arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۰۲ تير ۱۴۰۰
رئیسی سازمان غذا و دارو:

قیمت واکسن برکت: ۲۰۰ هزار تومان/ قیمت‌گذاری واکسن‌های ایرانی با ارز نیمایی

شانه‌ساز با تایید قیمت ٢٠٠ هزار تومانی واکسن کرونا برکت، گفت: ما بر اساس ارز نیمایی واکسن‌های داخلی را قیمت‌گذاری می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدرضا شانه‌ساز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذاودارو درباره واردات واکسن کرونا گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها واردات همچنان ادامه دارد و محموله‌های میلیونی در حال دریافت هستند.

به گزارش انتخاب، وی درباره واکسن‌های ایرانی بیان کرد: واکسن برکت مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است و یک تا ٢ واکسن دیگر به زودی مجوز مصرف اضطراری دریافت خواهند کرد. هفته آینده محموله تولید انبوه دیگری دریافت خواهیم کرد و همانطور که قبلاً اعلام شده بود امیدواریم فصل تابستان فصل جهش تولید واکسن‌های داخلی باشد و تا آخر تابستان ماهیانه ١٠ میلیون دوز تامین و تزریق شود و گروه‌هایی که داوطلب تزریق باشند یا ضرورت تزریق واکسن آنها احصا شود به واکسن دسترسی پیدا کنند.

به گفته باشگاه خبرنگاران جوان، شانه‌ساز  با تایید قیمت ٢٠٠ هزار تومانی واکسن کوو ایران برکت گفت: مثل همیشه دشمنان در کمین نشسته‌اند و موفقیت‌ها را نمی‌بینند و هر نقطه‌ای پیدا کنند آن را تبدیل به تابلوی بزرگ می‌کنند. ما بر اساس ارز نیمایی واکسن‌های داخلی را قیمت‌گذاری می‌کنیم چراکه مواد اولیه، مدیا، محیط کشت و رزین با ارز نیمایی انجام می‌شود و بر همین اساس با ارز نیمایی قیمت‌گذاری انجام شده است و به هیچ وجه با ارز نیمایی واکسن برکت واکسن گرانی محسوب نمی‌شود.

شانه‌ساز ادامه داد: قیمت همه واکسن‌های ایرانی در همین محدوده است و خیلی متفاوت نخواهد بود و تهیه واکسن از مسیر واردات با ارزی شاید ارزان‌تر باشد و روی همین موضوع دست گذاشته‌اند و تبلیغات می‌کنند. در دنیا قیمت‌ها بالاتر از آن چیزی است که ما در داخل قیمت‌گذاری می‌کنیم و یکی از واکسن‌های وارداتی به دلیل تولید بالا قیمت ارزانی دارد و آن واکسن استثناست.

رئیس سازمان غذاودارو بیان کرد: برخی می‌خواهند کام مردم را تلخ کنند و اصرار دارند در دل مردم نگرانی و تشویش ایجاد کنند و شبکه‌های معاند به جای آنکه بگویند در جمهوری اسلامی ایران که سالها تحریمش کرده بودیم حالا همه پلتفرم‌های واکسن در دنیا را به دست دانشمندان ایرانی در حال ساخت دارد، روی قیمت تمرکز یا موضوعی پیدا می‌کنند که هجمه وارد کنند.

وی ادامه داد: مطمئن هستیم شبکه‌های معاند برای عارضه‌سازی واکسن‌های ایرانی سناریوهای از پیش تعیین شده‌ای دارند و برای همین، روی ثبت عوارض و نظارت بر مصرف واکسن‌ها بسیار دقت صورت می‌گیرد و از مردم خواهش می‌کنیم به این حرف‌ها توجه نکنند و بدانند کسانی که با پول دشمنان تبلیغات علیه نظام را نشر می‌کنند دلسوز مردم نیستند و به نفع مردم حرف نمی‌زنند و منابع مالی کسایی که این تبلیغات منفی را نشر می‌دهند دشمنان قسم خورده مردم ایران هستند.

شانه‌ساز تاکید کرد: از مردم درخواست داریم که به خادمان خود در حوزه سلامت و فناوری اطمینان و بر اساس داده‌های صحیح و واقعی تصمیم‌گیری کنند. ٢٠٠ هزار تومان برای محصول‌ های‌تکی که با این همه زحمت و پشتوانه علمی تولید می‌شود، در مقایسه با قیمت واکسن‌های سایر کشورها عدد بالایی نیست و با افزایش ظرفیت و تعداد تولید، هزینه تمام‌شده کاهش پیدا می‌کند و فرصت تخفیف و چانه‌زنی بیشتر خواهد شد. اکنون زمان شروع کار شرکت‌های دانش بنیان واکسن‌ساز است و این حرف‌ها زایبده این تفکر است که شرکت‌های دانش بنیان ایرانی نباید رشد کنند، وگرنه همه می‌دانند که سالهاست شرکت‌های دانش‌بنیان داروهای بیماران سرطانی و اقلام حیاتی را تولید می‌کنند.

وی افزود: باید توجه داشت یکی از این شبکه‌ها یک بار خبر نرفت که کودکان معصوم ای‌بی به دلیل تحریم پانسمان نداشتند اما مرتب می‌بینیم با انتشار اخبار نادرست سعی دارند کام مردم را تلخ کنند و تلاش دانشمندان ایرانی در شرکت‌های دانش‌بنیان نادیده گرفته شود و آنها پیشرفت لازم را نداشته باشند.

نظرات بینندگان