arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۲ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

بورل: تغییر موضع دولت جدید ایران در قبال برجام بعید است؛ باید ببینیم چه پیش می‌آید

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تغییر موضع دولت جدید ایران در قبال مذاکرات احیای برجام را که به مراحل پایانی نزدیک شده است، امری بعید دانست. جوسپ بورل افزود: دلیلی ندارد که باور کنم رئیس جمهوری جدید ایران بخواهد موضع متفاوتی را در قبال مذاکراتی که به نفع کشور و مردم ایران است اتخاذ کند. اما باید ببینیم چه پیش می‌آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تغییر موضع دولت جدید ایران در قبال مذاکرات احیای برجام را که به مراحل پایانی نزدیک شده است، امری بعید دانست.

جوسپ بورل عصر دوشنبه پس از پایان اجلاس وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا این مطلب را در نشست خبری بیان کرد و افزود: دلیلی ندارد که باور کنم رئیس جمهوری جدید ایران بخواهد موضع متفاوتی را در قبال مذاکراتی که به نفع کشور و مردم ایران است اتخاذ کند. اما باید ببینیم چه پیش می‌آید.

دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور اروپایی امروز (دوشنبه) آخرین وضعیت مذاکرات درباره احیای برجام را با نگاه به انتخابات ریاست جمهوری ایران بررسی کردند. مذاکرات برجام پس از شش دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده و دیپلمات‌ها امیدوارند تا این توافق که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، ظرف هفته‌های آینده فعال شود.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست وزرا که در لوگزامبورگ برگزار شد، گفته بود که دیپلمات‌ها در پایتخت اتریش سرگرم گفت‌وگو درباره احیای برجام هستند. او با تاکید بر اهمیت اجرای کامل این توافق ابراز امیدواری کرد که انتخابات ایران و تغییر ریاست جمهوری تاثیری بر مذاکرات وین نگذارد.

اروپایی‌ها به رغم تاکید مقام‌های جمهوری اسلامی نگرانند که تغییر رئیس جمهوری ایران بر سرنوشت برجام و همچنین آینده روابط میان ایران و غرب تاثیر بگذارد. هفته پیش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا این نگرانی را پنهان نکرد و خواستار تعهد دولت بعدی ایران به اجرای برجام شد. دیپلمات‌های اروپایی هم دیروز در پایان دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام در یادداشتی به خبرنگاران نسبت به عنصر گذشت زمان ابراز نگرانی کرده و بر لزوم سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوها تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران امروز در جمع خبرنگاران گفت: من به آمریکا می گویم شما بر اساس برجام موظف به رفع تحریم ها بودید، ولی این کار را نکردید و اکنون به تعهدات خود بازگردید و آنها را اجرایی کنید. به اروپا هم می گویم تحت فشار آمریکا قرار نگیرید و به آنچه متعهد شدید عمل کنید. مطالبه مردم ایران این است که شما به تعهدات خود عمل کنید

دو سال پیش دولت پیشین آمریکا به طور یکجانبه به مشارکت در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا، بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.



نظرات بینندگان