arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۳۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

ناصر ایمانی، فعال اصولگرا: رییسی وعده مالی خاصی نداده / این طور نیست که دولت جدید زیر میز برجام بزند

فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه پیگیری سیاست خارجی در دولت‌ آینده بر مبنای منافع ملی خواهد بود، گفت: نکته مهم اظهارات رییسی در نشست خبری که رسانه‌ها از کنار آن عبور کردند این بود که گفت ما هر کاری که در سیاست خارجی برای منافع ملی کشور اقتضا کند، انجام می‌دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه پیگیری سیاست خارجی در دولت‌ آینده بر مبنای منافع ملی خواهد بود، گفت: نکته مهم اظهارات رییسی در نشست خبری که رسانه‌ها از کنار آن عبور کردند این بود که گفت ما هر کاری که در سیاست خارجی برای منافع ملی کشور اقتضا کند، انجام می‌دهیم.

ناصر ایمانی با اشاره به نشست خبری رییس جمهور منتخب گفت: محور سخنان حجت الاسلام ابراهیم رییسی در نخستین نشست خبری درباره سیاست‌های کلی دولت آینده بود. وی درباره جزییاتی چون چینش کابینه و تعیین تیمی برای انتخاب اعضای کابینه صحبتی نکرد زیرا هنوز اتفاقی نیفتاده است.

فعال رسانه‌ای اصولگرا ادامه داد: رییسی درباره مساله سیاست خارجی و برجام به طور مشخص اعلام کرد که به آن متعهد است بنابراین این نگرانی که برخی فکر می کردند دولت جدید ممکن است زیر میز برجام بزند، چنین چیزی نیست. وی متعهد به این است که اگر غربی‌ها تعهدات خود را انجام دهند، ایران هم تعهدات خود را انجام خواهد داد.

ایمانی یادآور شد: رییسی در این نشست توسعه روابط با همسایگان را جزو اولویتهای خود در سیاست خارجی عنوان کرد و حتی درباره جزییات روابط با عربستان و باز کردن سفارتخانه این کشور هم سخن گفت و این برخلاف برخی تصوراتی بود که فکر می‌کردند وی مواضع تندی نسبت به عربستان خواهد داشت.

وی اضافه کرد: سخنان رییسی در نخستین نشست خبری خیلی متعادل بود و کلماتی که وی به کار می‌برد خیلی حساب شده و حقوقی بود.

رییسی تغییرات اتوبوسی نخواهد داشت/ برای کسی خط و نشان نکشید

این فعال سیاسی اضافه کرد: خیلی هم از این صحبت‌ها حس نکردم که می‌خواهد برخوردهای جناحی درباره دولت آینده و کابینه آن هم به شکل تعبیر اتوبوسی داشته باشد. در دولت‌های قبل می دیدیم که دولت‌ها اتوبوسی می‌رفتند و می‌آمدند. در صحبت‌های اولیه رییسی این حس به ما دست نداد که بخواهد خط و نشان بکشد که کسانی که فلان جناح را داشتند در کابینه نخواهند بود یا برعکس.

وی گفت: نمی‌توان از یک مصاحبه بیشتر از این انتظار داشت زیرا تازه ۲ روز است که وی به عنوان رییس جمهور منتخب رای آورده است.

ایمانی درباره وعده‌های رییسی اظهار کرد: رییسی جزو استثناها میان نامزدها بود که در طول دوران تبلیغات وعده خاص مالی نداد. محسن رضایی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و عبدالناصر همتی وعده دادند اما رییسی چنین وعده‌ایی که این میزان پول پرداخت می‌کنم یا وام می‌دهم، به مردم نداده است و الان دست وی باز است.

وی اضافه کرد: البته به این معنا نیست که رییسی نباید در این زمینه کاری کند. وی الزام خواهد داشت تا تغییراتی را در برخی از یارانه‌های پرداختی ایجاد کند زیرا برای بعضی از اقشار چاره‌ای جز این ندارد. در هر صورت وی وعده‌ای از این بابت در مناظره‌ها و تبلیغات و در نشست خبری خود نداده است.

رسانه‌ها از کنار حرف مهم رییسی درباره برجام عبور کردند

این فعال سیاسی درباره خط مشی و سیاست رییسی درباره برجام هم گفت: رییسی در نشست خود نکته قابل تاملی را بیان کرد و رسانه‌ها این نکته را نگرفتند و از کنار آن گذشتند. رییسی گفت ما هر کاری که در سیاست خارجی برای منافع ملی کشور اقتضا کند، انجام می‌دهیم. این نکته بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: یکی از مواردی که برخی از جریان‌های سیاسی، نخبگان کشور و سیاستمداران خارجی به ایران در سال‌های گذشته اتهام می زدند، این بود که نگاه سران کشور و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران براساس منافع ملی کشور نیست بلکه نگاه ایدئولوژیک دارند.

ایمانی تصریح کرد: فرض کنید یک نگاه حمایت از جریان مقاومت در خارج وجود دارد و این براساس نگاه ایدئولوژیک است یا حتی رابطه خصمانه با آمریکا براساس نگاه ایدئولوژیکی است که استکبار جهانی است و باید دست آن را در هر جا قطع کرد ولو اینکه منافع ملی کشور اقتضا نکند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته مورد این اتهام بود و حتی برخی از جریان‌های سیاسی و نخبگان کشور این را قبول کرده بودند و همواره می‌گفتند که منافع ملی باید برای ما مهم باشد و هر جا که منافع ملی اقتضا می‌کند و نه نگاه ایدئولوژیک باید کار انجام دهیم البته من این حرف‌ها را هیچ‌وقت قبول نداشتم و تصور می‌کنم برخلاف ادعاهایی که می‌شود هر جایی اقدامی انجام دادیم براساس منافع ملی بوده است.

فعال سیاسی اصولگرا عنوان کرد: رییسی این موضوع را به صراحت اعلام کرد و گفت که "هر جا که منافع ملی کشور باشد" و در واقع چارچوب اقدامات سیاست خارجی روی منافع ملی است. این نکته خیلی مهم است. در واقع منظور این تعبیر این هم می‌تواند باشد که در آینده شاهد وضعیت بهتری در مذاکرات خواهیم بود. ‌

وی خاطرنشان کرد: در واقع وقتی با کشوری قهر یا آشتی، قطع رابطه یا مذاکره می‌کنیم، براساس منافع ملی کشور است. محور اصلی ما منافع ملی است. اگر از جریان مقاومت دفاع می‌کنیم براساس منافع ملی است، اگر در برجام به توافق می‌رسیم یا در جایی در برجام مذاکره نمی‌کنیم براساس منافع ملی کشور است. اگر با آمریکا نمی‌خواهیم مذاکره کنیم براساس منافع ملی است و این نکنه مهمی بود که رییسی در نخستین نشست خبری خود عنوان کرد.

نظرات بینندگان