arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

خطیب‌زاده: بعید نیست دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه سیاست ایران این نبوده و نیست که امکان رفع تحریم‌ها را به تاخیر بیاندازد، خاطرنشان کرد: این سیاست رهبری است و هیات مذاکره‌کننده آن را ادامه داده است. بعید نیست دور بعدی، دور پایانی مذاکرات باشد. باید دید طرف‌های مقابل تصمیم‌شان را می‌گیرند یا خیر.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه با تبریک پیروزی حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در انتخابات گفت: حضور همدلانه مردم چه در داخل و چه خارج پیام‌های بسیار مثبتی داشت.

سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در نشست خبری با تبریک برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری گفت: حضور همدلانه همگان در داخل و خارج کشور پیام‌های بسیار مثبتی داشت. از هم‌وطنانی که علیرغم فشارها، اذیت و آزارها و کم و کاستی‌ها در انتخابات شرکت کردند، تشکر کرده و سلام می‌کنم.

وی ادامه داد: کسب اعتماد ملت را به جناب رییسی تبریک می‌گویم و برای ایشان بهترین آرزوها را دارم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: در ۴۸ ساعت گذشته، ۴۸ مقام ارشد بین‌المللی انتخاب رییس‌جمهور منتخب را تبریک گفتند که از این تعداد، ۲۴ رییس‌جمهور و رییس دولت بوده، چهار رییس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد بین‌المللی بودند.

خطیب‌زاده در ادامه به تحولات سیاست خارجی در یک هفته گذشته، از جمله سفر علی اصغر خاجی به یمن، مذاکرات هسته‌ای در وین و سفر ظریف به آنتالیا پرداخت.

وی درباره اینکه آیا توافق برای احیای برجام به دولت بعدی ایران موکول شده است، تصریح کرد: از این گمانه‌زنی‌ها کم نبوده است. این گزارش‌ها تایید نمی‌شود و نزدیک به واقعیت نیست. در همه هیات‌ها بدون فوت وقت مذاکرات انجام شد و کسی احساس نکرد که وقت زیادی در وین نگذاشته است.

بعید نیست دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه سیاست ایران این نبوده و نیست که امکان رفع تحریم‌ها را به تاخیر بیاندازد، خاطرنشان کرد: این سیاست رهبری است و هیات مذاکره‌کننده آن را ادامه داده است. بعید نیست دور بعدی، دور پایانی مذاکرات باشد. باید دید طرف‌های مقابل تصمیم‌شان را می‌گیرند یا خیر.

خطیبب‌زاده در پاسخ به این سوال که امکان توافق در همین دولت وجود دارد، گفت: دیپلمات‌ها خوشبین هستند ولی برای قضاوت زود است. باید دید آیا تصمیم‌های سیاسی در همه طرف‌ها گرفته می‌شود یا خیر. متن فاقد ابهام است یعنی به متن روشنی در همه مسائل رسیدیم. آنچه باقی مانده نیازمند تصمیم سیاسی از سوی همه طرف‌ها است. اگر این تصمیم سیاسی اخذ شود، می‌توان امیدوار بود که در دور پایانی مذاکرات هستیم. عراقچی در تهران است و گزارش‌های خود را خواهد داد.

این دیپلمات ارشد درباره اظهارات اخیر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بیان کرد: هم ایشان و هم همگان می‌دانند ایران سیاست واحدی داشته است. برجام به سختی مذاکره شد و به امضا رسید. هیچ گاه برجام جدیدی مذاکره نخواهد شد. اگر کسی از ماهیت صلح‌آمیز برجام مطمئن شود، باید به تعهداتش در برجام عمل کند. اگر آنها می‌خواهند مطمئن شوند، آنها باید به برجام بازگشته و قطعنامه ۲۲۳۱ را دیگر نقض نکنند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره جلسه اخیر سازمان بین المللی هواپیمایی(ایکائو) اظهار کرد: شورای مشورتی ایکائو دادگاه نیست و موضوعات فنی مطرح می‌شود. ایران گزارش فنی خود را قبلا داده بود و به ابهامات پاسخ داد. در این جلسه نیز به اتهاماتی که کانادا مطرح کرد پاسخ دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق درباره احیای برجام منوط به خروج افراد از لیست تحریم‌ها شده است، عنوان کرد: این گزارش‌ها دقیق نیست. ایران هیچ گاه وصول به توافق را منوط به افراد نکرده است. احیای برجام منوط به رفع تمامی تحریم‌ها است که در برجام پیش‌بینی شده است. ما نه کمتر از برجام و نه بیشتر از برجام رضایت نخواهیم داد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، آمریکا یک بار به وضوح فریاد زده که تا چه میزان به حقوق بین‌الملل پایبند نیست و نشان داده از کوچکترین جزییات برای عدم تعهداتش سوءاستفاده کرده است.

نظرات بینندگان