arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۰۱ تير ۱۴۰۰

ربیعی: پاسخ دادن به علت سهم ۱۴.۵ درصدی آرای باطله، به اندازه دو واحد درسی یک ترم است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سهم ۱۴.۵ درصدی آرای باطله در انتخابات ریاست جمهوری و تفاوت آن با آرای دولت دوازدهم گفت: این سوال شما در حقیقت دو واحد درسی یک ترم است. شاید پاسخ جامعی نتوانم ارائه کنم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سهم ۱۴.۵ درصدی آرای باطله در انتخابات ریاست جمهوری و تفاوت آن با آرای دولت دوازدهم گفت: این سوال شما در حقیقت دو واحد درسی یک ترم است. شاید پاسخ جامعی نتوانم ارائه کنم. رفتارشناسی رای دهندگان بدون تردید امری تک علتی نبوده و تابعی از متغیرهایی از قبیل تغییرات جمعیتی، تحولات ارزشی، احساس موفقیت یا عدم موفقیت در رای دهی، میزان نیل به هدف رای دهندگان، امکان حضور در پای صندوق رای، یافتن گرایشی نزدیک به ارزش‌های خود و نیز تابعی از سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که لازم است بررسی و تحقیق شود.

وی افزود: من نه به عنوان سخنگوی دولت بلکه به عنوان یک جامعه‌شناس و کنشگر اجتماعی معتقدم باید آرای باطله باید مورد بررسی قرار گیرد و نگاه علمی داشته باشیم و چاره اندیشی کنیم.

نظام سیاسی ما صندوق محور است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: جمهوریت عنصر بی‌بدیل ثبات کشور است مشارکت مردم عنصر حیات بخش و تداوم دهنده پرنشاط و با ثبات ما است. صندوق ما مثل بعضی کشورها که به صورت نمایشی است نیست. حتی در بعضی کشورها صندوق وجود ندارد. البته تاکید می‌کنم همین مشارکت قابل قبول بوده و قابل مقایسه با بسیاری از کشورها هم نیست. بنابراین هر گونه تحلیلی در یک برنامه سخنگویی نمی‌تواند حاوی تبیینی جامعه شناختی عمیق و درستی باشد.

ربیعی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد عدم مشارکت و رای باطله را نباید نادیده گرفت قطعا نیاز به بررسی و مطالعه بیشتر است. همانطور که آقای رییسی هم گفتند اعتماد عمومی بحث مهمی است. کاهش اعتماد عمومی نیاز به یک تحلیل جامعه شناختی دارد. نظام سیاسی ما صندوق محور بوده و بنیاد آن براساس آرا است. امروز هم خوشحالم همین اندازه هم که حضور پیدا شد جای امیدواری است که نشان دهنده نوعی چشم‌داشت به صندوق است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس جمهور اسبق و نتایج انتخابات اخیر گفت: عدم مشارکت و کاهش مشارکت، علل و دلایل متعددی دارد. غیرعلمی‌ترین و فرصت‌طلبانه‌ترین تبیین و تحلیل این است که همه علل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را به یک اظهار نظر تقلیل بدهیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: بعضی از تحلیل‌های رسانه‌های فارسی زبان آنقدر ساده‌اندیشانه و تقلیل گرایانه بود که انگار جریان نه به انتخابات شکل گرفته است. سامان سیاسی انتخابات را تفسیر می کردند اینها نگاه علمی نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: هر پدیده اجتماعی با عوامل متعددی مرتبط است به همین خاطر، این ساده‌انگارانه‌ترین و دم دستی‌ترین تحلیل است که یک گروه در خارج کشور یا یک فرد در داخل کشور بخواهد نتایج یک پدیده اجتماعی را اینگونه با انحراف تحلیل مواجه کند در حالی که پاک کردن سوال و ندیدن علت اصلی یک پدیده اجتماعی است.

بی‌تفاوتی به نهاد انتخابات و بی‌تفاوتی به نامزدها متفاوت از یکدیگر هستند

ربیعی گفت: به نظر من، چه آنهایی که پای صندوق آمدند؛ چه آنها که رای باطله ریختند و چه بخشی از جامعه که تا پیش از این در پای صندوق رای حاضر می‌شدند ولی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نیامدند و رای ندادند، نوعی بیان دیدگاه و در چارچوب نوعی مشارکت قابل تبیین است. باید بدانیم که بین بی‌تفاوتی به "نهاد انتخابات" و بی‌تفاوتی به "نامزدها"، ‌فرق است و این دو،‌ با یکدیگر متفاوتند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آرای باطله ، محصول بی‌تفاوتی به سبد نامزدها می‌تواند باشد و فرق است بین بی تفاوتی به سبد نامزدها و بی‌تفاوتی به انتخابات. عدم مشارکت محصول عدم باور به وقوع تغییرات با جابه جایی دولت‌ها و یا به عبارت دیگر حاصل بی‌تفاوتی نسبت به نهاد انتخابات است. از این موضوعات پیچیده نمی‌توان به سادگی عبور کرد و یا با تحلیل ‌های سطحی و بررسی نشده با آن مواجه شد.

