دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ | Monday, 12 April 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ | Monday, 12 April 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / شرایط وخیم بیمارستان‌های اصفهان / بستری هزار و ۸۰۰ بیمار، تنها در امروز

ویدیو / شرایط وخیم بیمارستان‌های اصفهان / بستری هزار و ۸۰۰ بیمار، تنها در امروز

ویدیو / حسام نواب صفوی در آی‌سی‌یو: بیماری کرونا خیلی سخت است؛ مردم رعایت کنند

ویدیو / حسام نواب صفوی در آی‌سی‌یو: بیماری کرونا خیلی سخت است؛ مردم رعایت کنند

ویدیو / فارسی حرف زدنِ نخست‎ وزیر کره‎ جنوبی در نشست با جهانگیری

ویدیو / فارسی حرف زدنِ نخست‎ وزیر کره‎ جنوبی در نشست با جهانگیری

ویدیو / در باغ‌ وحش مرموز «حسن رعیت» چه می‌گذشت؟

ویدیو / در باغ‌ وحش مرموز «حسن رعیت» چه می‌گذشت؟

ویدیو / چرا کریمه اینقدر برای روسیه مهم است؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / چرا کریمه اینقدر برای روسیه مهم است؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / زالی: هر ۱۶ دقیقه یک شهروند تهرانی را از دست دادیم

ویدیو / زالی: هر ۱۶ دقیقه یک شهروند تهرانی را از دست دادیم

کد خبر: ۶۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
گردشگری >> گردشگری
پ

خاطره تکان‌دهنده رضا ایرانمنش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصر یک روز از نیمه بهار که هوا هنوز بهشتی است، به بیمارستان «آتیه» می‌آیم. بیمارستانی که سالهاست خانه دوم او شده است. پنجمین دکمه آسانسور را می‌زنم. به درب اتاقش که می‌رسم، بسته است و روی آن نوشته شده:”لطفا بدون هماهنگی وارد نشوید”. من که قبلا هماهنگی کرده بودم، حالا تلنگری به در می‌زنم. به اتفاق عکاس مردم سالاری "فرهاد رجبعلی” وارد می‌شویم. او در فکر شکار صحنه هاست و من در اندیشه شکار لحظه‌ها. خانواده‌اش همه هستند و همه خوش برخورد. انگار این خوش برخوردی خصیصه کرمانی‌هاست.دراولین کلام حرف آخرم را می‌زنم که "هر لحظه حس کردید مزاحم آرامش بیمار هستم، گوشزد کنید تا گفتگو را تمام کنم”. روی دیوار پر است از نوشته های قشنگی که با خط خوش خودش نوشته شده است و شاید یکی از دلمشغولی‌هایش در شبهای کشداربودن در بیمارستان باشد.

کنار تختش می‌نشینم و سعی می‌کنم تا چشمانم را از روی آثار تاولهای دستش بدزدم.صدایش خیلی آرام و ضعیف است.خودش ضبط را جلوتر می‌برد و صحبت آغاز می‌شود. همکلامی‌با رضا ایرانمنش بازیگر و کارگردانی که در سال 63 و در عملیات کربلای 5 با گاز خردل شیمیائی شده است و ترکشهای زیادی به یادگار دارد. رضا ایرانمنش متولد سال 1346 در جیرفت کرمان است.وی لیسانس بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه تربیت معلم را دارد. از آثار ماندگار او می‌توان به فیلم‌های دکل ساخته عبدالحسن برزیده و سجاده آتش احمد مرادپور اشاره کرد. وی برای فیلم سجاده آتش نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر شده است.حضور وی در فصل دوم سریال موفق «داستان یک شهر» اصغر فرهادی نیز بخشی از کارنامه اوست. وی هم اکنون یک تله فیلم به نام "فرزند پارس " به سفارش شبکه دو سیما آماده پخش دارد و فیلمنامه جدیدی هم دغدغه حرفه ای این روزهای اوست.بازیگر سجاده آتش چندی پیش بر اثر عوارض ناشی از گاز خردل و اعصاب، برای چندمین بار به کما رفت و به بیمارستان منتقل شد. گفت و گو با ایرانمنش در آخرین روزهای حضور او در بیمارستان آتیه انجام شد. اکنون که این گفت و گو را می‌خوانید سه روز از مرخص شدن او از بیمارستان سپری می‌شود. با آرزوی بهبودی...

می‌گویند،قهرمانان با درد عشقبازی می‌کنند...نظر شما چیست؟

اینکه می‌خواهم بگویم به این معنا نیست که خودم را یک قهرمان می‌دانم اما صد در صد همینطور است و اگر بخواهیم به فلسفه قهرمانی بپردازیم، قهرمانهائی که با اعتقاد به سمت و سوئی سوق پیدا می‌کنند، هدفشان نوک پیکانی است که والا و ارزشمند است و در نهایت می‌خواهند تا به آن نوک پیکان برسند و مطمئنا این رسیدن به هدف بدون درد نخواهد بود اما با آن درد خو می‌گیرند واین درد جز لذت و عشق نخواهد بود و تعبیر درستی است... واقعا قهرمانان با درد عشقبازی می‌کنند و من از این قهرمانان زیاد می‌شناسم.

