arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۲۹۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۹ - ۰۲ تير ۱۴۰۰
الخلیج آنلاین:

روابط تهران و ریاض در دوران ریاست جمهوری رئیسی به کدام سو می‌رود؟

با اینکه چهار دولت عربی حاشیه خلیج فارس منطقه به رئیس جمهور منتخب ایران تبریک گفته اند، عربستان و بحرین تا کنون از ارسال پیام تبریک به رئیسی خودداری کرده اند. اما رئیسی در اولین سخنرانی رسمی خود پس از پیروزی در انتخابات تصریح کرد ممانعتی با بازگشت روابط دیپلماتیک با عربستان و بازگشایی سفارت در دو کشور ندارد، ضمن اینکه بر ضرورت توقف جنگ در یمن تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار مطالب رسانه های خارجی تنها با هدف اطلاع رسانی و اگاهی از تحلیل های آنان در «انتخاب» انجام می شود و به هیچ عنوان به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم أشرف كمال نوشت: این روزها نگاهها متوجه روابط عربستان و ایران است و اینکه در سایه انتخاب رئیسی بعنوان رئیس جمهور ایران، این روابط به کجا خواهد رسید؟ بویژه آنکه دو کشور اخیرا مذاکراتی را در پایتخت بغداد آغاز کرده بودند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: پس از پیروزی ابراهیم رئیسی، سوالاتی در مورد تاثیر رسیدن یک اصولگرا به ریاست جمهوری ایران، روی مذاکرات بین ریاض و تهران مطرح می شود.

با اینکه چهار دولت عربی حاشیه خلیج فارس منطقه به رئیس جمهور منتخب ایران تبریک گفته اند، عربستان و بحرین تا کنون از ارسال پیام تبریک به رئیسی خودداری کرده اند.

اما رئیسی در اولین سخنرانی رسمی خود پس از پیروزی در انتخابات تصریح کرد ممانعتی با بازگشت روابط دیپلماتیک با عربستان و بازگشایی سفارت در دو کشور ندارد، ضمن اینکه بر ضرورت توقف جنگ در یمن تاکید کرد.

رئیسی گفت: «از تقویت روابط با تمام دولتهای جهان استقبال می کنیم و دولتهای همسایه، در رأس اولویتهای ما هستند. ایران اهتمام زیادی به روابط خوب با دولتهای همسایه دارد».

وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف هم در جریان حضور در یک نشست دیپلماتیک در ترکیه تصریح کرد کشورش آماده بازگرداندن سفیر خود به ریاض است.

در خصوص بحران یمن، رئیس جمهور منتخب ایران که یک ماه و نیم دیگر دولت به او واگذار می شود، گفت: «عملیات نظامی و جنگ در یمن به سرعت باید پایان یابد و این ملت یمن است که شکل حکومت و سرنوشت خود را مشخص می کند». رئیسی همچنین خواستار توقف دخالتهای نظامی و سیاسی عربستان در یمن شد.

حسین ایبش، پژوهشگر اندیشکده دولتهای خلیج فارس در واشنگتن، درباره تاثیر روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایران بر رابطه با دولتهای همسایه، بر نقش سیاستگذاری رهبر جمهوری اسلامی تاکید می کند و می گوید: رئیس جمهور و وزیر خارجه در ایران شیوه تعامل با دولتهای همسایه را طبق چارچوب کلی مشخص می کنند که رهبری وضع می کند.

عادل المسنی، کارشناس سیاسی معتقد است که در سایه حضور رئیس جمهور جدید در ایران، هیچ تغییری در روابط بین تهران و ریاض ایجاد نمی شود و تاخیر ریاض در تبریک گفتن به رئیسی، در چارچوب سیاست کلی عربستان، مبتنی بر درنگ و تامل است، همانطور که در مورد برخورد ریاض با جو بایدن نیز شاهد این سیاست بودیم.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت: کلیدهای سیاست خارجی ایران در دستان رهبری است و تلاشها برای مهار درگیری از سوی ریاض و تهران ادامه می یابد. همچنانکه واشنگتن تمایل واضحی به پایان درگیری در یمن و رسیدن به توافقی با ایران دارد و این دو مساله مهم تنها با سرد شدن آتش درگیریهای منطقه ای ممکن می شود، به همین دلیل است که عربستان و ایران به دنبال تعامل دوستانه با یکدیگر هستند.

محمود علوش، پژوهشگر مسائل منطقه ای در این باره می گوید: رئیس جمهور ایران، اصلاح طلب باشد یا اصولگرا، از اختیارات مشخصی برخوردار است و این اختیارات در حدی نیست که با تغییر رئیس جمهور، سیاست ایران تغییر کند.

مذاکرات غیر علنی

ماههای اخر ریاست جمهوری روحانی، شاهد آرامشی از سوی تهران و ریاض بود، همانطور که ولی عهد سعودی در اواخر آوریل گذشته در مورد برقراری روابط مستحکم با ایران بر اساس حسن هم جواری، اظهار تمایل کرد.

در این باره وزارت خارجه ایران بارها در مورد برقراری ارتباط با عربستان سعودی ابراز تمایل و تاکید کرده است که دو کشور می توانند منافع خود و منطقه را با همکاری یکدیگر محقق کنند.

برهم صالح رئیس جمهور عراق در 5 می گذشته اعلام کرد که کشورش میزبان نشستی بین مسئولان سعودی و ایرانی بوده است. در همین رابطه، وزیر خارجه ایران در سفری که اواخر آوریل به مسقط داشت اعلام کرد چاره ای جز توقف جنگ یمن و رفع محاصره صنعاء توسط ائتلافی که توسط ریاض رهبری می شود، نیست.

مسقط از روابط خوبی با این دو دشمن بزرگ بهره مند است و تمام تلاش خود را برای نزدیک کردن دیدگاههای آنها خواهد کرد، اما مساله اینجاست که به ندرت از جزییات تحرکات دیپلماتیک خود صحبت می کند.

نظرات بینندگان