران گفت که وی بسیار واقع‌بین و منطقی است و موضع ایران حتی پس از انتقال دولت نیز تغییر نخواهد کرد.

عراقچی روز گذشته همچنین بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام طی مصاحبه‌ای با بیان این‌که ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است، درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

وی در این خصوص توضیح داد: «همه هیأت‌ها اذعان داشتند پیشرفت نسبتاً خوبی صورت گرفته و همه بر جدیت خود برای ادامه مسیر و رسیدن به یک توافق تأکید داشتند، ولی همه این را قبول دارند که برخی مسائل کلیدی است که باید توسط مراجع تصمیم گیری در کشورها مورد تصمیم گیری واقع شود».

نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور جمع بندی ششمین دور مذاکرات وین در راستای احیای برجام عصر روز گذشته (یکشنبه) با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در «گرند هتل» شهر وین برگزار شد.

این نشست به ریاست «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و طی آن رؤسای هیأت‌ها ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های مستمر و فشرده تیم‌های کارشناسی، نتایج گفت‌وگوهای دور جاری را مورد ارزیابی مشترک قرار دادند.

روسای سایر هیأت‌ها نیز ضمن تایید پیشرفت‌های صورت گرفته، بر ضرورت مشارکت همه طرف‌ها با رویکردی سازنده در ایجاد زمینه رسیدن به توافق تاکید کردند.

براساس اعلام قبلی هیأت‌ها برای مشورت و تصمیم گیری به پایتخت‌ها بازمی‌گردند و البته هنوز مشخص دور بعدی چه زمانی برگزار خواهد شد.

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد.

نظرات بینندگان