arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۰۶۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

مهم‌ترین عوارض ریوی پس از ابتلا به کرونا

یک متخصص ریه درباره راهکارهای لازم در تقویت ریه پس از ابتلا به کرونا گفت: کرونا می تواند ریه و کلیه و سیستم قلبی و عروقی را درگیر کند و این ها فاکتور های موثر در میزان درگیری با بیماری هستند. گاهی می بینیم بیمار در ظاهرا درگیری ریوی کمی دارد ولی بعدا مشکل پیدا می کند و نمی توان اظهار نظر قطعی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک متخصص ریه درباره راهکارهای لازم در تقویت ریه پس از ابتلا به کرونا گفت: کرونا می تواند ریه و کلیه و سیستم قلبی و عروقی را درگیر کند و این ها فاکتور های موثر در میزان درگیری با بیماری هستند. گاهی می بینیم بیمار در ظاهرا درگیری ریوی کمی دارد ولی بعدا مشکل پیدا می کند و نمی توان اظهار نظر قطعی کرد.

دکتر محمدرضا زاهدپور انارکی، متخصص ریه و دانشیار بازنشسته دانشگاه تهران  در پاسخ به این سوال که ریه بسیاری از بیماران کرونایی حتی بعد از گذشت ماه ها به حالت اول بر نگشته است این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد؟ اظهار داشت: برخی از بیماران کرونایی خوب می شوند و مشکلی ندارند ولی برخی از بیماری های عفونی شاید منجر به فیبروز ریه شود، یعنی ریه هایشان حالتی چرمی پیدا می کند و نمی توان برای آن کاری کرد. دارویی به نام پیرفنکس بیرفنات تجویز می شود که مشخص شده تاثیر آنچنانی ندارد و اگر فیبروز شدیدی باشد شاید کار به پیوند ریه و… منجر شود. در مورد بیماری کار خاصی برای تقویت ریه نداریم. در مورد بیماران کرونایی که بیماریهای مزمن ریوی دارند داروهایی استفاده می شود که بخاطر بیماری مزمن خود باید به آنها ادامه بدهند، در مورد بیماران آسمی هم همینطور است. درگیری ریه در درصد کمی از بیماران کرونایی پایدار می ماند و منجر به فیبروز می شود و نمی شود کاری انجام داد. عوارض کرونا مثل ضعف و بیحالی و سستی و عدم تمرکز و تنگی نفس هم وجود دارد که حالت هایی به این شکل است و دیده می شود.

کسانی که دچار فیبروز ریه می شوند شاید در طولانی مدت به اکسیژن نیازمند باشند

وی در مورد انجام برخی ورزش ها برای تقویت ریه آسیب دیده از کرونا گفت: آنها کارهایی در راستای توان بخشی است. توان بخشی می تواند برای بسیاری از بیماری ها کمک کننده باشد. کسانی به برنامه های بازتوانی و… نیاز دارند. کسانی که دچار فیبروز ریه می شوند شاید در طولانی مدت به اکسیژن نیازمند باشند.

دکتر انارکی در خصوص اینکه وقتی شدت درگیری ریه در بیماران کرونایی زیاد است آیا این احتمال می رود که بعد از مدتی ریه شخص با ابتلایی دوباره درگیر شود؟ تصریح کرد: ممکن است، چون این بیماری هر روز چیزی را به ما یاد می دهد و هر روز متوجه نکته جدیدی می شویم. کسانی که کرونا گرفته اند شاید دوباره و سه باره هم بگیرند، حتی آنهایی که واکسن زده اند صددرصد از ابتلا جلوگیری نکرده اند ولی شانس اینکه ابتلا به بیماری شدید باشد و منجر به مرگ شود در آنها کاهش پیدا می کند.

این متخصص ریه در پاسخ به این سوال که با چند درصد درگیری ریه امکان مرگ و میر بسیار بالاست؟ اظهار داشت: این بیماری با درگیری ارگان های متعدد شناخته شده است و تنها بحث ریه نیست. کرونا می تواند ریه و کلیه و سیستم قلبی و عروقی را درگیر کند و این ها فاکتور های موثر در میزان درگیری با بیماری هستند. گاهی می بینیم بیمار در ظاهرا درگیری ریوی کمی دارد ولی بعدا مشکل پیدا می کند و نمی توان اظهار نظر قطعی کرد.

امروز توصیه می شود بیماران کرونایی زودتر و در مراحل اولیه به مراکز درمانی مراجعه کنند

وی در خصوص اینکه کسانی که برای بار اول به کرونا مبتلا می شوند چه اقداماتی باید انجام بدهند تا درگیری ریوی پیدا نکنند گفت: امروز توصیه می شود این افراد زودتر و در مراحل اولیه به مراکز درمانی مراجعه کنند تا با داروهایی که وجود دارد مثل رمدسیویر درمان آغاز شود، چون این داروها بهتر جواب می دهند و بیماری در مراحل اولیه تر و با آسیب ریوی کمتری جلوگیری می شود و بهتر پاسخ می گیرند. بیماران کرونایی باید استراحت کنند و مایعات زیادی بخورند و از ویتامین دی و منیزیم و کلسیم و غذاهای پرپروتئین استفاده کنند اینها چیزهایی کمکی است ولی توصیه من مراجعه در مراحل اولیه است تا بتوان از بدتر شدن بیماری جلوگیری کرد.

دکتر انارکی در خصوص استفاده از دستگاه بخور و … نیز گفت: در بیماران کرونایی که ریه درگیر می شود این وسایل خیلی جواب نمی دهد.


شفقنا زندگی

نظرات بینندگان