arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

روحانی: اگر به عراقچی اختیار بدهیم، همین امروز می‌رود و توافق را نهایی می‌کند / نمی دانم برجام چه نیشی به برخی زده؟ / ما کشور را معطل برجام کردیم؟ برای اولین‌بار در تاریخ، ایران را بدون نفت اداره کردیم، یک نفر نگفت دستت درد نکند

حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: دولت در سایه رهنورد رهبری و مردم آمریکا را پای میز مذاکره نشاند و اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: دولت در سایه رهنورد رهبری و مردم آمریکا را پای میز مذاکره نشاند و اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم.

به گزارش «انتخاب»، روحانی در بخشی از سخنان امروز خود در هیات دولت گفت: ما در شرایط بسیار سخت و مشکلی کشور را اداره کردیم و معتقد هستم دولت سیزدهم شرایطش آسانتر خواهد بود، نه اینکه دولت سیزدهم مشکل ندارد. می‌گویم که چرا کار دولت سیزدهم آسانتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در یک دورانی که جنگ اقتصادی به ما تحمیل شد که در تاریخ ایران و جهان کم‌سابقه بود. کشوری را از همه طرف محاصره کردند، همه بانک‌ها، روابط پولی‌ و ارتباطات خارجی‌اش، صادرات و واردات بستند. حتی برای وارد کردن دارو و مواد غذایی زجرهایی کشیده شد و مشکلاتی بوجود آمد.

رییس جمهوری بیان کرد: با چه سختی توانستیم دارویی را وارد و با چه سختی توانستیم پول واکسن را تامین کنیم. مردم می‌دانند و آگاه و آشنا هستند.

روحانی یادآور شد: وزارت نفت در همین هفته گزارشی را در ستاد اقتصادی ارائه کرد که واقعاً جای افتخار بود که در طول این سه سال وزارت نفت چه کارهایی انجام داده است و با چه پیچ و خم‌هایی توانسته بخشی از نفت را بفروشد، برای این که ارز لازم را تامین و کشور اداره کند و برای اینکه به ترامپ بگوییم تو شکست خوردی و به آمریکا بگویم حریف ملت ایران نیستی.

وی اظهار کرد: اگر دولت دست روی دست می‌گذاشت و کار عظیم و بزرگی که وزارت نفت انجام داده را انجام نمی‌داد، اگر صادرات نفت خام و صادرات گاز البته در کنار آن کار بزرگی که برای صادرات برق، پتروشیمی و فولاد انجام شد نبود، چطور می‌توانستیم کشور را اداره کنیم؟

رییس جمهوری یادآور شد: همین‌طور می‌نشینند و حرف می‌زنند که دولت نگاهش به آسمان بود، بله نگاه ما به آسمان است، باز هم نگاه ما به آسمان است، نگاه ما به رحمت خداوند است، نگاه ما به آسمان است و به زمین هم نگاه می‌کنیم، نگاه ما به تلاش خود و کوشش ملت‌ و به آسمان و رحمت خداوند است.

روحانی گفت: شما می‌گویید به آسمان نگاه نکنید. ما از خدا می‌خواهیم، از ملت می‌خواهیم. این ملت در چهارچوب فرامین الهی کار و تلاش می‌کنند. مدام می‌گویند پس چی شد؟ نگاه‌تان به برجام بوده، نمی‌دانم برجام چه نیشی به آنها زده است که نمی‌تواند آن را تحمل کنند.

رییس‌جمهوری افزود: ما در این ایامی که برجام تعطیل بود و این ترامپ خائن و خبیث از برجام بیرون رفت، و دست ما از برجام خالی بود، آیا دست روی دست گذاشتیم؟ یا آنچه لازم بود وارد و صادر کردیم، یا جای نفت را جبران کردیم.

کشور را بدون نفت اداره کردیم

روحانی خاطرنشان کرد: کشور را بدون نفت اداره کردیم. یک نفر نیامد به دولت این را بگوید که خسته نباشید. برای اولین بار در طول این صد و خرده‌ای سال که نفت کشف شده، کشور ایران را بدون نفت اداره کردید.

رییس جمهوری تصریح کرد: یک نفر به آنهایی که تلاش، کوشش و فعالیت کردند که بتوان کشور را اداره کرد، نگفت دستت درد نکند.

روحانی گفت: حقوق سر روز پرداخت شده است و نگذاشتیم حقوق یک تا دو روز تاخیر بیفتد، همه اوراق ما سر ساعت پرداخت شده و این کار بی‌نظیر در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است. اوراق، حقوق و کمک معیشتی‌ها سر موقع و به روز پرداخت شده است. شما دولت‌های قبل را نگاه کنید چرا بی‌انصافی می‌کنید و اینگونه حرف می‌زنید. چرا واقعیت را نمی‌گویید؟

وی افزود: دولت تا اینجا کار بزرگی انجام داده اول اینکه کشور را در این سه سال و نیم جنگ حفظ کرده و جنگ را با موفقیت به پایان رسانده است. به ملت ایران اعلام می‌کنم دولت جنگ را به پایان رسانده و در سایه ایثار و فداکاری مردم در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب آمریکا را پای میز مذاکره در وین کشانده و حرف زده و مسائل مهم را حل و فصل کرده است.

اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم

رییس جمهوری عنوان کرد: اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. همین امروز -دوم تیر- می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. برویم و همین الان اختیارات را به دکتر عراقچی بدهیم، او هم به وین برود در عرض چند روز توافق را نهایی کند، اعلام شود، تحریم هم برداشته شود.

روحانی بیان کرد: ما کارمان را انجام دادیم. یکسری پیچ و خم و گرفتاری‌های سیاسی دارد که نمی‌خواهم الان وارد آن شوم. این مردم الان روحیه‌ای دارند و نشاطی پیدا کرده‌اند و نمی‌خواهم نشاط مردم را از آنها گرفته شود.

وی خطاب به مردم گفت: مردم عهد ما با شما این بود ما برابر آمریکا تسلیم و خم نشویم و با سه سال و نیم جنگ بتوانیم کشور را اداره کنیم و مواد لازم را وارد کشور کنیم.

روحانی در ادامه گفت: هیچ کارخانه‌ای به دلیل عدم ورود مواد اولیه از خارج تعطیل نشد. هیچ بیماری به خاطر نبودن تخت بیرون بیمارستان نماند. این هنر و فداکاری ملت ایران است. این کار و راه را ادامه دادیم. در بین این مشکلات، مشکلات اساسی بانکها را هم حل کردیم. موسسات غیرمجاز را جمع و پول عظیمی هم پرداخت کردیم. فکر نکنید به این سادگی عمل شده و همش می‌گویند نقدینگی نقدینگی. این یک گوشه نقدینگی است. ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به خاطر اصلاح بانکها صرف کردیم. سی و چند هزار میلیارد تومان برای موسسات اعتباری، حدود ۷۰ هزار میلیارد برای بانکهای نیروهای مسلح که سامان پیدا کند.

نظرات بینندگان