به نظر شما یک جانباز هنرمند بودن سخت تراست یا یک هنرمند جانباز بودن؟

هردو سخت است و پر مسئولیت و مسلما وقتی این دو در کنار هم قرار می‌گیرند، سخت تر هم می‌شوند. اصولا جانبازی چیزی نیست که به سادگی بدست بیابد یا مختص افراد خاصی باشد. ما اهل هر کجا که باشیم و با هر مرام و مسلک و مذهبی، و از هر کشوری، زمانی که برای هدفمان، جان خود را به خطر می‌اندازیم، یک جانبازیم. وقتی که بحث جانباز پیش می‌آید فورا این به ذهن ما می‌رسد که یک جائی از بدن، یک نقصی بوجود آمده است اما این جانبازی نیست.جانبازی از لحظه ای شروع می‌شود که یک نفر جانش را کف دستش می‌گذارد و برای هدفش می‌‌جنگد.این کلمه «جانباز» هم بعدها مصطلح شد، مثل سینمای جنگ که تبدیل شد به سینمای دفاع مقدس.اوایل هم به جانبازها می‌‌گفتند مجروح جنگی و بعد نامش تغییر کرد.فلسفه هنر هم بی شباهت به جانبازی نیست و مسئولیت بزرگی دارد. البته منظور من هنرمند واقعی است.هنرمند شناخته شده بودن کار سختی است.وقتی که مردم شما را به عنوان یک هنرمند می‌شناسند و می‌پذیرند، در حقیقت محرم دلهای مردم می‌شوید و به شما اعتماد می‌کنند. اگر دقت کرده باشید وقتی که این مردم یک هنرمند را در کوچه و بازار می‌بینند انگار که یکی از اعضای معتمدشان را دیده اند و این خیلی مهم است. مثلا وقتی پیشکسوتی چون استاد مشایخی یا استاد نصیریان را می‌بینند، پیر و جوان به گونه ای برخورد می‌کنند که انگاربا آنها مراوده دارند و دلشان می‌خواهد درد دلشان را به آنها بگویند و این مسئولیت بزرگ و سختی است و برای یک هنرمند متعهد گاهی به اندازه یک جانباز بودن.

منظورتان این است که مردم به قاب اعتماد می‌‌کنند و نباید این اعتماد را سلب کرد؟

بله. همینطور است اما انتظاری که از هنرمند به دور از تصویر و قاب دارند بسیار بیشتر است چرا که می‌دانند این شخصیت در قاب ساختگی است اما در شخصیت اصلی اوج مطلوب را می‌خواهند. همان انتظار و حسی که از نزدیکان خود دارند.در هنر اصیل و درست دقیقا به این صورت است که باید هنرمند هم به نوعی جانبازی کند. جانباز جانش را کف دست می‌گذارد و هنرمند واقعی هم باید بتواند از خیلی چیزها بگذرد از جمله از منیت خودش.

نقش و وظیفه سینما و تلویزیون و به طور کلی هنر در قبال جانبازی ها و از خود گذشتگی هایشان چیست؟

جانباز از همان لحظه اول که پا در خط مقدم جبهه گذاشته، به زیباترین شکل این واژه را معنی کرده است و حالا که بحث به اینجا کشیده شد باید بگویم که در مقوله سینما، من گاه کارهائی را می‌بینم که به جای اینکه حق مطلب را ادا کنند، بر عکس به آنها توهین می‌کنند؛ آنقدر که گاهی بچه های جنگ حس می‌کنند که دارند به آنها ناسزا می‌گویند و این اتفاق هم یکی از نشانه های مظلومیت بچه های جنگ است که می‌بینند و تحمل می‌کنند وصدایشان در نمی‌آید. آنها با مظلومیت ترجیح می‌دهند که حرفی در موردشان گفته نشود و ادعائی هم ندارند، اما حالا در سینما و تلویزیون کار به جائی رسیده که حریمی‌که به آن دست پیدا کرده اند و به قول شما با آن عشق ورزیدند، دارد مورد توهین قرار می‌گیرد و سبک می‌شود.

شما امسال در جشنواره فجر، فیلم «ملکه»ساخته باشه اهنگر یا "بوسیدن روی ماه” همایون اسعدیان را دیدید؟

خیر. من متاسفانه امسال نتوانستم فیلمی را در جشنواره ببینم و به طبع نمی‌توانم در مورد این دو فیلم نظری بدهم.

به نظر من این دو فیلم، کارهای متفاوتی در زمینه سینمای دفاع مقدس بود که من مایل بودم نظر شما را در موردسینمای جنگ در حال حاضر بدانم که آیا پس از مدتها پیشرفتی داشته یا خیر. من به شخصه این دو کار را خیلی دوست داشتم که متاسفانه هیچ کدام را ندیده اید. پس اجازه بدهید از اعتبار سینمای جنگ در دهه دور بگوییم. البته در مورد فیلمهای جنگی خوبی که شما در آن بازی داشتید مثل دکل یا سجاده آتش سوال نمی‌کنم.از فیلم "دیدبان” ابراهیم حاتمی کیا یا "سفر به چزابه” مرحوم رسول ملاقلی پور "بگوئید.آیا امثال این فیلمها دینشان را به بچه‌های جنگ ادا کرده‌اند؟

