arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۰۱ تير ۱۴۰۰

احتمال افزایش تولید نفت اوپک پلاس/ رویترز: انتظار می‌رود، نفت ایران به بازار برگردد

دو منبع آگاه در گروه اوپک پلاس گفتند، با افزایش قیمت نفت به علت بهبود تقاضا، اوپک پلاس در حال گفت‌وگو برای افزایش تولید بیشتر در ماه آگوست هستند، اما هنوز هیچ تصمیمی در مورد میزان دقیق حجمی که باید به بازار برگردانده شود، گرفته نشده است.یک منبع آگاه امروز به رویترز گفت: علی رغم اینکه انتظار می‌رود، نفت ایران به بازار گردد و با توجه به اینکه بازار با کسری مواجه است، تولیدکنندگان روسی ماه آگوست را زمان مناسبی برای افزایش تولید نفت می‌بینند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: دو منبع آگاه در گروه اوپک پلاس گفتند، با افزایش قیمت نفت به علت بهبود تقاضا، اوپک پلاس در حال گفت‌وگو برای افزایش تولید بیشتر در ماه آگوست هستند، اما هنوز هیچ تصمیمی در مورد میزان دقیق حجمی که باید به بازار برگردانده شود، گرفته نشده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس از ماه می تا ماه جولای 2.1 میلیون بشکه نفتی که از بازار کم کرده بودند را به بازار برمی گردانند. این اقدام بخشی از یک طرح برای کم کردن تدریجی از رقم کاهش تولید بی سابقه این گروه در سال گذشته است.

اعضای اوپک پلاس در اول جولای با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

یکی از این منابع گفت: «به احتمال زیاد، از ماه آگوست به تدریج افزایش تولید صورت گیرد.»

وی افزود تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده و هنوز بر سر حجم دقیق توافق نشده است.

این اظهارات بدان معناست که اوپک و روسیه احتمالا دوباره بر سر سیاست تولید نفت به نقاط مشترک دست می‌یابند. مسکو بر افزایش تولید بیشتر اصرار داشته تا از جهش قیمت‌ها جلوگیری شود، درحالی که تولیدکنندگانی نظیر عربستان تاکنون در مورد گام بعدی هیچ سیگنالی از خود نشان نداده‌اند.

یک منبع آگاه امروز به رویترز گفت: علی رغم اینکه انتظار می‌رود، نفت ایران به بازار گردد و با توجه به اینکه بازار با کسری مواجه است، تولیدکنندگان روسی ماه آگوست را زمان مناسبی برای افزایش تولید نفت می‌بینند.

این منبع روسی گفت محدودیت تولید نفت آمریکا نیز از عواملی است که از مورد افزایش تولید حمایت می‌کند.

* محدودیت تولید نفت آمریکا

به گزارش فارس، منابع اوپکی چند روز پیش اعلام کردند، متخصصان صنعت نفت معتقدند که رشد تولید نفت آمریکا علی رغم افزایش قیمت نفت در سال 2021 احتمالا محدود بماند و این امر به اوپک قدرت بیشتری برای مدیریت بازار در کوتاه مدت و پیش از افزایش قدرتمند تولید نفت شیل در سال 2022 خواهد داد.

عدم بازگشت میزان زیاد تولید نفت شیل به بازار، کار را برای اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس در مدیریت بازار آسان تر می‌کند.

* جذب سریع نفت ایران

از طرفی، تحلیلگران از بهبود تقاضا در آمریکا و اروپا و افزایش استفاده از خودروهای شخصی خبر می‌دهند که سبب ایجاد کسری در بازار خواهد و این امر سبب می شود، بازگشت نفت ایران به سرعت جذب بازار شود.

پیش از این هم، دو منبع آگاه در اوپک پلاس گفته بودند، این گروه توافق کردند تا برنامه افزایش تدریجی موجود برای تولید نفت را ادامه دهند، زیرا میان بهبود تقاضا و احتمال افزایش عرضه ایران توازن وجود دارد.

بانک گلدمن ساکز نیز پیش بینی کرده بود، ورود نفت ایران به بازار می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد.

تحلیلگر این بانک معتقد است، می‌توان ادعای کرد، حصول توافق می‌تواند بخشی از ابهامات و بی‌ثباتی موجود در بازار را از بین ببرد و در نهایت به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی منجر شود. (جزئیات بیشتر)

* نظر روسیه در مورد بازگشت نفت ایران به بازار

الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه و وزیر نفت پیشین این کشور نیز دیروز گفت: بازگشت نفت ایران به بازار باید مورد بررسی قرار گیرد، اما نخست، باید درک دقیقی از برنامه (بازگشت نفت ایران) و محدودیت های حجم وجود داشته باشد.

وی گفت: «البته که باید (بازگشت نفت ایران) بررسی شود، زیرا بر توازن عرضه و تقاضا تاثیر دارد. شما فقط باید دقیقا برنامه بازگشت و اینکه حداکثر حجم چقدر است را بدانید، اما همه چیز به زمان انجام این کار بستگی دارد.»

کشورهای عضو اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه موسوم به اوپک پلاس با شروع همه گیری کرونا به میزان بی سابقه ای از تولید خود کم کردند تا به تقویت قیمت نفت کمک کنند، با بهبود تقاضا در جهان، این کشورها تصمیم گرفته‌اند، به تدریج بر میزان تولید خود بیفزایند.

تا این زمان ایران به علت تحریم‌ها از کاهش تولید این گروه معاف بوده است. اکنون با احتمال بازگشت نفت ایران به بازار، برخی تحلیلگران نگران به هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار هستند، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند، آن قدر تقاضا در جهان در اثر کرونا کاهش یافته بود که با بهبود شرایط و افزایش تقاضا، نفت ایران به محض ورود به بازار جذب خواهد شد.

نظرات بینندگان