از تلاش های وزارت کشور در برگزاری انتخابات تشکر می‌کنم

سخنگوی دولت درباره اظهارات یک عضو هیات رئیسه مجلس که گفته است که دولتی‌ها در زمان شمارش آرا نشان دادند که چهار عمل اصلی را بلد نیستند و در رسانه‌ها شبهاتی در خصوص نحوه شمارش آرا مطرح می‌شود گفت: یکی از جفاهایی که صورت گرفت از ساعت اول انتخابات شروع شد. این بحث آخری هم یک نوع جفای دیگر بود. هیچ کس که از دولت تشکر نکرد. من از وزارت کشور به خاطر تلاش هایی که برای انتخابات در این شرایط کرونا کرد تشکر می کنم.

وی ادامه داد: نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس صورت جلسات امضاء شده توسط مجریان و ناظران در شعب اخذ رأی و تجمیع آن در سراسر کشور از سوی وزارت کشور اعلام و پس از فرصت قانونی رسیدگی به شکایات از سوی شورای نگهبان، نتایج نهایی اعلام می شود.

ربیعی گفت: تعدادی از تعرفه های اخذ شده توسط رأی دهندگان، با توجه به تعدد صندوق‌های آراء، سهوا به صندوق‌های دیگر ریخته شده چرا که ما در بعضی از حوزه ها چهار تا انتخابات برگزار کردیم. تعدادی نیز توسط افراد از شعبه خارج شده است. به عنوان مثال فرد پس از مهر خوردن شناسنامه تعدادی از برگه آرا را در جیب خود می گذارد و فقط به یک صندوق رای می اندازد.

سخنگوی دولت افزود: بطور مستمر و لحظه لحظه گزارشات مختلف از طریق سامانه های الکترونیکی و گزارشات از کانال های رسمی و مردمی رصد شده و به لطف خدا و دعای خیر مردم و تلاش شبانه روزی تمامی اشخاص و نهادهای مجری و ناظر یک انتخابات باشکوه در نهایت سلامت و کیفیت برگزار شد.

وی ادامه داد: البته گزارشاتی در ساعات اولیه بین ۷ تا ۹ مبنی بر این که سامانه احراز هویت آفلاین می شود، واصل شد که با دستور وزیر کشور مشکل در اولین فرصت حل شد.
ربیعی گفت: در برخی شعب ۳۳ شهری هم که در انتخابات شوراها صندوق اخذ رأی الکترونیک داشتیم اگر بدلیل ترافیک مراجعات، دچار کندی در اخذ رأی با روش الکترونیک بودیم، با هماهنگی مراجع ذیربط، شیوه اخد رای سنتی هم علاوه بر روش الکترونیکی به کار گرفته شد تا توقفی در اخذ رای مردم پدید نیاید.

سخنگوی دولت افزود: در مجموع در هیچ شعبه ای اخلال جدی و طولانی مدت در اخذ رای از مردم نداشته ایم و اگر سامانه الکترونیکی هم در مواردی اختلال جزئی یا مقطعی داشته، در چارچوب مقررات و با اعمال همه نظارت های لازم، رأی گیری شده است.

وی ادامه داد: در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری علاوه بر نظارت شورای محترم نگهبان، زیر نظر مستمر هیات اجرایی مرکزی برگزار شد و اعضای هیأت، از طرف مردم در جریان دقیق امور انتخابات بوده و همچون دیگر اجزای برگزاری انتخابات، پاسدار و حافظ رای مردم هستند.

ربیعی یادآور شد: اما درخصوص شیوه بیانی که در سوال شما هم بود، مدتها است با استفاده از ادبیات نامناسب و اظهاراتِ بدون اطلاع که با یک تلفن می‌شد آن را فهمید، حرفها و اتهاماتی در تریبون‌های بزرگ زده می‌شود و ما آن وقت است که متوجه می‌شویم نمی دانستیم که دو دوتا، ۵ تا می‌شود ! ظاهرا چهار عمل اصلی را بلد نیستم.

نظرات بینندگان