بله. دیده بان و سفر به چزابه فیلمهای خوبی هستند و ما فیلمهای خوب دیگری هم داریم. فیلمهای خوبی که هم برای کسانی که هشت سال جنگ را از نزدیک لمس کرده اند محترم است و هم از طریق این دسته فیلمها، آنهائی از نسل جنگ نبودند یا دستی به آتش آن نداشتند تا حدودی با آن آشنا می‌شوند. بعضی از این فیلمها توانسته اند تا بچه های جنگ را که در یک قاب و شیشه قرار داده شده بودند و با شکل و شمایلی غیر قابل باور از مردم،جدا می‌شدند به مردم بشناسانند اما هنوز هم حق مطلب در مورد جانبازها ادا نشده است.مثلا در آسایشگاه جانبازان، معلولینی داریم که بیست و پنج سال است که از تخت جدا نشدند و قادر به تکان دادن هیچ عضوی از بدنشان نیستند و همه مفهوم و خواسته هایشان را با باز و بسته کردن پلکهایشان می‌رسانند. آنها بی کلام، سخن می‌گویند و کسانی که اهل دل هستند، می‌توانند از هر نگاه آنها، هزار معنی و مفهوم بگیرند. انها پر از حرف و پر از عشقند واز آن دردناکتر و در این شرایط،فیلمهائی مثل "اخراجی ها” می‌تواند همه حس و حال رزمندگان و جانبازان را بگیرد.

(به سرفه افتاده است و صورتش خیس عرق است و دستگاه کوچکی که تا به حال ندیده بودم، روی سینه اش صدا می‌کند.حس می‌کنم نفس من هم تنگ شده است. دلم می‌خواهد فرار کنم، آن هم بدون خداحافظی. احساس عذاب وجدان می‌کنم. گرچه هنوز بیشتر سوالهایم بخصوص در مورد حال و هوای این روزهای سینما باقی است اما آماده ام تا هر لحظه ضبط را خاموش کنم. نمی‌دانم چرا هوای اتاق برایم سنگین است. ای کاش می‌شد تا ماسک اکسیژنش را قرض کنم و نفسی بکشم. رضا ایرانمنش زیر لب دعائی زمزمه می‌کند و من هم روحیه تازه ای می‌‌گیرم و با این سوال ادامه می‌دهم:) قبلا هم شنیده بودم که خیلی از دست سه گانه اخراجی ها کلافه‌اید. مایلید در موردش صحبت کنید؟

گاهی فکر می‌کنم که آقای ده نمکی خیلی جنگ را لمس نکرده اند.جنگ فرمانده داشت و فرمانده اعتبار. کسی روی حرف فرمانده حرف نمی‌زد. در جبهه همه چیز جدی بود. کسی با کسی شوخی نداشت بخصوص با فرمانده.برای مثال یک رزمنده، چه سرباز و چه بسیجی وقتی که وارد جبهه می‌شد، اولین وظیفه اش پوشیدن لباس آن بود. همان لباس خاکی. همه برای پوشیدن آن شوق و ذوق می‌‌کردند و با افتخار آن را می‌پوشیدند. آیا این تصویر رزمندگان بود که در اخراجی ها می‌دیدیم؟ با لباسهای رنگارنگ و دستمال یزدی.آیا واقعا بودند کسانی که برای یخچال و رادیو، جانشان را کف دست بگذارند؟ ما در جبهه شیره ای و دزد داشتیم؟ آیا با این تصاویر حتی به شوخی، نسلی که جنگ را ندیده اند یا کسانی که در آن زمان در جبهه نبودند، می‌توانند تصویر درستی از جنگ داشته باشند؟ آیا این خطر نیست که این شوخی های بی مورد را باور کنند؟این توهینی نبود که به رزمنده ها می‌شد ؟ توجه کنید، من یک رزمنده بودم.مجروح شدم اما من اسیر نبودم و حس و حال آنها را لمس نکردم. من اخراجی های 2 را با یکی از اسرای جنگی دیدم. گاهی می‌شد که حتی من هم خنده ام می‌گرفت اما آن دوست من، تمام مدت گریه می‌‌کرد. آیا برا ی اسرائی که موقع خوابیدن،چند وجب بیشتر جا نداشتند، پخش آهنگ آغاسی و باباکرم،شکنجه محسوب می‌شد؟ اگر اینطور بود که کسی از اسارت واهمه ای نداشت و اسرا این همه مشکلات روانی نداشتند. یکی از دوستانم تعریف می‌کرد، یکی از اسرای جنگی بود که همیشه سعی داشت تا رویش به دیوار باشد. بعدها فهمیدیم که ترکش قسمتی از کام و لب و دهان وی را برده بوده و هلال احمر همانجا برایش پیوند زده است. برای پیوند از پوست سینه اش استفاده کرده بودند و در حین عمل این پوست برعکس پیوند زده شده بود و این اسیر مجبور بود تا مدام موهای داخل دهانش را بکند. واقعیت جنگ این بود و واقعیت اسارت.

خوب... حالا شما فکر می‌کنید که مدیران و مسئولان سینما و تلویزیون چه باید بکنند؟

من عقیده دارم که بیشتر از آنکه ما نیاز به پروژه هائی چون "یوسف پیامبر” و "مردان آنجلوس "با هزینه‌های بسیار داشته باشیم، نیاز داریم تا حق مطلب را درمورد وقایع جنگ ادا کنیم و کارهای خوب بسازیم. این آدم ها که طلبی ندارند و چیزی نمی‌خواهند اما ای کاش ما بدهیمان را بپردازیم.

