arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

آیا گچ مایع، ضدعفونی‌کننده موثری در برابر ویروس کرونا و آنفلوآنزاست؟

بسیاری از مواد ضدعفونی‌کننده دست حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد الکل دارند به همین دلیل برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی مفید هستند. استفاده از ضدعفونی‌کننده دست اقدامی کنترل‌کننده در محدود کردن انتقال شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس ۲ طی بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ (COVID-۱۹) بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بسیاری از مواد ضدعفونی‌کننده دست حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد الکل دارند به همین دلیل برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی مفید هستند. استفاده از ضدعفونی‌کننده دست اقدامی کنترل‌کننده در محدود کردن انتقال شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس ۲ طی بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ (COVID-۱۹) بوده است.

به نقل از مدیکال نیوز، گفته می‌شود که گچ مایع، ضدعفونی‌کننده‌ای که معمولا در سالن‌های ورزشی استفاده می‌شود، به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده موثر در برابر سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) عمل می‌کند (البته پیش از این در مورد تاثیرگذاری آن تحقیقات تجربی ارائه نشده است).

گچ مایع شامل کربنات منیزیم (گچ)، الکل ۴۰ تا ۸۰ درصد (اتانول، متانول یا ایزوپروپانول)، آب و سایر مواد افزودنی مانند رزین یا مواد مخصوص است. وقتی گچ مایع به دست‌ها زده می‌شود، این ماده در سطح دست پخش شده و با تبخیر الکل، به لایه نازکی از گچ خشک تبدیل می‌شود.

در تحقیق اخیر استفاده از محصولات گچ مایع به‌عنوان ضدعفونی‌کننده در برابر انتقال ویروس‌های انسانی بسیار بیماری‌زا مانند ویروس آنفلوآنزا A (H۱N۱)، سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) و نورو ویروس در مدل نورو ویروس موش (MNV) ارزیابی شد. محققان قبل و بعد از تلقیح ویروس از گچ استفاده کردند و عملکرد آن بر ویروس عفونی را در محیط سالن ورزشی تعیین کردند.

محققان مشاهده کردند که استفاده از گچ قبل یا بعد از تماس با ویروس منجر به کاهش قابل‌توجهی در از بین بردن ویروس آنفلوآنزای عفونی و ویروس‌های سارس-کوو-۲ می‌شود اما تاثیر ناچیزی بر نوروویروس دارد.

نتایج نشان می‌دهد که گچ مایع یک ضدعفونی‌کننده موثر است و می‌تواند در محیط‌های ورزشی و در هنگام رویدادهای مهم ورزشی مانند المپیک برای جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گیرد.

محققان اظهار کردند: مطالعات قبلی اثر گچ مایع در برابر عوامل بیماری‌زای ویروسی بسیار عفونی را بررسی نکردند و این اولین گزارشی است که به‌طور مستقیم دو ویروس تنفسی بسیار عفونی کووید-۱۹ و آنفلوآنزا، همچنین بیماری‌های عفونی منتقل شونده از طریق اشیاء و نورو ویروس را برای حساسیت یا مقاومت در برابر گچ مایع ارزیابی کرده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد، ویروس‌های تنفسی بسیار بیماری‌زا مانند ویروس آنفلوانزآی A مانند سارس-کوو-۲ به گچ مایع حساس هستند. یکی دیگر از یافته‌های مشاهده شده توسط محققان این است که وقتی الکل از گچ مایع تبخیر و گچ خشک می‌شود هنوز هم در برابر ویروس کرونا و هم ویروس آنفلوانزای A موثر است.

جالب اینجاست که همه گچ‌ها به‌طور یکسان در برابر ویروس‌ها موثر نبودند، اگرچه همه آنها از الکل‌های مختلفی برخوردار بودند. همچنین، نورو ویروس‌ها نسبت به الکل‌ها حساس بودند. این یافته‌ها نشان می‌دهد، مقاومت یا حساسیت ویروسی در شرایط آزمایش شده را نمی‌توان فقط به الکل نسبت داد.

محدودیت‌های مربوط به بیماری همه‌گیر منجر به تعطیلی مراکز تفریحی و سالن‌های ورزشی برای جلوگیری از انتقال عامل بیماری‌زا از طریق تماس با تجهیزات بالقوه آلوده سالن ورزشی شده است. مشاهده فعالیت ضد ویروسی گچ‌های مایع علیه سارس-کوو-۲ ممکن است در تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی سالن‌های ورزشی در آینده نزدیک کمک کند. این مورد مهم است زیرا تعطیلی سالن ورزشی به دلیل کووید-۱۹می‌تواند تاثیر منفی بر تناسب اندام، سلامت روان و تندرستی داشته باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه انجمن میکروب‌شناسی آمریکا mSphere منتشر شده است.

ایسنا

نظرات بینندگان