arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

هایکو ماس: برخی موانع هنوز در مذاکرات وین وجود دارد/ بلینکن: نیرو‌های خارجی از لیبی خارج شوند

وزیر خارجه آلمان طی نشست خبری با همتای آمریکایی خود در برلین، گفت با اینکه پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده اما هنوز برخی موانه در مسیر احیای توافق هسته‌ای ایران باقی مانده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان امروز (چهارشنبه) به همراه «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود که به برلین سفر کرده، در نشست خبری شرکت کرد.

ماس در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی درباره مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: «به پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین رسیده‌ایم اما برخی موانع هنوز درخصوص توافق هسته‌ای حل نشده است».

وی در این‌باره توضیح داد: «مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای ایران آسان نیست و بسیاری از نکات فنی هنوز باقی مانده است. ما انتظار داریم که با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و برگزاری انتخابات [ریاست‌جمهوری] در ایران، بتوانیم توافق هسته‌ای بازگردیم».

وزیر خارجه آلمان درباره بحران لیبی نیز اظهار داشت: «ما به دنبال حذف نیروهای خارجی از لیبی و ایجاد یکپارچه‌سازی تشکیلات نظامی در آنجا هستیم. نیروهای خارجی باید خاک لیبی را ترک کنند و انتخابات باید طبق برنامه ریزی شده در ماه دسامبر برگزار شود».

ماس درباره موضوع تحریم خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به «نورداستریم۲» توسط آمریکا نیز گفت:‌«بلینکن نگرانی‌ها و انتظارات واشنگتن در مورد خط لوله انتقال گاز شمال از روسیه را به من ابراز کرد».

بعد از او، وزیر خارجه آمریکا شروع به سخنرانی کرد: «بهترین راه برای مقابله با تحولات بین‌المللی، همکاری مشترک است. ما دیدگاه مشترکی درباره لیبیِ متحد و مستقل داریم و این برای امنیت منطقه مهم است. انتخابات لیبی باید به موقع برگزار شود».

بلینکن درباره بحران لیبی نیز اظهار داشت: «چالش‌هایی وجود دارد که بر زندگی شهروندان ما تأثیر می‌گذارد، مانند تغییرات آب‌وهوایی و همه‌گیری [ویروس] کرونا. چالش دیگری که در آن اشتراک نظر داریم، دموکراسی نظامی موفق است که آرزوهای مردم را برآورده می‌کند. در اجلاس ناتو، ما در مورد اطمینان از توانایی اتحاد برای مقابله با چالش‌ها بحث کردیم».

وی اضافه کرد: «ما در تلاش هستیم تا امنیت لیبی را به دور از مداخلات خارجی تحقق بخشیم، بنابراین از برگزاری انتخابات در دسامبر پشتیبانی می‌کنیم. تمام مفاد توافقنامه آتش‌بس در لیبی باید اجرا شود، مخصوصاً خروج نیروهای خارجی، تمام نیروهای خارجی باید از خاک لیبی خارج شوند».

وزیر خارجه آمریکا نیز درباره تحریم خط لوله نورداستریم گفت: «یکی از مهمترین موارد اختلاف بین واشنگتن و برلین پروژه خط لوله گاز است. واشنگتن معتقد است که پروژه خط لوله نورداستریم، تهدیدی برای امنیت انرژی در اروپا است».

بلینکن همچنین خبر داد که برای هماهنگی تلاش‌ها و همکاری‌های آمریکا با کشورهای اروپایی، پس از آلمان، به فرانسه و ایتالیا سفر می‌کند.

وی در واکنش به سوالی درباره تقابل آمریکا با چین، پاسخ داد:‌ «ما [با آلمان] توافق کردیم نظرات استراتژیک خود را در مورد چین ادامه دهیم. ما قصد نداریم چین را مهار کرده یا عقب برانیم، بلکه باید از ارزش‌های حقوق بشر دفاع کنیم. هدف ما این است که اطمینان حاصل کنیم که هیچ محصولی ناشی از کار اجباری، چه از چین و چه از جاهای دیگر، [به جهان] صادر نمی‌شود».

نظرات بینندگان