معمولا وقتی که اتفاقی می‌افتد و ما مدتی از فعالیت باز می‌مانیم، مثل حالا که شما در بیمارستان هستید، فرصتی است تا نقشه هایی برای آینده و شروع فعالیت دوباره مان بکشیم. حتما درمورد شما هم همینطور است. نقشه شما برای آینده چیست؟

بله. همینطور که می‌گوئید اینجا فرصتی است که به نقشه هایم برای آینده هم فکر کنم.گاهی خیلی زجر می‌کشم، با خودم می‌گویم که اگر من یک جانبازم، وقتی که کسالت پیدا می‌کنم، همه رسانه ها و مردم، دوربین ها و خبرنگاران متوجه من می‌شوند اما دوستان من چی؟ چه کسی از حال آنها با خبراست؟ گاهی به خدا می‌گویم: اصلا چرا من؟ آیا من لیاقت جانبازبودن را داشتم؟ من خودم را خاک پای این عزیزان می‌دانم و تصمیم دارم در آینده بتوانم دینم را به آنها ادا کنم.

پس به این نتیجه می‌رسیم که خداوند، جواب شما را داده است. شما به عنوان یک هنرمند که همدرد رزمندگان جانباز هستید، می‌توانید رسالت به تصویر کشیدن چهره و جایگاه آنها را داشته باشید...

بله. همین تصمیم را دارم و امیدوارم که بتوانم

صرفا به عنوان یک کارگردان یا اینکه باز هم بازیگر خواهید بود؟

بازیگری از من جدا نیست و اگر توانش باشد، در هردو زمینه دینم را ادا خواهم کرد.

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

حرف حساب نامجو؛ آهای زندگی، خسته‌ایم، استپ کن!

حرف حساب نامجو؛ آهای زندگی، خسته‌ایم، استپ کن!

انتقاد از رقص نازیبای رامبد جوان در «خندوانه»

انتقاد از رقص نازیبای رامبد جوان در «خندوانه»

جنجال گوهر خیراندیش در یک برنامه ویدئویی

جنجال گوهر خیراندیش در یک برنامه ویدئویی

بهروز وثوقی، پست جنجالی‌اش را حذف کرد

بهروز وثوقی، پست جنجالی‌اش را حذف کرد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن رعیت

تصاویر: نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن رعیت

۲/۴
تصاویر: کیش در وضعیت قرمز

تصاویر: کیش در وضعیت قرمز

۳/۴
تصاویر: شلوغی دوباره بیمارستان ها

تصاویر: شلوغی دوباره بیمارستان ها

۴/۴
تصاویر: جشنواره گل‌های لاله

تصاویر: جشنواره گل‌های لاله

ببینید!

ویدیو / انتشار تصاویر رونمایی رسمی از شهر گم‌شده ۳ هزار ساله در مصر

بحث داغ کرباسچی و تاجزاده در کلاب هاوس

ویدیو / قانونی سخت برای استفاده محیط‌بانان از سلاح هایشان / استفاده در صورت تیراندازی

تماشا کنید: پالس های سرنوشت ساز / از تهران تا واشنگتن؛ اقداماتی که می تواند در احیا یا نابودی برجام موثر باشد

ویدیو / مزرعه‌های دنیای آینده + زیرنویس فارسی

ویدیو / عراقچی: توقف همکاری های فنی ایران و آژانس صحت ندارد

ویدیو / جدیدترین حرف‌های علی دایی درباره قهر با علی کریمی

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

قیمت دلار، امروز ۲۲ فروردین ۱۴۰۰

علم الهدی کرونا گرفت

پیشنهاد مهم روحانی به رهبر انقلاب درباره FATF

حقوق ناظران شرعی واردات مرغ؛ ۲۵۰۰ یورو!

محسن رضایی از آتش سوزی در نطنز خبر داد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی دچار حادثه شد

آخرین آمار کرونا در ایران، ۲۲ فروردین ۱۴۰۰: فوت ۲۵۸ نفر در شبانه روز گذشته

قیمت سکه و طلا، امروز ۲۲ فروردین ۱۴۰۰

قیمت دلار، امروز ۲۲ فروردین ۱۴۰۰

سال ۷۹ با پنجه بکس به صورتم زدند / دولت بعدی احتمالا دست کسانی‌ست که همه چیز در اختیارشان است / سال ۸۸، فتنه رخ داد، اما نه از سوی میرحسین، بلکه از جانب دیگران / اگر فردی بنیه دار و اصلاح طلب بیاید، قاعدتا شورای نگهبان تاییدش نمی کند / موضوع حجاب می‌تواند در یک پروسه نسبتاً طولانی به آنچه در ابتدای انقلاب گفته شد، بازگردد

قیمت سکه پارسیان، امروز ۱۹ فروردین ۱۴۰۰

قیمت دلار، امروز ۱۹ فروردین ۱۴۰۰

علم الهدی کرونا گرفت

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: اظهارات منتسب به شمخانی درمورد وقایع آبان ۱۳۹۸ تماما کذب است / سوء نیت محمود صادقی محرز است / اظهارات او پیامد‌های کلان امنیتی برای کشور دارد و قابل اغماض نیست

پیشنهاد مهم روحانی به رهبر انقلاب درباره FATF

قیمت سکه و طلا، امروز ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
گوشی‌های گلکسی «Z Fold۳» و «Z Flip۲»  تیر ماه وارد بازار می‌شوند

گوشی‌های گلکسی «Z Fold۳» و «Z Flip۲»  تیر ماه وارد بازار می‌شوند

چرا باید تجارت خود را به مدل دیجیتالی تغییر دهید؟

چرا باید تجارت خود را به مدل دیجیتالی تغییر دهید؟

طراحی کلبه هوشمند ویژه مناطق روستایی+تصاویر

طراحی کلبه هوشمند ویژه مناطق روستایی+تصاویر

بازار داغ فروش کارت‌های جعلی واکسیناسیون کرونا توسط کلاهبرداران

بازار داغ فروش کارت‌های جعلی واکسیناسیون کرونا توسط کلاهبرداران

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

هشدار هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور

نخست‌وزیر کره جنوبی: باید دارایی‌های ایران را به سرعت بازگردانیم

نتایج نهایی آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد

۴۹ عضو گروه طالبان در افغانستان کشته شدند

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: درباره حادثه نطنز با مقام‌های ایران در تماس هستیم

