arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۰

وزیر نیرو: تا سال ۱۴۲۰ تولید برق هسته‌ای باید به ۸۴۰۰ مگاوات برسد

وزیر نیرو گفت: سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال ۱۴۲۰، ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات تعیین شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: وزیر نیرو گفت: سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال ۱۴۲۰، ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات تعیین شده است.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم تیر) مجلس، در پاسخ به سوال هادی بیگی نژاد نماینده ملایر در مجلس درخصوص تامین برق هسته ای گفت: از سال 1383 با تصویب اساسنامه قانونی شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران، مکان یابی احداث تامین سوخت هسته ای و بهره برداری ایمن از نیروگاه هسته ای محول به شرکت مذکور در ساختار سازمان انرژی اتمی است البته وزارت نیرو هم درجایابی بهینه برآورد با تعیین ظرفیت متناسب با ساختار شبکه برق مسئولیت دارد و همکاری نزدیکی را با سازمان انرژی اتمی در دست اقدام دارد.

وی ادامه داد: شورایعالی انرژی کشور که به ریاست، رئیس جمهور برگزار می شود در مهرماه سال گذشته سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی کشور تا افق 1420 را تصویب کرد.

وزیر نیرو افزود: در این سند سهم برق هسته ای در سبد انرژی کشور تا سال 1420، 8 هزار و 400 مگاوات تعیین شده است. اکنون 1050 مگاوات در دست بهره برداری داریم که انتظار می رود تا سال 1407، دو واحد 1050 مگاواتی یعنی واحدهای دوم و سوم یکی پس از دیگری فعال شده و جمعا 2100 مگاوات به ظرفیت 1050 مگاواتی فعلی افزوده شود. تا 1415 نیز دو واحد دیگر در منطقه مکران جمعا به ظرفیت 2100 مگاواتی کشور اضافه می شود، تا سال 1420 نیز 3 هزار واحد دیگر در منطقه مناسب ایجاد شده و تکلیف 8 هزار و 400 مگاوات روشن خواهد شد.

اردکانیان عنوان کرد: واحدهای دوم و سوم هم در حال ساخت هستند و ما هم در وزارت نیرو تلاش داریم با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته این امکان را فراهم کنیم تا نیروگاه های اتمی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان که از مناسب ترین مکان ها برای احداث واحدها هستند توسط خطوط، به داخل کشور انتقال پیدا کنند؛ این نیروگاه ها، نیروگاه های ارزشمندی هستند زیرا فشار و درجه حرارت بخار ورودی به توربین در آن ها بسیار پایین تر از نیروگاه بخار است، تا 60 سال عمر دارند و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی کنند و انرژی پاک تلقی می شوند، هزینه سوخت پایینی دارند، به همین دلیل در کانون توجه انرژی اتمی کشور است.

نظرات بینندگان