استاندار:‌ ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تهران تکمیل شد

جهانگیری: دستگاهی که مسئولیت جلوگیری از اقدامات دشمن را داشته باید پاسخگو باشد / مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی می‌شود

اورشلیم پست: حمله نطنز مدت‌ها پیش از مذاکرات وین برنامه‌ریزی شده بود

«نان مقدس» در بخش مسابقه جشنواره «ترنتو» ایتالیا

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: درباره حادثه نطنز با مقام‌های ایران در تماس هستیم

شکایت وزارت ارتباطات از اپراتورهایی که در «کلاب هاوس» اختلال ایجاد کردند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به نقل از ظریف: حادثه نطنز اقدام تروریسم هسته‌ای بود / این تهدید با جایگزینی سانتریفیوژ‌های جدیدتر و توان بالاتر نسبت سانتریفیوژ‌های نسل اول، به فرصت تبدیل می‌شود

شاخص کل بورس، امروز ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

قیمت سکه و طلا، امروز ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

قیمت دلار در بازار آزاد، امروز ۲۳ فروردین۱۴۰۰

واکسن کرونا در بازار سیاه ناصر خسرو: ۶۰ میلیون

پاسخ دفتر حضرت آیت الله سیستانی به پرسش هایی درباره روزه ماه مبارک رمضان

کرباسچی: اسم موسوی و کروبی را که آوردم برخی‌ها قهر کردند / محسن هاشمی برای کاندیداتوری ۲ شرط دارد / شهامت مطهری مثال زدنی است

قیمت دلار، امروز ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

حریرچی: ۲۵ درصد مرگ‌های روزانه کشور بر اثر کرونا است

داوری: احمدی نژاد خودش را «ولی خدا» و «یلتسین ایران» می‌داند/ در جلسات احمدی‌نژاد در تراز انبیا و اولیاء الهی توصیف می‌شد/ از حمله آمریکا به ایران استقبال می‌کند/ مرتبا می‌گفت جمهوری اسلامی شش ماه دیگر سقوط می‌کند/ مشایی را برجسته کرد تا ضربه‌گیر باشد

ایرنا: برنامه‌ای برای دیدار نخست‌وزیر کره‌جنوبی با روحانی تدارک دیده نشده

حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی مساعد است / کمالوندی از ارتفاع چند متری سقوط کرده بود / کلاه ایمنی مانع آسیب جدی به او شد / منابع بیمارستانی: او باید ۴۸ ساعت تحت مراقبت باشد

نخست وزیر پیشین قطر: حوادث اخیر اردن توسط برخی مسئولان دولت پیشین آمریکا و یکی از کشورهای منطقه برنامه ریزی شده بود / علت این موضوع، مخالفت ملک عبدالله با عادی سازی روابط با اسرائیل بود

معاون حزب الله: بازگرداندن آمریکا به برجام پیروزی بزرگی برای ایران خواهد بود

محسن رضایی از آتش سوزی در نطنز خبر داد

رستم قاسمی: حمایت احمدی نژاد از من؟ با او ارتباطی نداشته‌ام / به‌نظر می‌رسد که ایشان خود به دنبال کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی دچار حادثه شد

ظریف به کمیسیون امنیت ملی مجلس می رود

نخستین ادعای نتانیاهو پس از خرابکاری نطنز

علم الهدی کرونا گرفت

ساز و کار انتخاب نامزد واحد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ تصویب شد

یونهاپ: تهران و سئول در حال رایزنی برای آزادسازی دارایی های ایران هستند

واکنش معاون پارلمانی رییس جمهور به اقدام مجلس علیه روحانی: از ۱۳ مورد، تنها ۲ مورد از استنکاف از ابلاغ قوانین مربوط به مجلس یازدهم است / باید به نماینده دولت اجازه صحبت و دفاع داده می شد

فرمانده ستاد کرونای تهران: آلودگی کرونایی پایتخت فراتر از قرمز است / بستری‌های فعلی تهران به ۶۴۰۰ نفر رسیده؛ نرخ شاخص‌ها رشد فزاینده‌ای دارد

نخست‌وزیرکره جنوبی: سفرم معنادار است؛ تمایل به حل و فصل مسدودسازی دارایی‌های ایران را داریم / روابط دوستانه تهران و سئول با با چالش روبروست

انتقادات صریح جهانگیری از کره جنوبی در حضور نخست وزیر این کشور

جدول / مشاغلی که در هیچ یک از وضعیت‌های کرونایی تعطیل نمی‌شوند

آرشیو
وبگردی

قتل فجیع موذن و نمازگزار بر سَر اوقات شرعی

شلیک پسر، جان پدر را گرفت

۲ مرد همسرکش در انتظار جلسه محاکمه

پرونده کشدار مردی که چشمس به خاطر فروش سبزی گندیده کور شد

شوهرم، من را در خانه مجردی دوستش پیدا کرد

بازیگر بزرگی که قدرش شناخته نشد

امیر جدیدی از حضور در تیم ملی انصراف داد

حرف حساب نامجو؛ آهای زندگی، خسته‌ایم، استپ کن!

بازداشت دندانپزشک حامل سلاح جنگی

عکسی که وزن آن بسیار بالاست!

اشک پشیمانی قاتل ۱۷ساله

اولین روزی که فرگوسن سرمربی منچستر شد/عکس

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۶۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
گردشگری >> گردشگری
پ

خاطره تکان‌دهنده رضا ایرانمنش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصر یک روز از نیمه بهار که هوا هنوز بهشتی است، به بیمارستان «آتیه» می‌آیم. بیمارستانی که سالهاست خانه دوم او شده است. پنجمین دکمه آسانسور را می‌زنم. به درب اتاقش که می‌رسم، بسته است و روی آن نوشته شده:”لطفا بدون هماهنگی وارد نشوید”. من که قبلا هماهنگی کرده بودم، حالا تلنگری به در می‌زنم. به اتفاق عکاس مردم سالاری "فرهاد رجبعلی” وارد می‌شویم. او در فکر شکار صحنه هاست و من در اندیشه شکار لحظه‌ها. خانواده‌اش همه هستند و همه خوش برخورد. انگار این خوش برخوردی خصیصه کرمانی‌هاست.دراولین کلام حرف آخرم را می‌زنم که "هر لحظه حس کردید مزاحم آرامش بیمار هستم، گوشزد کنید تا گفتگو را تمام کنم”. روی دیوار پر است از نوشته های قشنگی که با خط خوش خودش نوشته شده است و شاید یکی از دلمشغولی‌هایش در شبهای کشداربودن در بیمارستان باشد.

کنار تختش می‌نشینم و سعی می‌کنم تا چشمانم را از روی آثار تاولهای دستش بدزدم.صدایش خیلی آرام و ضعیف است.خودش ضبط را جلوتر می‌برد و صحبت آغاز می‌شود. همکلامی‌با رضا ایرانمنش بازیگر و کارگردانی که در سال 63 و در عملیات کربلای 5 با گاز خردل شیمیائی شده است و ترکشهای زیادی به یادگار دارد. رضا ایرانمنش متولد سال 1346 در جیرفت کرمان است.وی لیسانس بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه تربیت معلم را دارد. از آثار ماندگار او می‌توان به فیلم‌های دکل ساخته عبدالحسن برزیده و سجاده آتش احمد مرادپور اشاره کرد. وی برای فیلم سجاده آتش نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر شده است.حضور وی در فصل دوم سریال موفق «داستان یک شهر» اصغر فرهادی نیز بخشی از کارنامه اوست. وی هم اکنون یک تله فیلم به نام "فرزند پارس " به سفارش شبکه دو سیما آماده پخش دارد و فیلمنامه جدیدی هم دغدغه حرفه ای این روزهای اوست.بازیگر سجاده آتش چندی پیش بر اثر عوارض ناشی از گاز خردل و اعصاب، برای چندمین بار به کما رفت و به بیمارستان منتقل شد. گفت و گو با ایرانمنش در آخرین روزهای حضور او در بیمارستان آتیه انجام شد. اکنون که این گفت و گو را می‌خوانید سه روز از مرخص شدن او از بیمارستان سپری می‌شود. با آرزوی بهبودی...

می‌گویند،قهرمانان با درد عشقبازی می‌کنند...نظر شما چیست؟

اینکه می‌خواهم بگویم به این معنا نیست که خودم را یک قهرمان می‌دانم اما صد در صد همینطور است و اگر بخواهیم به فلسفه قهرمانی بپردازیم، قهرمانهائی که با اعتقاد به سمت و سوئی سوق پیدا می‌کنند، هدفشان نوک پیکانی است که والا و ارزشمند است و در نهایت می‌خواهند تا به آن نوک پیکان برسند و مطمئنا این رسیدن به هدف بدون درد نخواهد بود اما با آن درد خو می‌گیرند واین درد جز لذت و عشق نخواهد بود و تعبیر درستی است... واقعا قهرمانان با درد عشقبازی می‌کنند و من از این قهرمانان زیاد می‌شناسم.

به نظر شما یک جانباز هنرمند بودن سخت تراست یا یک هنرمند جانباز بودن؟

هردو سخت است و پر مسئولیت و مسلما وقتی این دو در کنار هم قرار می‌گیرند، سخت تر هم می‌شوند. اصولا جانبازی چیزی نیست که به سادگی بدست بیابد یا مختص افراد خاصی باشد. ما اهل هر کجا که باشیم و با هر مرام و مسلک و مذهبی، و از هر کشوری، زمانی که برای هدفمان، جان خود را به خطر می‌اندازیم، یک جانبازیم. وقتی که بحث جانباز پیش می‌آید فورا این به ذهن ما می‌رسد که یک جائی از بدن، یک نقصی بوجود آمده است اما این جانبازی نیست.جانبازی از لحظه ای شروع می‌شود که یک نفر جانش را کف دستش می‌گذارد و برای هدفش می‌‌جنگد.این کلمه «جانباز» هم بعدها مصطلح شد، مثل سینمای جنگ که تبدیل شد به سینمای دفاع مقدس.اوایل هم به جانبازها می‌‌گفتند مجروح جنگی و بعد نامش تغییر کرد.فلسفه هنر هم بی شباهت به جانبازی نیست و مسئولیت بزرگی دارد. البته منظور من هنرمند واقعی است.هنرمند شناخته شده بودن کار سختی است.وقتی که مردم شما را به عنوان یک هنرمند می‌شناسند و می‌پذیرند، در حقیقت محرم دلهای مردم می‌شوید و به شما اعتماد می‌کنند. اگر دقت کرده باشید وقتی که این مردم یک هنرمند را در کوچه و بازار می‌بینند انگار که یکی از اعضای معتمدشان را دیده اند و این خیلی مهم است. مثلا وقتی پیشکسوتی چون استاد مشایخی یا استاد نصیریان را می‌بینند، پیر و جوان به گونه ای برخورد می‌کنند که انگاربا آنها مراوده دارند و دلشان می‌خواهد درد دلشان را به آنها بگویند و این مسئولیت بزرگ و سختی است و برای یک هنرمند متعهد گاهی به اندازه یک جانباز بودن.

منظورتان این است که مردم به قاب اعتماد می‌‌کنند و نباید این اعتماد را سلب کرد؟

بله. همینطور است اما انتظاری که از هنرمند به دور از تصویر و قاب دارند بسیار بیشتر است چرا که می‌دانند این شخصیت در قاب ساختگی است اما در شخصیت اصلی اوج مطلوب را می‌خواهند. همان انتظار و حسی که از نزدیکان خود دارند.در هنر اصیل و درست دقیقا به این صورت است که باید هنرمند هم به نوعی جانبازی کند. جانباز جانش را کف دست می‌گذارد و هنرمند واقعی هم باید بتواند از خیلی چیزها بگذرد از جمله از منیت خودش.

نقش و وظیفه سینما و تلویزیون و به طور کلی هنر در قبال جانبازی ها و از خود گذشتگی هایشان چیست؟

جانباز از همان لحظه اول که پا در خط مقدم جبهه گذاشته، به زیباترین شکل این واژه را معنی کرده است و حالا که بحث به اینجا کشیده شد باید بگویم که در مقوله سینما، من گاه کارهائی را می‌بینم که به جای اینکه حق مطلب را ادا کنند، بر عکس به آنها توهین می‌کنند؛ آنقدر که گاهی بچه های جنگ حس می‌کنند که دارند به آنها ناسزا می‌گویند و این اتفاق هم یکی از نشانه های مظلومیت بچه های جنگ است که می‌بینند و تحمل می‌کنند وصدایشان در نمی‌آید. آنها با مظلومیت ترجیح می‌دهند که حرفی در موردشان گفته نشود و ادعائی هم ندارند، اما حالا در سینما و تلویزیون کار به جائی رسیده که حریمی‌که به آن دست پیدا کرده اند و به قول شما با آن عشق ورزیدند، دارد مورد توهین قرار می‌گیرد و سبک می‌شود.

شما امسال در جشنواره فجر، فیلم «ملکه»ساخته باشه اهنگر یا "بوسیدن روی ماه” همایون اسعدیان را دیدید؟

خیر. من متاسفانه امسال نتوانستم فیلمی را در جشنواره ببینم و به طبع نمی‌توانم در مورد این دو فیلم نظری بدهم.

به نظر من این دو فیلم، کارهای متفاوتی در زمینه سینمای دفاع مقدس بود که من مایل بودم نظر شما را در موردسینمای جنگ در حال حاضر بدانم که آیا پس از مدتها پیشرفتی داشته یا خیر. من به شخصه این دو کار را خیلی دوست داشتم که متاسفانه هیچ کدام را ندیده اید. پس اجازه بدهید از اعتبار سینمای جنگ در دهه دور بگوییم. البته در مورد فیلمهای جنگی خوبی که شما در آن بازی داشتید مثل دکل یا سجاده آتش سوال نمی‌کنم.از فیلم "دیدبان” ابراهیم حاتمی کیا یا "سفر به چزابه” مرحوم رسول ملاقلی پور "بگوئید.آیا امثال این فیلمها دینشان را به بچه‌های جنگ ادا کرده‌اند؟

بله. دیده بان و سفر به چزابه فیلمهای خوبی هستند و ما فیلمهای خوب دیگری هم داریم. فیلمهای خوبی که هم برای کسانی که هشت سال جنگ را از نزدیک لمس کرده اند محترم است و هم از طریق این دسته فیلمها، آنهائی از نسل جنگ نبودند یا دستی به آتش آن نداشتند تا حدودی با آن آشنا می‌شوند. بعضی از این فیلمها توانسته اند تا بچه های جنگ را که در یک قاب و شیشه قرار داده شده بودند و با شکل و شمایلی غیر قابل باور از مردم،جدا می‌شدند به مردم بشناسانند اما هنوز هم حق مطلب در مورد جانبازها ادا نشده است.مثلا در آسایشگاه جانبازان، معلولینی داریم که بیست و پنج سال است که از تخت جدا نشدند و قادر به تکان دادن هیچ عضوی از بدنشان نیستند و همه مفهوم و خواسته هایشان را با باز و بسته کردن پلکهایشان می‌رسانند. آنها بی کلام، سخن می‌گویند و کسانی که اهل دل هستند، می‌توانند از هر نگاه آنها، هزار معنی و مفهوم بگیرند. انها پر از حرف و پر از عشقند واز آن دردناکتر و در این شرایط،فیلمهائی مثل "اخراجی ها” می‌تواند همه حس و حال رزمندگان و جانبازان را بگیرد.

(به سرفه افتاده است و صورتش خیس عرق است و دستگاه کوچکی که تا به حال ندیده بودم، روی سینه اش صدا می‌کند.حس می‌کنم نفس من هم تنگ شده است. دلم می‌خواهد فرار کنم، آن هم بدون خداحافظی. احساس عذاب وجدان می‌کنم. گرچه هنوز بیشتر سوالهایم بخصوص در مورد حال و هوای این روزهای سینما باقی است اما آماده ام تا هر لحظه ضبط را خاموش کنم. نمی‌دانم چرا هوای اتاق برایم سنگین است. ای کاش می‌شد تا ماسک اکسیژنش را قرض کنم و نفسی بکشم. رضا ایرانمنش زیر لب دعائی زمزمه می‌کند و من هم روحیه تازه ای می‌‌گیرم و با این سوال ادامه می‌دهم:) قبلا هم شنیده بودم که خیلی از دست سه گانه اخراجی ها کلافه‌اید. مایلید در موردش صحبت کنید؟

گاهی فکر می‌کنم که آقای ده نمکی خیلی جنگ را لمس نکرده اند.جنگ فرمانده داشت و فرمانده اعتبار. کسی روی حرف فرمانده حرف نمی‌زد. در جبهه همه چیز جدی بود. کسی با کسی شوخی نداشت بخصوص با فرمانده.برای مثال یک رزمنده، چه سرباز و چه بسیجی وقتی که وارد جبهه می‌شد، اولین وظیفه اش پوشیدن لباس آن بود. همان لباس خاکی. همه برای پوشیدن آن شوق و ذوق می‌‌کردند و با افتخار آن را می‌پوشیدند. آیا این تصویر رزمندگان بود که در اخراجی ها می‌دیدیم؟ با لباسهای رنگارنگ و دستمال یزدی.آیا واقعا بودند کسانی که برای یخچال و رادیو، جانشان را کف دست بگذارند؟ ما در جبهه شیره ای و دزد داشتیم؟ آیا با این تصاویر حتی به شوخی، نسلی که جنگ را ندیده اند یا کسانی که در آن زمان در جبهه نبودند، می‌توانند تصویر درستی از جنگ داشته باشند؟ آیا این خطر نیست که این شوخی های بی مورد را باور کنند؟این توهینی نبود که به رزمنده ها می‌شد ؟ توجه کنید، من یک رزمنده بودم.مجروح شدم اما من اسیر نبودم و حس و حال آنها را لمس نکردم. من اخراجی های 2 را با یکی از اسرای جنگی دیدم. گاهی می‌شد که حتی من هم خنده ام می‌گرفت اما آن دوست من، تمام مدت گریه می‌‌کرد. آیا برا ی اسرائی که موقع خوابیدن،چند وجب بیشتر جا نداشتند، پخش آهنگ آغاسی و باباکرم،شکنجه محسوب می‌شد؟ اگر اینطور بود که کسی از اسارت واهمه ای نداشت و اسرا این همه مشکلات روانی نداشتند. یکی از دوستانم تعریف می‌کرد، یکی از اسرای جنگی بود که همیشه سعی داشت تا رویش به دیوار باشد. بعدها فهمیدیم که ترکش قسمتی از کام و لب و دهان وی را برده بوده و هلال احمر همانجا برایش پیوند زده است. برای پیوند از پوست سینه اش استفاده کرده بودند و در حین عمل این پوست برعکس پیوند زده شده بود و این اسیر مجبور بود تا مدام موهای داخل دهانش را بکند. واقعیت جنگ این بود و واقعیت اسارت.

خوب... حالا شما فکر می‌کنید که مدیران و مسئولان سینما و تلویزیون چه باید بکنند؟

من عقیده دارم که بیشتر از آنکه ما نیاز به پروژه هائی چون "یوسف پیامبر” و "مردان آنجلوس "با هزینه‌های بسیار داشته باشیم، نیاز داریم تا حق مطلب را درمورد وقایع جنگ ادا کنیم و کارهای خوب بسازیم. این آدم ها که طلبی ندارند و چیزی نمی‌خواهند اما ای کاش ما بدهیمان را بپردازیم.

معمولا وقتی که اتفاقی می‌افتد و ما مدتی از فعالیت باز می‌مانیم، مثل حالا که شما در بیمارستان هستید، فرصتی است تا نقشه هایی برای آینده و شروع فعالیت دوباره مان بکشیم. حتما درمورد شما هم همینطور است. نقشه شما برای آینده چیست؟

بله. همینطور که می‌گوئید اینجا فرصتی است که به نقشه هایم برای آینده هم فکر کنم.گاهی خیلی زجر می‌کشم، با خودم می‌گویم که اگر من یک جانبازم، وقتی که کسالت پیدا می‌کنم، همه رسانه ها و مردم، دوربین ها و خبرنگاران متوجه من می‌شوند اما دوستان من چی؟ چه کسی از حال آنها با خبراست؟ گاهی به خدا می‌گویم: اصلا چرا من؟ آیا من لیاقت جانبازبودن را داشتم؟ من خودم را خاک پای این عزیزان می‌دانم و تصمیم دارم در آینده بتوانم دینم را به آنها ادا کنم.

پس به این نتیجه می‌رسیم که خداوند، جواب شما را داده است. شما به عنوان یک هنرمند که همدرد رزمندگان جانباز هستید، می‌توانید رسالت به تصویر کشیدن چهره و جایگاه آنها را داشته باشید...

بله. همین تصمیم را دارم و امیدوارم که بتوانم

صرفا به عنوان یک کارگردان یا اینکه باز هم بازیگر خواهید بود؟

بازیگری از من جدا نیست و اگر توانش باشد، در هردو زمینه دینم را ادا خواهم کرد.

رومیس د
رازیانه د
ارسال به تلگرام
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"